MINGGU 14
31 MAC hingga 04
APRIL 2014
ISNIN – 31 MAC 2014
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.9
KASIH SAYANG – Nota / Latihan
|
TAJUK
|
MASYARAKAT PRIHATIN KAMPUNG CERIA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa hidup dalam keadaan berkasih sayang dan bersama-sama untuk membina
suasana yang harmoni.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan sikap prihatin terhadap masalah
sosial masyarakat.
b) mencadangkan cara mengatasi masalah sosial
masyarakat
c) melibatkan diri dalam usaha menangani
pelbagai masalah dalam masyarakat
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Prihatin
terhadap satu sama lain
|
TEKNIK
|
Bersoal
jawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 62 - 65
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap prihatin dan kasih sayang terhadap masyarakat sekeliling.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 01 APRIL
2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.10 KEADILAN
|
TAJUK
|
AMALAN
KEADILAN MENJAMIN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa yakin, sikap yang rajin boleh membawa kejayaan dalam kehidupan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)
mengetahui bahawa kejayaan tidak mudah dicapai tanpa usaha yang berterusan.
b) mengamalkan sikap rajin dalam kehidupan
seharian
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Rajin
berusaha tangga kejayaan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 50 - 52
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap rajin untuk berjaya dalam kehidupan kelak.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0815 - 0925
|
Tema
|
Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan Membina Keluarga ke Arah Pembentukan
Masyarakat Mapan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan
sesebuah keluarga bahagia
|
BBB
|
Alat tulis, Kertas, Pensel warna
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan peta minda berkaitan
kepentingan sesebuah keluarga bahagia
|
RABU – 02 APRIL 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
BERFIKIR MATANG, BERTINDAK
BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikiran rasional semasa menjalani kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan
sikap rasional dalam setiap tindakan
b)
mengetahui kesan bertindak terburu-buru yang merugikan diri sendiri,
keluarga, masyarakat dan Negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berfikiran
matang
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 67 - 69
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 keburukan sikap terburu-buru semasa membuat sesuatu keputusan yang
berkaitan dengan masa depan.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.10 KEADILAN
|
TAJUK
|
AMALAN KEADILAN MENJAMIN
KESEJAHTERAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa adil dalam mengatasi pelbagai situasi yang dihadapi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari bahawa amalan keadilan penting
dalam pentadbiran kerajaan
b) menerima prinsip keadilan yang dipraktikkan
dalam pentadbiran kerajaan.
c) menerangkan keentingan amalan keadilan
dalam pentadbiran kerajaan
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Adil
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 70 - 73
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
prinsip keadilan dalam kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 03 APRIL 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
BERFIKIR MATANG, BERTINDAK
BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikiran rasional semasa menjalani kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)
mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan
b)
mengetahui kesan bertindak terburu-buru yang merugikan diri sendiri,
keluarga, masyarakat dan Negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berfikiran
matang
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 67 - 69
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 keburukan sikap terburu-buru semasa membuat sesuatu keputusan yang
berkaitan dengan masa depan.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
38 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.10 KEADILAN
|
TAJUK
|
AMALAN KEADILAN MENJAMIN
KESEJAHTERAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa adil dalam mengatasi pelbagai situasi yang dihadapi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari bahawa amalan keadilan penting
dalam pentadbiran kerajaan
b) menerima prinsip keadilan yang dipraktikkan
dalam pentadbiran kerajaan.
c) menerangkan keentingan amalan keadilan
dalam pentadbiran kerajaan
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Adil
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 70 - 73
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
prinsip keadilan dalam kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.10 KEADILAN
|
TAJUK
|
AMALAN KEADILAN MENJAMIN
KESEJAHTERAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa adil dalam mengatasi pelbagai situasi yang dihadapi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari bahawa amalan keadilan penting
dalam pentadbiran kerajaan
b) menerima prinsip keadilan yang dipraktikkan
dalam pentadbiran kerajaan.
c) menerangkan keentingan amalan keadilan
dalam pentadbiran kerajaan
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Adil
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 70 - 73
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
prinsip keadilan dalam kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
BERFIKIR MATANG, BERTINDAK
BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikiran rasional semasa menjalani kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)
mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan
b)
mengetahui kesan bertindak terburu-buru yang merugikan diri sendiri,
keluarga, masyarakat dan Negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berfikiran
matang
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 67 - 69
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 keburukan sikap terburu-buru semasa membuat sesuatu keputusan yang
berkaitan dengan masa depan.
|
CATATAN
|
|