http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 29 Julai 2011

MINGGU 30 (25/07/11-29/07/11)

MINGGU 30

25 JULAI hingga 29 JULAI 2011

ISNIN – 25 JULAI 2011

KELAS

4K5

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

9.40 - 10.55 pagi

JUM. PELAJAR

32 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

NILAI

5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA

TAJUK

PENGGUNA BIJAK, MASYARAKAT SEJAHTERA

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Semua pelajar mengetahui perlunya mengetahui hak sebagai seorang pengguna untuk memudahkan kehidupan seharian.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

1. Mengetahui hak-hak sebagai pengguna dalam bidang perkhidmatan dan pembelian barangan yang berkualiti sebagai keperluan seharian.

2. Menunaikan tanggungjawab sebagai pengguna yang berhemah.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI

Bertanggungjawab

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.

REFLEKSI

Para pelajar dapat menyatakan hak sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan dan barangan yang berkualiti.

SELASA – 26 JULAI 2011

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

09.40 – 10.20 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

TATABAHASA

TAJUK

KESALAHAN BAHASA

FOKUS UTAMA

Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat.

FOKUS SAMPINGAN

Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

OBJEKTIF

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan.

2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

1. Tatabahasa – Susunan ayat.

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Pendidikan Moral

Nilai – Kerajinan

KB – Menjana idea

KP - Verbal Linguistik

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan.

CATATAN

RABU – 27 JULAI 2011

KELAS

5K7

SUBJEK

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

MASA

07.05-08.15 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

TATABAHASA

TAJUK

KESALAHAN BAHASA

FOKUS UTAMA

Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat.

FOKUS SAMPINGAN

Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

OBJEKTIF

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

3. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan.

4. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

1. Tatabahasa – Susunan ayat.

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Pendidikan Moral

Nilai – Kerajinan

KB – Menjana idea

KP - Verbal Linguistik

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan.

CATATAN

KHAMIS – 28 JULAI 2011

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

8.15 – 9.25 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

KARANGAN BERFORMAT - WAWANCARA

TAJUK

KEMALANGAN JALAN RAYA

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru.

- Merangka pendahuluan karangan

- Mencatat 5 isi penting yang berkaitan dengan tajuk

- Merangka penutup karangan

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang tajuk karangan yang diberikan iaitu faktor-faktor yang menyebabkan kecelakaan jalan raya berlaku di negara kita, Malaysia.

- Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berbentuk wawancara/temu ramah/ temu bual berdasarkan tajuk yang diberikan dengan bimbingan guru.

- Mencatatkan 5 isi penting

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan

BBM

Buku karangan - pelajar

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berformat – wawancara mengikut format temu bual yang betul standard SPM sebenar.

CATATAN

JUMAAT – 29 JULAI 2011

KELAS

4K5

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

09.40-10.40 pagi

JUMLAH PELAJAR

28 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI

NILAI

6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG

TAJUK

UNDANG-UNDANG ASAS KESTABILAN NEGARA

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Semua pelajar perlu mematuhi undang-undang dan peraturan untuk memastikan kelicinan sesebuah organisasi.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) Menerima kenyataan bahawa mematuhi undang-undang penting untuk kestabilan dan pembangunan Negara.

b) Mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan di dalam sesebuah tempat / organisasi / Negara.

c) Melaksanakan kewajipan sbg seorg warganegara yg patuh kpd undang-undang.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI

Hormat-menghormati

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.

REFLEKSI

Para pelajar dapat melaksanakan kewajipan sbg seorg warganegara yg patuh kpd undang-undang.

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

8.50 – 9.25 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

KOMSAS

TAJUK

CERPEN - MELLISA

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa

- Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca

- Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Mellisa

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa

- Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen Mellisa

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Mellisa

- Berdasarkan Cerpen Mellisa, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 153-172

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.

CATATAN

KELAS

5K7

SUBJEK

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

MASA

07.05 – 07.40 pagi

JUM. PELAJAR

33 orang

TEMA

KOMSAS

TAJUK

CERPEN - MELLISA

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

HASIL PEMBELAJARAN

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa

- Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca

- Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Mellisa

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Mellisa

- Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen Mellisa

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Mellisa

- Berdasarkan Cerpen Mellisa, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 153-172

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN ILMU

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.