MINGGU 34
18 OGOS hingga 22 OGOS 2014
ISNIN – 18 OGOS 2014
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.1
HIDUP BERSAMA SECARA AMAN
|
TAJUK
|
PERSEFAHAMAN TERAS KEDAMAIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya hidup bersama secara aman untuk menjamin
kesejahteraan sejagat seluruh rakyat Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin
kesejahteraan sejagat.
b.
menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin
kesejahteraan sejagat.
c.
menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin
keharmonian global.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Permuafakatan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
m/s 238 - 242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat
|
CATATAN
|
|
SELASA – 19 0G0S 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG MENJAMIN KEAMANAN
SEJAGAT
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui mematuhi peraturan dan undang-undang di sekolah adalah
wajib untuk semua pelajar.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai undang-undang antarabangsa yang bertujuan menjamin
keamanan sejagat
b. mematuhi
segala peruntukan yang terdapat dalam undang-undang antarabangsa.
c.
menyedari kesan negatif sekiranya undang-undang antarabangsa tidak dipatuhi.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Disiplin
dan kepatuhan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks
m/s 207 - 210, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peraturan
dan undang-undang yang terdapat di sekolah.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
41 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Unit
6: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama
a) Pengenalan Kepada Agama
b) Prinsip-prinsip Penting Dalam Ajaran Agama
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam ajaran pelbagai
agama.
Kemahiran Sivik
Mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam
kehidupan
Nilai Sivik
Menghormati nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber nilai murni dan amalan ajaran pelbagai
agama lain.
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber nilai murni dan amalan ajaran
pelbagai agama lain.
|
RABU – 20 OGOS 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
7.05 – 8.15
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai
kebebasan untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan
untuk pencambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b.
menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh
bertanggungjawab.
c.
menyokong pendirian pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa
untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
m/s 214 - 217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat
antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 21 OGOS 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai
kebebasan untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan
untuk pencambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b.
menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh
bertanggungjawab.
c.
menyokong pendirian pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa
untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
m/s 214 - 217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
37 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat
antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b. memberikan
contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks m/s
245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 22 OGOS 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
7.05 – 8.15
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai
kebebasan untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan
untuk pencambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b.
menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh
bertanggungjawab.
c.
menyokong pendirian pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa
untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
m/s 214 - 217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat
antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN
NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan