http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 27 April 2012

MINGGU 17 (23 APRIL - 27 APRIL 2012)


MINGGU 17
23 APRIL  hingga 27 APRIL 2012

ISNIN – 23 APRIL 2012

KELAS
5S3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
1205-1240
JUM. PELAJAR
29 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
TAJUK
MANUSIA PENYELAMAT ALAM
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa menyayangi dan menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)  menyedari kewujudan pelbagai agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
b)  menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
c)  menyedari peranan sebagai penyelamat bumi.
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Penghargaan
TEKNIK
Bersoaljawab
BBM
Buku Teks m/s 123 - 127
REFLEKSI
Selepas p&p, para pelajar dapat  menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.

CATATAN


KELAS
4K5 / 4K6
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0815-0925 / 1020-1130
JUM. PELAJAR
26 orang  / 28 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
NILAI
2.3  Pengekalan Tradisi Kekeluargaan
TAJUK
Kukuhkan Institusi Kekeluargaan
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)      Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya.
b)      Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing.
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Menghormati adat dan tradisi kaum lain
TEKNIK
Simulasi / bercerita
BBM
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci.
CATATAN


SELASA – 24 APRIL 2012

KELAS
5K8 dan 5MPV dan 5K3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0750-0815  dan 0940-1055
JUM. PELAJAR
21 orang / 18 orang  dan 32 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
NILAI
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
TAJUK
MANUSIA PENYELAMAT ALAM
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa menyayangi dan menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)  menyedari kewujudan pelbagai agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
b)  menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
c)  menyedari peranan sebagai penyelamat bumi.
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Penghargaan
TEKNIK
Bersoaljawab
BBM
Buku Teks m/s 123 - 127
REFLEKSI
Selepas p&p, para pelajar dapat  menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.

CATATAN


RABU – 25 APRIL 2012

KELAS
5S3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0815-0925
JUM. PELAJAR
29 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
NILAI
2.4  TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
TAJUK
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan hidup.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)  menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
b)  melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c)  menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu dihargai
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Bertanggungjawab
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku Teks m/s 115-118
REFLEKSI
Selepas p&p, para pelajar dapat menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
CATATAN


KELAS
4K5
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0815-0925
JUM. PELAJAR
24 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
NILAI
2.2  Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
TAJUK
Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)   Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b)  Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan.
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga.
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
CATATAN


KHAMIS  – 26 APRIL 2012

KELAS
5K8 dan 5MPV
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0705-0815
JUM. PELAJAR
21 orang / 18 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
NILAI
2.4  TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
TAJUK
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan hidup.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)  menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
b)  melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c)  menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu dihargai
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Bertanggungjawab
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku Teks m/s 115-118
REFLEKSI
Selepas p&p, para pelajar dapat menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
CATATAN


KELAS
4K6
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0940-1055
JUM. PELAJAR
24 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
NILAI
2.2  Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
TAJUK
Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)   Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b)  Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan.
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga.
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
CATATAN


JUMAAT  – 27 APRIL 2012

KELAS
5K3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0940-10.40
JUM. PELAJAR
32 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
NILAI
2.4  TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
TAJUK
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pelajar sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan hidup.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)  menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
b)  melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c)  menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu dihargai
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
Bertanggungjawab
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku Teks m/s 115-118
REFLEKSI
Selepas p&p, para pelajar dapat menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
CATATAN



MATAPELAJARAN
PEMULIHAN  SEJARAH - SAMBUNGAN
KELAS
5K8
MASA
0815-0925
JUMLAH PELAJAR
22 ORANG
TAJUK
TEMA:  TAMADUN AWAL MANUSIA
Bab 3:  Tamadun Awal Asia Tenggara
b) Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan Awal
- Kesenian dan Kesusasteraan
OBJEKTIF
Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
 i)  Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara
ii)  Menghuraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran
KAEDAH/AKTIVITI
Pengurusan grafik:  Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
KBKK
Mengenal pasti fakta, membanding dan membezakan
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
Keunggulan Warisan Bangsa.
Menghargai dan memelihara warisan bangsa
KONSEP/ISTILAH
Kosmos
Devaraja
Kesenian
Monumen
Candi
REFLEKSI
Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang
CATATAN







Tiada ulasan:

Catat Ulasan