MINGGU 16
15 APRIL hingga 19 APRIL 2013
ISNIN – 15 APRIL 2013
KELAS
|
5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
MANUSIA PENYELAMAT ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa menyayangi dan
menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kewujudan pelbagai
agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah
eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
b) menyokong usaha-usaha murni
yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam
yang berlebihan.
c) menyedari peranan sebagai
penyelamat bumi.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 123 - 127
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan
oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K2
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
9 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FLORA DAN FAUNA ANUGERA TUHAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa menyayangi dan
menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghargai alam sekitar
b) melaksanakan tanggungjawab
memelihara dan memulihara alam sekitar
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 109 - 110
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyatakan cara-cara untuk memelihara dan memulihara alam
sekitar
|
CATATAN
|
|
SELASA – 16 APRIL 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FLORA DAN FAUNA ANUGERA TUHAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa menyayangi dan
menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghargai alam sekitar
b) melaksanakan tanggungjawab
memelihara dan memulihara alam sekitar
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 109 - 110
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyatakan cara-cara untuk memelihara dan memulihara alam
sekitar
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K1
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
MANUSIA PENYELAMAT ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa menyayangi dan
menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kewujudan pelbagai
agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah
eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
b) menyokong usaha-usaha murni
yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam
yang berlebihan.
c) menyedari peranan sebagai
penyelamat bumi.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN
NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 123 - 127
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan
oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
|
CATATAN
|
|
RABU – 17 APRIL 2013
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2
KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FIKIR DAHULU SEBELUM BUANG
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar mengetahui wujudnya keharmonian
antara manusia dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar
dapat:
a) menguruskan sisa buangan secara bijaksana secara
kitar semula.
b) menyedari kepentingan
mengurangkan penggunaan bahan sumber, mengguna semula dan mengitar semula
bahan terbuang.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Penerapan nilai tanggungjawab – terhadap
alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 115 - 117
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan cara-cara menguruskan sisa-sisa buangan secara kitar
semula.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 18 APRIL 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2
KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FIKIR DAHULU SEBELUM BUANG
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar mengetahui wujudnya keharmonian
antara manusia dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar
dapat:
a) menguruskan sisa buangan secara bijaksana secara
kitar semula.
b) menyedari kepentingan
mengurangkan penggunaan bahan sumber, mengguna semula dan mengitar semula
bahan terbuang.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Penerapan nilai tanggungjawab – terhadap
alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 115 - 117
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan cara-cara menguruskan sisa-sisa buangan secara kitar
semula.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 19 APRIL 2013
KELAS
|
5K1 / 5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang / 29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2
KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 132 -135
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar menyedari
kesan buruk sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|