MINGGU 3
12 JANUARI hingga 16 JANUARI 2015
ISNIN – 12
JANUARI 2015
KELAS
|
4K5
dan 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815
– 0925 / 1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
orang /
orang
|
AKTIVITI
|
Sesi
Pengenalan
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Memperkenalkan tajuk dan nilai Pendidikan Moral
Bidang Pembelajaran 1 - 7
|
NILAI
|
36
nilai
|
TAJUK
|
36
tajuk yang perlu dipelajari
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar telah
mempelajari semua 36 nilai sejak dari tingkatan 1.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengingati semula nilai-nilai yang telah
dipelajari.
b) menerima hakikat bahawa subjek Pendidikan
Moral ada peperiksaan bertulis peringkat SPM
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan nilai-nilai
murni
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat _________________________
___________________________________________________
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K7
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
30
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.1 KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
|
TAJUK
|
BUAT
BAIK DIBALAS BAIK
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai
kewujudan Tuhan dan mematuhi segala suruhanNya
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan.
b) menerima kenyataan bahawa setiap tindakan
yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
suruhanNya
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 02
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat _________________________
___________________________________________________
|
CATATAN
|
Tugas-tugas
lain:
1. Menjalankan tugas guru tingkatan
5K7
2. Melantik Ketua Kelas dan Penolong
Ketua Kelas 5K7
3. Memberi Jadual Waktu 2015 untuk
kelas 5K7
4. Membina jadual bertugas untuk
kebersihan kelas 5K7
5. Menitik beratkan disiplin pelajar
dari segi pakaian, ketrampilan, rambut dan sebagainya.
|
SELASA – 13
JANUARI 2015
KELAS
|
4K10
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
orang
|
AKTIVITI
|
Sesi
Pengenalan
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Memperkenalkan tajuk dan nilai Pendidikan Moral
Bidang Pembelajaran 1 - 7
|
NILAI
|
36
nilai
|
TAJUK
|
36
tajuk yang perlu dipelajari
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar telah
mempelajari semua 36 nilai sejak dari tingkatan 1.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengingati semula nilai-nilai yang telah
dipelajari.
b) menerima hakikat bahawa subjek Pendidikan
Moral ada peperiksaan bertulis peringkat SPM
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan nilai-nilai
murni
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat _________________________
___________________________________________________
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K4
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.1 KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
|
TAJUK
|
BUAT
BAIK DIBALAS BAIK
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai
kewujudan Tuhan dan mematuhi segala suruhanNya
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan.
b) menerima kenyataan bahawa setiap tindakan
yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
suruhanNya
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 02
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat _________________________
___________________________________________________
|
CATATAN
|
Tugas-tugas
lain:
6. Menjalankan tugas guru tingkatan
5K7
7. Melantik Ketua Kelas dan Penolong
Ketua Kelas 5K7
8. Memberi Jadual Waktu 2015 untuk
kelas 5K7
9. Membina jadual bertugas untuk
kebersihan kelas 5K7
10. Menitik beratkan disiplin pelajar
dari segi pakaian, ketrampilan, rambut dan sebagainya.
|
RABU – 14 JANUARI 2015
KELAS
|
4K3
dan 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705
- 0815 / 0815 - 0925
|
JUM. PELAJAR
|
orang
/
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.1 KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
|
TAJUK
|
KESEJAHTERAAN
ALAM TANGGUNGJAWAB BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai
kebersihan alam adalah tanggungjawab bersama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) melaksanakan tanggungjawab untuk
menguruskan alam secara bijaksana.
b) menerima hakikat bahawa manusia
dipertanggungjawabkan menjaga dan melindungi alam dan penghuninya.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menjaga dan
menghargai alam sekitar
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 03 - 05
|
REFLEKSI
|
|
CATATAN
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.2 AMANAH
|
TAJUK
|
HINDARI RASUAH
RAKYAT BERTUAH
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai
bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b) menyatakan
ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran negara.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Aktiviti
Pendidikan Moral
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menjawab soalan esei
yang diberikan mengikut format SPM sebenar
|
CATATAN
|
KHAMIS
– 15 JANUARI 2015
Kelas
|
5K7
|
Masa
|
0815 - 0925
|
Tema
|
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
|
Tajuk
|
Pendidikan Sepanjang Hayat (PSH) untuk Pembangunan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri PSH
|
BBB
|
Buku Teks m/s 2-5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menerangkan konsep dan menjelaskan ciri-ciri PSH
|
KELAS
|
5K4
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705
- 0815
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.2 AMANAH – Soalan Esei
|
TAJUK
|
HINDARI RASUAH
RAKYAT BERTUAH
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai bersikap
amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b) menyatakan
ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran negara.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Aktiviti
Pendidikan Moral
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat
|
CATATAN
|
JUMAAT
– 16 JANUARI 2015
KELAS
|
4K10
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.2 AMANAH
|
TAJUK
|
AMANAH PEGANGAN
HIDUP KITA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai
bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b) menyatakan
ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran negara.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 11 - 14
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat
|
CATATAN
|
KELAS
|
5K7
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
18
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.2 AMANAH
|
TAJUK
|
HINDARI RASUAH
RAKYAT BERTUAH
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mempercayai
bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b) menyatakan
ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran negara.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Aktiviti
Pendidikan Moral
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat
|
CATATAN
|