MINGGU 15
11 APRIL hingga 15 APRIL 2011
ISNIN – 11 APRIL 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan |
TAJUK | Kukuhkan Institusi Kekeluargaan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya. b) Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Menghormati adat dan tradisi kaum lain |
TEKNIK | Simulasi / bercerita |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | PERIBAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan peribahasa yang bersesuaian dengan situasi yang diberikan. 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan peribahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 10.55-11.30 petang |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | PERIBAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Menyatakan peribahasa yang bersesuaian dengan situasi yang diberikan. 4. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan peribahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
SELASA – 05 APRIL 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan |
TAJUK | Kukuhkan Institusi Kekeluargaan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya. b) Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Menghormati adat dan tradisi kaum lain |
TEKNIK | Simulasi / bercerita |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci. |
CATATAN |
|
RABU – 06 APRIL 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.3 Pengekalan Tradisi Kekeluargaan |
TAJUK | Kukuhkan Institusi Kekeluargaan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui adat dan tradisi yang diamalkan oleh setiap kaum. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing, adat perkahwinan, kematian dan sebagainya. b) Menyatakan kepentingan mengekal tradisi kekeluargaan untuk kesinambungan kaum masing-masing. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Menghormati adat dan tradisi kaum lain |
TEKNIK | Simulasi / bercerita |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyenaraikan adat dan tradisi kaum masing-masing secara terperinci. |
|
|
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40-10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
TAJUK | Rumahku Syurgaku |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka terhadap keluarga masing-masing. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan tanggungjawab sebagai seorang anak dalam institusi keluargaan. b) Menyatakan tanggungjawab sebagai pelajar dan anak di sekolah dan di rumah. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat |
CATATAN |
|
KHAMIS – 07 APRIL 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
TAJUK | Rumahku Syurgaku |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka terhadap keluarga masing-masing. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan tanggungjawab sebagai seorang anak dalam institusi keluargaan. b) Menyatakan tanggungjawab sebagai pelajar dan anak di sekolah dan di rumah. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERFORMAT |
TAJUK | SURAT KIRIMAN TAK RASMI |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka surat kiriman tak rasmi. - Mencatat isi-isi penting untuk menulis surat - Menulis surat berdasarkan format surat kiriman tak rasmi dengan betul dan tepat. |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan isi-isi surat kiriman tak rasmi yang hendak ditulis -Pelajar diberi format untuk menulis surat kiriman tak rasmi. -Para pelajar merangka surat kiriman tak rasmi berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan -Berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan para pelajar menghasilkan sepucuk surat kiriman tak rasmi dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 11.30 – 12.40 petang |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | MERUMUSKAN KARANGAN |
TAJUK | TEKNOLOGI ICT |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | 8.0
|
HASIL PEMBELAJARAN | 8.2 |
PEMUPUKAN NILAI | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan memahami isi-isi karangan yang terdapat dalam lembaran kerja yang diberikan. - Menyenaraikan perkataan yang terdapat untuk mengisi tempat kosong yang diberikan. |
PENDEKATAN | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan isi-isi tersurat dan tersirat yang terdapat dalam petikan yang diberikan -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti isi-isi tersirat dan makna perkataan yang sukar. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk menghasilkan rumusan yang lengkap. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
CATATAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
|
|
JUMAAT – 08 ARIL 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
TAJUK | Rumahku Syurgaku |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar tahu tanggungjawab mereka terhadap keluarga masing-masing. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyenaraikan tanggungjawab sebagai seorang anak dalam institusi keluargaan. b) Menyatakan tanggungjawab sebagai pelajar dan anak di sekolah dan di rumah. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Peneguhan dan Pemupukan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | NOVEL – MELUNAS RINDU |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti plot cerita dan watak yang terdapat di dalam novel - Mencatat latar masa, waktu dan tempat - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan sinopsis Novel Melunas Rindu yang diberikan. -Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Novel Melunas Rindu - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti watak dan jalan cerita Novel Melunas Rindu -Berdasarkan petikan novel , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Melunas Rindu |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
CATATAN |
|