http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 23 Mac 2012

MINGGU 12 (19/03/12-23/03/12)

MINGGU 12

19 MAC hingga 23 MAC 2012

ISNIN – 19 MAC 2012

KELAS

5K3 / 5S3

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0705-0815 / 1205-1240

JUM. PELAJAR

16 orang / 28 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.11 RASIONAL

TAJUK

PERTIMBANGAN RASIONAL PENYELESAIAN TERBAIK

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa berfikir secara rasional agar dapat berdaya maju dalam menghadapi dunia globalisasi.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan

b) mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah yang dihadapi dengan bijaksana dan konsisten

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Rasional – berfikir mengikut pertimbangan yang wajar

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku Teks m/s 78 - 81

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan

CATATAN

MATAPELAJARAN

PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN

KELAS

5K7

MASA

0815-0925

JUMLAH PELAJAR

32 ORANG

TAJUK

TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun
a) Yunani dan Rom

OBJEKTIF

Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini.
b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom
c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

KAEDAH/AKTIVITI

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.

KBKK

Mengklasifikasikan

NILAI/UNSUR PATRIOTISME

Bersyukur kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada seluruh masyarakat

KONSEP/ISTILAH

1. Dinasti
2. Demokrasi
3. Republik
4. Colosseum

REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

CATATAN

SELASA – 20 MAC 2012

KELAS

5K8

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0945-1055

JUM. PELAJAR

22 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.11 RASIONAL

TAJUK

PERTIMBANGAN RASIONAL PENYELESAIAN TERBAIK

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa berfikir secara rasional agar dapat berdaya maju dalam menghadapi dunia globalisasi.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan

b) mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah yang dihadapi dengan bijaksana dan konsisten

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Rasional – berfikir mengikut pertimbangan yang wajar

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku Teks m/s 78 - 81

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan

CATATAN

MATAPELAJARAN

PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN

KELAS

5K6

MASA

0815-0925

JUMLAH PELAJAR

36 ORANG

TAJUK

TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun
a) Yunani dan Rom

OBJEKTIF

Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini.
b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom
c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

KAEDAH/AKTIVITI

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.

KBKK

Mengklasifikasikan

NILAI/UNSUR PATRIOTISME

Bersyukur kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada seluruh masyarakat

KONSEP/ISTILAH

1. Dinasti
2. Demokrasi
3. Republik
4. Colosseum

REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

CATATAN

RABU – 21 MAC 2012

KELAS

5MPV

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0815-0925

JUM. PELAJAR

16 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.11 RASIONAL

TAJUK

PERTIMBANGAN RASIONAL PENYELESAIAN TERBAIK

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa berfikir secara rasional agar dapat berdaya maju dalam menghadapi dunia globalisasi.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan

b) mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah yang dihadapi dengan bijaksana dan konsisten

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Rasional – berfikir mengikut pertimbangan yang wajar

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku Teks m/s 78 - 81

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan

CATATAN

KELAS

5K3

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

1055-1205

JUM. PELAJAR

28 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.12 KESEDERHANAAN

TAJUK

DUDUK SAMA RENDAH, BERDIRI SAMA TINGGI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hidup dalam keadaan kesederhanaan, agar tidak membazir.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insane dan pembangunan fizikal.

b) menghargai usaha yang dijalankan oleh kerjaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara

c) menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 86 - 89

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap bersederhana dalam menjalani kehidupan seharian

CATATAN

KHAMIS – 22 MAC 2012

KELAS

5S3 / 5K8

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0705-0815 / 0815-0925

JUM. PELAJAR

29 orang / 22 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.12 KESEDERHANAAN

TAJUK

DUDUK SAMA RENDAH, BERDIRI SAMA TINGGI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hidup dalam keadaan kesederhanaan, agar tidak membazir.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insane dan pembangunan fizikal.

b) menghargai usaha yang dijalankan oleh kerjaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara

c) menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 86 - 89

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap bersederhana dalam menjalani kehidupan seharian

CATATAN

JUMAAT – 23 MAC 2012

KELAS

5MPV

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0815-0925

JUM. PELAJAR

16 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.12 KESEDERHANAAN

TAJUK

DUDUK SAMA RENDAH, BERDIRI SAMA TINGGI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hidup dalam keadaan kesederhanaan, agar tidak membazir.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insane dan pembangunan fizikal.

b) menghargai usaha yang dijalankan oleh kerjaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara

c) menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 86 - 89

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap bersederhana dalam menjalani kehidupan seharian

CATATAN

MATAPELAJARAN

PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN

KELAS

5K8

MASA

0940-1040

JUMLAH PELAJAR

22 ORANG

TAJUK

TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun
a) Yunani dan Rom

OBJEKTIF

Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini.
b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom
c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

KAEDAH/AKTIVITI

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.

KBKK

Mengklasifikasikan

NILAI/UNSUR PATRIOTISME

Bersyukur kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada seluruh masyarakat

KONSEP/ISTILAH

1. Dinasti
2. Demokrasi
3. Republik
4. Colosseum

REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

CATATAN

SEKOLAH GANTI - Jadual Hari Jumaat

SABTU – 02 MAC 2012

KELAS

5MPV

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0815-0925

JUM. PELAJAR

16 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.9 KASIH SAYANG – Nota / Latihan

TAJUK

MASYARAKAT PRIHATIN KAMPUNG CERIA

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hidup dalam keadaan berkasih sayang dan bersama-sama untuk membina suasana yang harmoni.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap prihatin terhadap masalah sosial masyarakat.

b) mencadangkan cara mengatasi masalah sosial masyarakat

c) melibatkan diri dalam usaha menangani pelbagai masalah dalam masyarakat

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Prihatin terhadap satu sama lain

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 62 - 65

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap prihatin dan kasih sayang terhadap masyarakat sekeliling.

CATATAN

MATAPELAJARAN

PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN

KELAS

5K8

MASA

0940-1040

JUMLAH PELAJAR

22 ORANG

TAJUK

TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun
a) Yunani dan Rom

OBJEKTIF

Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini.
b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom
c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

KAEDAH/AKTIVITI

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.

KBKK

Mengklasifikasikan

NILAI/UNSUR PATRIOTISME

Bersyukur kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada seluruh masyarakat

KONSEP/ISTILAH

1. Dinasti
2. Demokrasi
3. Republik
4. Colosseum

REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

CATATAN