HARI | ISNIN |
TARIKH | 12 APRIL 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah b. Islam dan penyebarannya di Mekah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah - Memahami perkembangan Islam di Makkah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq b. Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s c. Mengaitkan maksud tamadun mengikut perspektif Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Mengkaji carta: Salasilah Nabi Muhammad s.a.w. |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 13 APRIL 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah b. Islam dan penyebarannya di Mekah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah - Memahami perkembangan Islam di Makkah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq b. Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s c. Mengaitkan maksud tamadun mengikut perspektif Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Mengkaji carta: Salasilah Nabi Muhammad s.a.w. |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA |
TARIKH | 13 APRIL 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah b. Islam dan penyebarannya di Mekah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah - Memahami perkembangan Islam di Makkah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq b. Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s c. Mengaitkan maksud tamadun mengikut perspektif Islam |
KAEDAH/AKTIVITI | Kajian Teks: Penyebaran Islam di Makkah - Ayat Al-Alaq |
KBKK | Membuat Kajian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU |
TARIKH | 14 APRIL 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah b. Islam dan penyebarannya di Mekah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah - Memahami perkembangan Islam di Makkah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq b. Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s c. Mengaitkan maksud tamadun mengikut perspektif Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
KAEDAH/AKTIVITI | Kajian Teks: Penyebaran Islam di Makkah - Ayat Al-Alaq |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 15 APRIL 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah b. Islam dan penyebarannya di Mekah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah - Memahami perkembangan Islam di Makkah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq b. Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s c. Mengaitkan maksud tamadun mengikut perspektif Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
KAEDAH/AKTIVITI | Bercerita - Kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. dan sifat keperibadian baginda |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 16 APRIL 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah b. Islam dan penyebarannya di Mekah - Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah - Memahami perkembangan Islam di Makkah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq b. Menjana idea agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s c. Mengaitkan maksud tamadun mengikut perspektif Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
KAEDAH/AKTIVITI | Bercerita - Kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. dan sifat keperibadian baginda |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |