MINGGU 15
11 APRIL hingga 15 APRIL 2011
ISNIN – 11 APRIL 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 32 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan |
| TAJUK | Kukuhkan Institusi Kekeluargaan |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya. b) Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing. |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Menghormati adat dan tradisi kaum lain |
| TEKNIK | Simulasi / bercerita |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci. |
| CATATAN |
|
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | PERIBAHASA |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan peribahasa yang bersesuaian dengan situasi yang diberikan. 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan peribahasa yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 10.55-11.30 petang |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | PERIBAHASA |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Menyatakan peribahasa yang bersesuaian dengan situasi yang diberikan. 4. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan peribahasa yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
SELASA – 05 APRIL 2011
| KELAS | 4K3 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 8.15-9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan |
| TAJUK | Kukuhkan Institusi Kekeluargaan |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya. b) Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing. |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Menghormati adat dan tradisi kaum lain |
| TEKNIK | Simulasi / bercerita |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci. |
| CATATAN |
|
RABU – 06 APRIL 2011
| KELAS | 4MPV |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 8.15-9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan |
| TAJUK | Kukuhkan Institusi Kekeluargaan |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya. b) Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing. |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Menghormati adat dan tradisi kaum lain |
| TEKNIK | Simulasi / bercerita |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci. |
|
|
|
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40-10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 28 orang |
| TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
| TAJUK | Rumahku Syurgaku |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka terhadap keluarga masing-masing. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan tanggungjawab sebagai seorang anak dalam institusi keluargaan. b) Menyatakan tanggungjawab sebagai pelajar dan anak di sekolah dan di rumah. |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
| TEKNIK | Bersoaljawab |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat |
| CATATAN |
|
KHAMIS – 07 APRIL 2011
| KELAS | 4K3 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 10.20-11.30 pagi |
| JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
| TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
| TAJUK | Rumahku Syurgaku |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka terhadap keluarga masing-masing. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan tanggungjawab sebagai seorang anak dalam institusi keluargaan. b) Menyatakan tanggungjawab sebagai pelajar dan anak di sekolah dan di rumah. |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
| TEKNIK | Bersoaljawab |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat |
| CATATAN |
|
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KARANGAN BERFORMAT |
| TAJUK | SURAT KIRIMAN TAK RASMI |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka surat kiriman tak rasmi. - Mencatat isi-isi penting untuk menulis surat - Menulis surat berdasarkan format surat kiriman tak rasmi dengan betul dan tepat. |
| AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan isi-isi surat kiriman tak rasmi yang hendak ditulis -Pelajar diberi format untuk menulis surat kiriman tak rasmi. -Para pelajar merangka surat kiriman tak rasmi berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan -Berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan para pelajar menghasilkan sepucuk surat kiriman tak rasmi dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 11.30 – 12.40 petang |
| JUM. PELAJAR | 33 orang |
| TEMA | MERUMUSKAN KARANGAN |
| TAJUK | TEKNOLOGI ICT |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | 8.0
|
| HASIL PEMBELAJARAN | 8.2 |
| PEMUPUKAN NILAI | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan memahami isi-isi karangan yang terdapat dalam lembaran kerja yang diberikan. - Menyenaraikan perkataan yang terdapat untuk mengisi tempat kosong yang diberikan. |
| PENDEKATAN | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan isi-isi tersurat dan tersirat yang terdapat dalam petikan yang diberikan -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti isi-isi tersirat dan makna perkataan yang sukar. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk menghasilkan rumusan yang lengkap. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| CATATAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
|
|
|
JUMAAT – 08 ARIL 2011
| KELAS | 4MPV |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 10.20-11.30 pagi |
| JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
| TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
| NILAI | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
| TAJUK | Rumahku Syurgaku |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka terhadap keluarga masing-masing. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan tanggungjawab sebagai seorang anak dalam institusi keluargaan. b) Menyatakan tanggungjawab sebagai pelajar dan anak di sekolah dan di rumah. |
| PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
| TEKNIK | Bersoaljawab |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat |
| CATATAN |
|
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KOMSAS |
| TAJUK | NOVEL – MELUNAS RINDU |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti plot cerita dan watak yang terdapat di dalam novel - Mencatat latar masa, waktu dan tempat - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen |
| AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan sinopsis Novel Melunas Rindu yang diberikan. -Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Novel Melunas Rindu - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti watak dan jalan cerita Novel Melunas Rindu -Berdasarkan petikan novel , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Melunas Rindu |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
| CATATAN |
|