MINGGU 17
25 APRIL hingga 29 APRIL 2011
ISNIN – 25 APRIL 2011
CUTI PERISTIWA “EASTHER MONDAY”
SELASA – 26 APRIL 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
TAJUK | Cintai Alam, Hargai Kehidupan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui kepentingan menjaga dan memelihara alam sekitar untuk menjamin kebersihannya. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar oleh semua masyarakat. b) Menunjukkan perasaan menyayangi dan menghargai alam sekitar. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Penerapan nilai kasih sayang |
TEKNIK | Perbincangan tentang pemeliharaan & pemuliharaan alam sekitar |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
CATATAN |
|
RABU – 06 APRIL 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
TAJUK | Cintai Alam, Hargai Kehidupan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui kepentingan menjaga dan memelihara alam sekitar untuk menjamin kebersihannya. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar oleh semua masyarakat. b) Menunjukkan perasaan menyayangi dan menghargai alam sekitar. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Penerapan nilai kasih sayang |
TEKNIK | Perbincangan tentang pemeliharaan & pemuliharaan alam sekitar |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
|
|
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40-10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
TAJUK | Cintai Alam, Hargai Kehidupan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui kepentingan menjaga dan memelihara alam sekitar untuk menjamin kebersihannya. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar oleh semua masyarakat. b) Menunjukkan perasaan menyayangi dan menghargai alam sekitar. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Penerapan nilai kasih sayang |
TEKNIK | Perbincangan tentang pemeliharaan & pemuliharaan alam sekitar |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
CATATAN |
|
KHAMIS – 07 APRIL 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar |
TAJUK | Perancangan dan Pengurusan Sisa Sistematik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui kepentingan manusia menjaga alam sekitar agar tidak tercemar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Mengumpul maklumat tentang kepentingan Kempen 3R untuk mengelakkan sampah sarap semakin berlonggok di negara kita ini dan menjimatkan kos penyelenggaraan. b) Melibatkan diri dalam Kempen 3R dengan mengumpul dan menjual barangan seperti aluminium, besi, kertas, kaca dsb. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mempunyai semangat bergotong-royong dan mengamalkan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan kepentingan Kempen 3R untuk keharmonian negara kita. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERDASARKAN GRAFIK - GAMBAR |
TAJUK | Pembuangan Sampah di Merata-rata Tempat |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka cerita berdasarkan gambar yang diberikan. - Mencatat isi-isi penting yang terdapat dalam gambar - Menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan. |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan pembuangan sampah merata-rata. - Pelajar diberi gambar berkaitan dengan pembuangan sampah di merata-rata tempat - Selesai melihat gambar, pelajar dapat bercerita tentang peristiwa yang berlaku berkaitan dengan gambar tersebut - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk melengkapkan karangan berkaitan dengan gambar yang diberikan - Berdasarkan perbincangan dengan guru, para pelajar dapat melengkapkan karangan bergambar yang diberikan. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan karangan bergambar yang diberikan |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 11.30 – 12.40 petang |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERFORMAT |
TAJUK | SURAT KIRIMAN TAK RASMI |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka surat kiriman tak rasmi. - Mencatat isi-isi penting untuk menulis surat - Menulis surat berdasarkan format surat kiriman tak rasmi dengan betul dan tepat. |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan isi-isi surat kiriman tak rasmi yang hendak ditulis -Pelajar diberi format untuk menulis surat kiriman tak rasmi. -Para pelajar merangka surat kiriman tak rasmi berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan -Berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan para pelajar menghasilkan sepucuk surat kiriman tak rasmi dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
CATATAN |
|
JUMAAT – 08 ARIL 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar |
TAJUK | Perancangan dan Pengurusan Sisa Sistematik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui kepentingan manusia menjaga alam sekitar agar tidak tercemar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: c) Mengumpul maklumat tentang kepentingan Kempen 3R untuk mengelakkan sampah sarap semakin berlonggok di negara kita ini dan menjimatkan kos penyelenggaraan. d) Melibatkan diri dalam Kempen 3R dengan mengumpul dan menjual barangan seperti aluminium, besi, kertas, kaca dsb. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mempunyai semangat bergotong-royong dan mengamalkan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan kepentingan Kempen 3R untuk keharmonian negara kita. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | NOVEL – MELUNAS RINDU (sambungan) |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti plot cerita dan watak yang terdapat di dalam novel - Mencatat latar masa, waktu dan tempat - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan sinopsis Novel Melunas Rindu yang diberikan. -Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Novel Melunas Rindu - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti watak dan jalan cerita Novel Melunas Rindu -Berdasarkan petikan novel , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Melunas Rindu |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
CATATAN |
|