12 JULAI 2010 hingga 16 JULAI 2010
| HARI | ISNIN |
| TARIKH | 12 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya b) Kerajaan Bani Umaiyah - Latar belakang - Sumbangan |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah c. Menghuraikan faktor-faktor pemerintahan Bani Umaiyah |
| KEMAHIRAN KBKK | Mengenal pasti fakta |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Umaiyah mengikut susunan yang betul |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Gabenor Diwanul Jundi Ilmuwan Hijabah Sistem Wazarah |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 13 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K5 |
| MATAPELAJARAN | SEJARAH |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya b) Kerajaan Bani Umaiyah - Latar belakang - Sumbangan |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah c. Menghuraikan faktor-faktor pemerintahan Bani Umaiyah |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat pasti fakta |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Umaiyah mengikut susunan yang betul |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Gabenor Diwanul Jundi Ilmuwan Hijabah Sistem Wazarah |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 13 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K7 |
| MATAPELAJARAN | SEJARAH |
| TAJUK | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya b) Kerajaan Bani Abbasiyah - Latar belakang - Sumbangan |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah c. Menghuraikan faktor-faktor pemerintahan Bani Abbasiyah |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Abbasiyah mengikut susunan yang betul |
| KBKK | Membuat Kajian |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Syiah Khawarij Perang Siffin Golong Mawali Ilmu Sirah Baitul Hikmah |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 14 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya b) Kerajaan Bani Abbasiyah - Latar belakang - Sumbangan |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah c. Menghuraikan faktor-faktor pemerintahan Bani Abbasiyah |
| KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Abbasiyah mengikut susunan yang betul |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Syiah Khawarij Perang Siffin Golong Mawali Ilmu Sirah Baitul Hikmah |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
| HARI | KHAMIS |
| TARIKH | 15 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
| MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota dan Latihan |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya b) Kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah - Latar belakang - Sumbangan |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah c. Menghuraikan faktor-faktor pemerintahan Bani Abbasiyah |
| KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membuat latihan tentang pemerintahanBani Umaiyah dan Bani Abbasiyah mengikut format SPM yang betul |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
| KONSEP/ISTILAH | Syiah Khawarij Perang Siffin Golong Mawali Ilmu Sirah Baitul Hikmah |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
| HARI | JUMAAT |
| TARIKH | 16 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K5 |
| MATAPELAJARAN | SEJARAH |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya b) Kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah - Latar belakang - Sumbangan |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah c. Menghuraikan faktor-faktor pemerintahan Bani Abbasiyah |
| KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membuat latihan tentang pemerintahanBani Umaiyah dan Bani Abbasiyah mengikut format SPM yang betul |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
| KONSEP/ISTILAH | Syiah Khawarij Perang Siffin Golong Mawali Ilmu Sirah Baitul Hikmah |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |