MINGGU 13
28 MAC hingga 01 APRIL 2011
ISNIN – 28 MAC 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
TAJUK | KASIH SAYANG KELUARGA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepaa pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Sayang-menyayang |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku Teks m/s 52 |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | Kesalahan Ejaan/Imbuhan |
FOKUS UTAMA | Membincangkan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang dibaca. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Mencatat idea utama dalam ayat dengan menggunakan teknik P,Q,R,S,T 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membetulkan kesilapan ejaan dan imbuhan yang terdapat di dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 10.55-11.30 petang |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | Menyusun perkataan – Membina ayat yang betul |
FOKUS UTAMA | Membincangkan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang dibaca. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Mencatat idea utama dalam ayat dengan menggunakan teknik P,Q,R,S,T 4. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membetulkan kesilapan ejaan dan imbuhan yang terdapat di dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
SELASA – 29 MAC 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
TAJUK | KASIH SAYANG KELUARGA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepaa pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Sayang-menyayang |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku Teks m/s 52 |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
CATATAN |
|
RABU – 30 MAC 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
TAJUK | KASIH SAYANG KELUARGA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Sayang-menyayang |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku Teks m/s 52 |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40-10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
TAJUK | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | KASIH SAYANG KELUARGA - (Nota & Latihan) |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
PEMUPUKAN NILAI | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
PENDEKATAN | Sayang-menyayang |
BBM | Perbincangan |
REFLEKSI | Buku Teks m/s 52 |
CATATAN | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
KHAMIS – 31 MAC 2011
KELAS | 4K3 |
MASA | PENDIDIKAN MORAL |
BIDANG PEMBELAJARAN | 10.20-11.30 pagi |
NILAI | 28 orang |
TAJUK | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
HASIL PEMBELAJARAN | KASIH SAYANG KELUARGA - (Nota & Latihan) |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
TEKNIK/AKTIVITI | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
BBM | Sayang-menyayang |
REFLEKSI | Perbincangan |
CATATAN | Buku Teks m/s 52 |
| Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | RUMUSAN |
TAJUK | TELEFON BIMBIT |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut. - Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan - Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar ketika berada dalam kawasan sekolah. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu larangan penggunaan telefon bimbit di sekolah dan langkah-langkah memantau larangan tersebut. -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat . -Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 11.30 – 12.40 petang |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | MELENGKAPKAN KARANGAN |
TAJUK | FAEDAH PLKN |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | 8.0
|
HASIL PEMBELAJARAN | 8.2 |
PEMUPUKAN NILAI | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan memahami isi-isi karangan yang terdapat dalam lembaran kerja yang diberikan. - Menyenaraikan perkataan yang terdapat untuk mengisi tempat kosong yang diberikan. |
PENDEKATAN | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan Program PLKN yang dilancarkan oleh kerajaan. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan program PLKN -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti isi-isi dan perkataan yang bersesuaian di ruang kosong yang disediakan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti perkataan yang bersesuaian -Berdasarkan perbincangan, pelajar dapat melengkapkan ruang kosong yang terdapat di dalam petikan yang diberikan. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
CATATAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
|
|
JUMAAT – 01 ARIL 2011
KELAS | 4MPV |
MASA | PENDIDIKAN MORAL |
BIDANG PEMBELAJARAN | 10.40-11.40 pagi |
NILAI | 28 orang |
TAJUK | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
HASIL PEMBELAJARAN | KASIH SAYANG KELUARGA - (Nota & Latihan) |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
TEKNIK | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
BBM | Sayang-menyayang |
AKTIVITI | Perbincangan |
REFLEKSI | Buku Teks m/s 52 |
| Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | RUMUSAN (sambungan) |
TAJUK | TELEFON BIMBIT |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut. - Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan - Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar ketika berada dalam kawasan sekolah. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu larangan penggunaan telefon bimbit di sekolah dan langkah-langkah memantau larangan tersebut. -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat . -Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
CATATAN |
|