MINGGU 17
23 APRIL hingga 27 APRIL 2012
ISNIN – 23 APRIL 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.1
MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
MANUSIA
PENYELAMAT ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa menyayangi
dan menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kewujudan pelbagai agensi
kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah eksploitasi
sumber alam yang berlebihan.
b) menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan
oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
c) menyedari peranan sebagai penyelamat bumi.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 123 -
127
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyokong usaha-usaha murni
yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam
yang berlebihan.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan
|
TAJUK
|
Kukuhkan Institusi
Kekeluargaan
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan
oleh setiap kaum.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyenaraikan
adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan
sebagainya.
b) Menyatakan
kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum
masing-masing.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menghormati adat dan tradisi kaum lain
|
TEKNIK
|
Simulasi / bercerita
|
BBM
|
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat
menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 24 APRIL 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0750-0815
dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang dan 32 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.1
MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
MANUSIA
PENYELAMAT ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menyayangi dan menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kewujudan pelbagai agensi
kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah
eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
b) menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan
oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
c) menyedari peranan sebagai penyelamat bumi.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 123 -
127
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyokong usaha-usaha murni
yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam
yang berlebihan.
|
CATATAN
|
|
RABU – 25 APRIL 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
TAJUK
|
Amalan Hormat
Menghormati Menghindari Konflik
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga
untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyatakan dengan jelas
konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b) Saling memahami antara
anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan
perlakuan.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota
keluarga.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat
menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 26 APRIL 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
TAJUK
|
Amalan Hormat
Menghormati Menghindari Konflik
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga
untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyatakan dengan jelas
konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b) Saling memahami antara
anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan
perlakuan.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota
keluarga.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat
menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 27 APRIL 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0815-0925
|
JUMLAH PELAJAR
|
22 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara b) Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan Awal - Kesenian dan Kesusasteraan |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
i) Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara ii) Menghuraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengenal pasti fakta, membanding dan membezakan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Keunggulan Warisan Bangsa.
Menghargai dan memelihara warisan bangsa |
KONSEP/ISTILAH
|
Kosmos
Devaraja Kesenian Monumen Candi |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|