MINGGU 30
25 JULAI hingga 29 JULAI 2011
ISNIN – 25 JULAI 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia |
NILAI | 5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA |
TAJUK | PENGGUNA BIJAK, MASYARAKAT SEJAHTERA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya mengetahui hak sebagai seorang pengguna untuk memudahkan kehidupan seharian. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Mengetahui hak-hak sebagai pengguna dalam bidang perkhidmatan dan pembelian barangan yang berkualiti sebagai keperluan seharian. 2. Menunaikan tanggungjawab sebagai pengguna yang berhemah.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Bertanggungjawab |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan hak sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan dan barangan yang berkualiti.
|
SELASA – 26 JULAI 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | KESALAHAN BAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
RABU – 27 JULAI 2011
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05-08.15 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | KESALAHAN BAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 4. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
KHAMIS – 28 JULAI 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERFORMAT - WAWANCARA |
TAJUK | KEMALANGAN JALAN RAYA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat 5 isi penting yang berkaitan dengan tajuk - Merangka penutup karangan |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang tajuk karangan yang diberikan iaitu faktor-faktor yang menyebabkan kecelakaan jalan raya berlaku di negara kita, Malaysia. - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berbentuk wawancara/temu ramah/ temu bual berdasarkan tajuk yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
BBM | Buku karangan - pelajar |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berformat – wawancara mengikut format temu bual yang betul standard SPM sebenar. |
CATATAN |
|
JUMAAT – 29 JULAI 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 09.40-10.40 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI |
NILAI | 6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG |
TAJUK | UNDANG-UNDANG ASAS KESTABILAN NEGARA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar perlu mematuhi undang-undang dan peraturan untuk memastikan kelicinan sesebuah organisasi. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menerima kenyataan bahawa mematuhi undang-undang penting untuk kestabilan dan pembangunan Negara. b) Mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan di dalam sesebuah tempat / organisasi / Negara. c) Melaksanakan kewajipan sbg seorg warganegara yg patuh kpd undang-undang.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Hormat-menghormati |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat melaksanakan kewajipan sbg seorg warganegara yg patuh kpd undang-undang. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | CERPEN - MELLISA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Mellisa |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen Mellisa - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Mellisa - Berdasarkan Cerpen Mellisa, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 153-172 |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.
|
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | KOMSAS |
TAJUK | CERPEN - MELLISA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Mellisa |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen Mellisa - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Mellisa - Berdasarkan Cerpen Mellisa, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 153-172 |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN ILMU | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.
|