MINGGU 13
28 MAC hingga 01 APRIL 2011
ISNIN – 28 MAC 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 32 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
| TAJUK | KASIH SAYANG KELUARGA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepaa pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Sayang-menyayang |
| TEKNIK | Perbincangan |
| BBM | Buku Teks m/s 52 |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
| CATATAN |
|
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | Kesalahan Ejaan/Imbuhan |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang dibaca. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Mencatat idea utama dalam ayat dengan menggunakan teknik P,Q,R,S,T 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membetulkan kesilapan ejaan dan imbuhan yang terdapat di dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 10.55-11.30 petang |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | Menyusun perkataan – Membina ayat yang betul |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang dibaca. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Mencatat idea utama dalam ayat dengan menggunakan teknik P,Q,R,S,T 4. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membetulkan kesilapan ejaan dan imbuhan yang terdapat di dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
SELASA – 29 MAC 2011
| KELAS | 4K3 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 8.15-9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
| TAJUK | KASIH SAYANG KELUARGA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepaa pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Sayang-menyayang |
| TEKNIK | Perbincangan |
| BBM | Buku Teks m/s 52 |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
| CATATAN |
|
RABU – 30 MAC 2011
| KELAS | 4MPV |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 8.15-9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
| TAJUK | KASIH SAYANG KELUARGA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Sayang-menyayang |
| TEKNIK | Perbincangan |
| BBM | Buku Teks m/s 52 |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
|
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40-10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 28 orang |
| TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| TAJUK | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | KASIH SAYANG KELUARGA - (Nota & Latihan) |
| HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
| PEMUPUKAN NILAI | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
| PENDEKATAN | Sayang-menyayang |
| BBM | Perbincangan |
| REFLEKSI | Buku Teks m/s 52 |
| CATATAN | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
|
KHAMIS – 31 MAC 2011
| KELAS | 4K3 |
| MASA | PENDIDIKAN MORAL |
| BIDANG PEMBELAJARAN | 10.20-11.30 pagi |
| NILAI | 28 orang |
| TAJUK | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
| HASIL PEMBELAJARAN | KASIH SAYANG KELUARGA - (Nota & Latihan) |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
| TEKNIK/AKTIVITI | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
| BBM | Sayang-menyayang |
| REFLEKSI | Perbincangan |
| CATATAN | Buku Teks m/s 52 |
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
|
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | RUMUSAN |
| TAJUK | TELEFON BIMBIT |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut. - Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan - Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. |
| AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar ketika berada dalam kawasan sekolah. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu larangan penggunaan telefon bimbit di sekolah dan langkah-langkah memantau larangan tersebut. -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat . -Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 11.30 – 12.40 petang |
| JUM. PELAJAR | 33 orang |
| TEMA | MELENGKAPKAN KARANGAN |
| TAJUK | FAEDAH PLKN |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | 8.0
|
| HASIL PEMBELAJARAN | 8.2 |
| PEMUPUKAN NILAI | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan memahami isi-isi karangan yang terdapat dalam lembaran kerja yang diberikan. - Menyenaraikan perkataan yang terdapat untuk mengisi tempat kosong yang diberikan. |
| PENDEKATAN | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan Program PLKN yang dilancarkan oleh kerajaan. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan program PLKN -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti isi-isi dan perkataan yang bersesuaian di ruang kosong yang disediakan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti perkataan yang bersesuaian -Berdasarkan perbincangan, pelajar dapat melengkapkan ruang kosong yang terdapat di dalam petikan yang diberikan. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| CATATAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
|
|
|
JUMAAT – 01 ARIL 2011
| KELAS | 4MPV |
| MASA | PENDIDIKAN MORAL |
| BIDANG PEMBELAJARAN | 10.40-11.40 pagi |
| NILAI | 28 orang |
| TAJUK | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA |
| HASIL PEMBELAJARAN | KASIH SAYANG KELUARGA - (Nota & Latihan) |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Pelajar mengetahui keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus negara yang aman. |
| TEKNIK | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) mengenal pasti faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan keluarga yang bahagia b) menerangkan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga |
| BBM | Sayang-menyayang |
| AKTIVITI | Perbincangan |
| REFLEKSI | Buku Teks m/s 52 |
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga. |
|
|
|
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | RUMUSAN (sambungan) |
| TAJUK | TELEFON BIMBIT |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut. - Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan - Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. |
| AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar ketika berada dalam kawasan sekolah. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu larangan penggunaan telefon bimbit di sekolah dan langkah-langkah memantau larangan tersebut. -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat . -Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
| CATATAN |
|