MINGGU 24
13 JUN hingga 17 JUN 2011
ISNIN – 13 JUN 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
TAJUK | Cintai Alam, Hargai Kehidupan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui kepentingan menjaga dan memelihara alam sekitar untuk menjamin kebersihannya. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar oleh semua masyarakat. b) Menunjukkan perasaan menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Penerapan nilai kasih sayang |
TEKNIK | Perbincangan tentang pemeliharaan & pemuliharaan alam sekitar |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 10.55-11.30 petang |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KEFAHAMAN |
TAJUK | KESELAMATAN JALAN RAYA |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud tersirat dan tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberikan 2. Menjawab soalan kefahaman yang diberikan menggunakan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
SELASA – 14 JUN 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
TAJUK | Cintai Alam, Hargai Kehidupan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui kepentingan menjaga dan memelihara alam sekitar untuk menjamin kebersihannya. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: c) Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar oleh semua masyarakat. d) Menunjukkan perasaan menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Penerapan nilai kasih sayang |
TEKNIK | Perbincangan tentang pemeliharaan & pemuliharaan alam sekitar |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
RABU – 15 JUN 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
NILAI | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
TAJUK | Cintai Alam, Hargai Kehidupan |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui kepentingan menjaga dan memelihara alam sekitar untuk menjamin kebersihannya. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: e) Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar oleh semua masyarakat. f) Menunjukkan perasaan menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Penerapan nilai kasih sayang |
TEKNIK | Perbincangan tentang pemeliharaan & pemuliharaan alam sekitar |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menyatakan kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. |
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40-10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 3 |
NILAI | 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar |
TAJUK | Perancangan dan Pengurusan Sisa Sistematik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui kepentingan manusia menjaga alam sekitar agar tidak tercemar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Mengumpul maklumat tentang kepentingan Kempen 3R untuk mengelakkan sampah sarap semakin berlonggok di negara kita ini dan menjimatkan kos penyelenggaraan. b) Melibatkan diri dalam Kempen 3R dengan mengumpul dan menjual barangan seperti aluminium, besi, kertas, kaca dsb. |
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Mempunyai semangat bergotong-royong dan mengamalkan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan kepentingan Kempen 3R untuk keharmonian negara kita. |
KHAMIS – 16 JUN 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 3 |
NILAI | 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar |
TAJUK | Perancangan dan Pengurusan Sisa Sistematik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui kepentingan manusia menjaga alam sekitar agar tidak tercemar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: c) Mengumpul maklumat tentang kepentingan Kempen 3R untuk mengelakkan sampah sarap semakin berlonggok di negara kita ini dan menjimatkan kos penyelenggaraan. d) Melibatkan diri dalam Kempen 3R dengan mengumpul dan menjual barangan seperti aluminium, besi, kertas, kaca dsb. |
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Mempunyai semangat bergotong-royong dan mengamalkan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan kepentingan Kempen 3R untuk keharmonian negara kita. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERGAMBAR |
TAJUK | WABAK PENYAKIT |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka karangan bergambar - Mencatat isi-isi penting untuk menghasilkan karangan - Menulis karangan berdasarkan gambar |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan gambar yang diberikan. -Pelajar memberi isi-isi penting yang berkaitan dengan gambar yang diberikan. -Para pelajar merangka karangan berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan -Berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan para pelajar menghasilkan sebuah karangan berdasarkan gambar yang diberikan. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menghasilkan sebuah karangan berpandukan gambar yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 11.30 – 12.40 petang |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | KEFAHAMAN |
TAJUK | WABAK PENYAKIT |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud tersirat dan tersurat yang terdapat dalam petikan yang diberikan 2. Menjawab soalan kefahaman yang diberikan menggunakan tatabahasa yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENYERAPAN | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
|
|
|
|
JUMAAT – 17 JUN 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 3 |
NILAI | 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar |
TAJUK | Perancangan dan Pengurusan Sisa Sistematik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Setiap pelajar mengetahui kepentingan manusia menjaga alam sekitar agar tidak tercemar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Mengumpul maklumat tentang kepentingan Kempen 3R untuk mengelakkan sampah sarap semakin berlonggok di negara kita ini dan menjimatkan kos penyelenggaraan. b) Melibatkan diri dalam Kempen 3R dengan mengumpul dan menjual barangan seperti aluminium, besi, kertas, kaca dsb. |
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Mempunyai semangat bergotong-royong dan mengamalkan nilai bertanggungjawab |
TEKNIK | Bersoaljawab |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan kepentingan Kempen 3R untuk keharmonian negara kita. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | CERPEN – PEMAIN CATUR |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti plot cerita dan watak yang terdapat di dalam cerpen - Mencatat latar masa, waktu dan tempat - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan sinopsis Cerpen – Pemain Catur yang diberikan. -Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Cerpen – Pemain Catur - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti watak dan jalan cerita Cerpen – Pemain Catur -Berdasarkan petikan cerpen , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang dierikan. |
CATATAN |
|