| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | ISNIN |
| TARIKH | 25 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN HWANG HO i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun Hwang Ho |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Hwang Ho seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (ideogram) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Hwang Ho di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Hwang Ho, Kalendar 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahu'n, teknologi peralatan pertanian dan penerbitan buku 'The Art of War' |
| KBKK | Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. Feng Hsui 2. Yin dan Yang 3. harmoni 4. dinasti 5. mandat 6. kalendar 7. syurga |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Hwang Ho |
SELASA (26 JANUARI 2010)
TEMUJANJI KLINIK GIGI
RABU (27 JANUARI 2010)
KHAMIS (28 JANUARI 2010)
JUMAAT (29 JANUARI 2010)
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 27 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K5 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN HWANG HO i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun Hwang Ho |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Hwang Ho seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (ideogram) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Hwang Ho di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Hwang Ho, Kalendar 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahu'n, teknologi peralatan pertanian dan penerbitan buku 'The Art of War' |
| KBKK | Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. Feng Hsui 2. Yin dan Yang 3. harmoni 4. dinasti 5. mandat 6. kalendar 7. syurga |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Hwang Ho |
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 27 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K6 dan 4K8 |
| TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN - Yunani, Rom, India dan China A) TAMADUN YUNANI i) Peningkatan dan Sumbangan - pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani |
| KBKK | Membanding dan membeza |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. demokrasi 2. empayar 3. Veda 4. maharaja 5. mandat 6. kuil 7. tempat berdialog |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani |
KHAMIS (28 JANUARI 2010)
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | KHAMIS |
| TARIKH | 28 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K7 |
| TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN - Yunani, Rom, India dan China A) TAMADUN YUNANI i) Peningkatan dan Sumbangan - pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani |
| KBKK | Membanding dan membeza |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. demokrasi 2. empayar 3. Veda 4. maharaja 5. mandat 6. kuil 7. tempat berdialog |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani |
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | KHAMIS |
| TARIKH | 28 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K6 dan 4K8 |
| TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA (Sambungan) BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN - latihan / nota - Yunani, Rom, India dan China A) TAMADUN YUNANI i) Peningkatan dan Sumbangan - pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani |
| KBKK | Membanding dan membeza |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. demokrasi 2. empayar 3. Veda 4. maharaja 5. mandat 6. kuil 7. tempat berdialog |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani |
JUMAAT (29 JANUARI 2010)
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | JUMAAT |
| TARIKH | 29 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K5 |
| TAJUK | TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN - Yunani, Rom, India dan China A) TAMADUN YUNANI i) Peningkatan dan Sumbangan - pemerintahan dan pentadbiran, Perundangan, Perluasan Kuasa, Pendidikan, Falsafah, Seni Bina, Bahasa & Kesusteraan dan Sistem sosial ii) Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan aspek peningkatan tamadun Yunani ii) menyenaraikan dan mengklasifikasikan sumbangan Tamadun Yunani di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Yunani, Mengkaji peta Tamadun Yunani |
| KBKK | Membanding dan membeza |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. demokrasi 2. empayar 3. Veda 4. maharaja 5. mandat 6. kuil 7. tempat berdialog |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Yunani |