http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Isnin, 25 Januari 2010

MINGGU 4 (25-29 JANUARI 2010)

ISNIN (25 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI ISNIN
TARIKH 25 JANUARI 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN HWANG HO
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun Hwang Ho
OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Hwang Ho seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (ideogram)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Hwang Ho di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Hwang Ho, Kalendar 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahu'n, teknologi peralatan pertanian dan penerbitan buku 'The Art of War'
KBKK Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Feng Hsui
2. Yin dan Yang
3. harmoni
4. dinasti
5. mandat
6. kalendar
7. syurga
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Hwang Ho


SELASA (26 JANUARI 2010)

TEMUJANJI KLINIK GIGI

RABU (27 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI RABU
TARIKH 27 JANUARI 2010
KELAS 4K5
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN HWANG HO
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun Hwang Ho
OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Hwang Ho seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (ideogram)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Hwang Ho di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Hwang Ho, Kalendar 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahu'n, teknologi peralatan pertanian dan penerbitan buku 'The Art of War'
KBKK Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Feng Hsui
2. Yin dan Yang
3. harmoni
4. dinasti
5. mandat
6. kalendar
7. syurga
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Hwang Ho

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI RABU
TARIKH 27 JANUARI 2010
KELAS 4K6 dan 4K8
TAJUK TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
- Yunani, Rom, India dan China

A) TAMADUN YUNANI
i) Peningkatan dan Sumbangan
- pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial
ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani
ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. demokrasi
2. empayar
3. Veda
4. maharaja
5. mandat
6. kuil
7. tempat berdialog
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani


KHAMIS (28 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI KHAMIS
TARIKH 28 JANUARI 2010
KELAS 4K7
TAJUK TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
- Yunani, Rom, India dan China

A) TAMADUN YUNANI
i) Peningkatan dan Sumbangan
- pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial
ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani
ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. demokrasi
2. empayar
3. Veda
4. maharaja
5. mandat
6. kuil
7. tempat berdialog
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI KHAMIS
TARIKH 28 JANUARI 2010
KELAS 4K6 dan 4K8
TAJUK TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA (Sambungan)
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN - latihan / nota
- Yunani, Rom, India dan China

A) TAMADUN YUNANI
i) Peningkatan dan Sumbangan
- pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial
ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani
ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. demokrasi
2. empayar
3. Veda
4. maharaja
5. mandat
6. kuil
7. tempat berdialog
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani



JUMAAT (29 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI JUMAAT
TARIKH 29 JANUARI 2010
KELAS 4K5
TAJUK TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
- Yunani, Rom, India dan China

A) TAMADUN YUNANI
i) Peningkatan dan Sumbangan
- pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial
ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani
ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. demokrasi
2. empayar
3. Veda
4. maharaja
5. mandat
6. kuil
7. tempat berdialog
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani


MINGGU 3 (18-23 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI ISNIN
TARIKH 18 JANUARI 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESOPOTAMIA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. cuneiform
2. artisan
3. epik
4. firaun
5. pendeta
6. zigurat
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia

SELASA 19 JANUARI 2010

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI SELASA
TARIKH 19 JANUARI 2010
KELAS 4K5
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESOPOTAMIA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. cuneiform
2. artisan
3. epik
4. firaun
5. pendeta
6. zigurat
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI SELASA
TARIKH 19 JANUARI 2010
KELAS 4K7
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESIR PURBA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut
KBKK Membuat analisa
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Ideogram / Hieroglif
2. Amun
3. Re
4. firaun
5. pendeta
6. Re-Atum
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba

RABU (20 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI RABU
TARIKH 20 JANUARI 2010
KELAS 4K5, 4K6 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESIR PURBA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut
KBKK Membuat analisa
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Ideogram / Hieroglif
2. Amun
3. Re
4. firaun
5. pendeta
6. Re-Atum
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba

KHAMIS
21 JANUARI 2010

CUTI SAKIT

JUMAAT
22 JANUARI 2010

CUTI SAKIT

SABTU (23 JANUARI 2010)
SEKOLAH GANTI: JADUAL HARI KHAMIS

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI SABTU (JADUAL HARI KHAMIS)
TARIKH 23 JANUARI 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN INDUS
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun Indus

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Indus seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Piktograf)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Indus di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Indus, kemunculan bandar-bandar besar seperti Mohenjo-Daro dan Harappa, Bandar perlabuhan utama seperti Lothal dan Sutkagen Dor
KBKK Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Piktograf
2. Tu
3. Shang-Ti
4. Oracle
5. bomoh
6. upacara
7. syurga
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Indus