http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Rabu, 28 April 2010

RPH MINGGU 17


HARI ISNIN
TARIKH 26 APRIL 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.2 Kerjaan Islam di Madinah
b. Hijrah
- Konsep
- Sebab
- Kepentingan
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam
b. Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah
c. Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
KEMAHIRAN KBKK Membuat rumusan
KAEDAH/AKTIVITI Peta Minda: sebab penghijrahan Nabi Muhammad s.aw. ke Madinah
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Penyatuan Ummah mengukuhkan kemakmuran Negara dengan hidup bersatu padu
KONSEP/ISTILAH Hijrah
Muhajirin
Ansar
Orientalis
Perpindahan
Migrasi
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

HARI SELASA
TARIKH 27 APRIL 2010
KELAS 4K5
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.2 Kerjaan Islam di Madinah
b. Hijrah
- Konsep
- Sebab
- Kepentingan
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam
b. Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah
c. Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
KEMAHIRAN KBKK Membuat Kesimpulan
KAEDAH/AKTIVITI Peta Minda: sebab penghijrahan Nabi Muhammad s.aw. ke Madinah
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Penyatuan Ummah mengukuhkan kemakmuran Negara dengan hidup bersatu padut
KONSEP/ISTILAH Hijrah
Muhajirin
Ansar
Orientalis
Perpindahan
Migrasi
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

HARI SELASA - latihan dan nota
TARIKH 27 APRIL 2010
KELAS 4K7
MATAPELAJARAN SEJARAH
TAJUK 8.2 Kerjaan Islam di Madinah
b. Hijrah
- Konsep
- Sebab
- Kepentingan
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah ke Madinah
b. Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam
c. Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan diri
d. Merasionalkan konsep Hijrah dalam kehidupan masa kini
KAEDAH/AKTIVITI Pengurusan Grafik: Mengklasifikasikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam
KBKK Membuat Klasifikasi
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang iaitu saling menghormati.
KONSEP/ISTILAH Hijrah
Muhajirin
Ansar
Orientalis
Perpindahan
Migrasi
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan


HARI RABU - latihan dan nota
TARIKH 28 APRIL 2010
KELAS 4K6, 4K5 dan 4K8
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.2 Kerjaan Islam di Madinah
b. Hijrah
- Konsep
- Sebab
- Kepentingan
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah ke Madinah
b. Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam
c. Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan diri
d. Merasionalkan konsep Hijrah dalam kehidupan masa kini
KEMAHIRAN KBKK Membuat Klasifikasi
KAEDAH/AKTIVITI Pengurusan Grafik: Mengklasifikasikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang iaitu saling menghormati.
KONSEP/ISTILAH Hijrah
Muhajirin
Ansar
Orientalis
Perpindahan
Migrasi
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

KHAMIS
29 APRIL 2010

CUTI CRK

JUMAAT
30 APRIL 2010

CUTI CRK




RPH MINGGU 16


HARI ISNIN
TARIKH 19 APRIL 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah
c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah
- Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah
- Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
KEMAHIRAN KBKK Membuat Kesimpulan
KAEDAH/AKTIVITI Perbincangan: Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Kecekalan menegakkan kebenaran, berpegang teguh kepada nilai sejagat
KONSEP/ISTILAH Kaabah
Quraisy
sejagat
taksub
murtad
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

HARI SELASA
TARIKH 20 APRIL 2010
KELAS 4K5
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah
c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah
- Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah
- Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
KEMAHIRAN KBKK Membuat Kesimpulan
KAEDAH/AKTIVITI Perbincangan: Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Kecekalan menegakkan kebenaran, berpegang teguh kepada nilai sejagat
KONSEP/ISTILAH Kaabah
Quraisy
sejagat
taksub
murtad
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan

HARI SELASA - latihan dan nota
TARIKH 20 APRIL 2010
KELAS 4K7
MATAPELAJARAN SEJARAH
TAJUK 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah
c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah
- Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah
- Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
KAEDAH/AKTIVITI Membincangkan soalan latihan yang diberikan dalam kumpulan
KBKK Membuat Kajian
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Kecekalan menegakkan kebenaran, berpegang teguh kepada nilai sejagat
KONSEP/ISTILAH Kaabah
Quraisy
sejagat
taksub
murtad
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan


HARI RABU - latihan dan nota
TARIKH 21 APRIL 2010
KELAS 4K6, 4K5 dan 4K8
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah
c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah
- Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah
- Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
KEMAHIRAN KBKK Membuat Kajian
KAEDAH/AKTIVITI Membincangkan soalan latihan yang diberikan dalam kumpulan
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah
KONSEP/ISTILAH Kaabah
Quraisy
sejagat
taksub
murtad
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

HARI KHAMIS
TARIKH 22 APRIL 2010
KELAS 4K8, 4K7 dan 4K8
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.2 Kerajaan Islam di Madinah
a. Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua
- Kepentingannya
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua
b. Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua

KEMAHIRAN KBKK Menbanding dan membezakan
KAEDAH/AKTIVITI Peta Minda - perbezaan dan persamaan perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Mengkagumi keperibadian Nabi Muhammad s.a.w yang dapat menyebarkan ajaran Agama Islam secara damai tanpa pertumpahan darah
KONSEP/ISTILAH Perjanjian
Bani
Muhajirin
Aqabah
Ukhwah
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

HARI JUMAAT
TARIKH 23 APRIL 2010
KELAS 4K5
TEMA TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK/BAB 8.2 Kerajaan Islam di Madinah
a. Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua
- Kepentingannya
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat
a. Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua
b. Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua
KEMAHIRAN KBKK Menbanding dan membezakan
KAEDAH/AKTIVITI Peta Minda - perbezaan dan persamaan perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Mengkagumi keperibadian Nabi Muhammad s.a.w yang dapat menyebarkan ajaran Agama Islam secara damai tanpa pertumpahan darah
KONSEP/ISTILAH Perjanjian
Bani
Muhajirin
Aqabah
Ukhwah
REFLEKSI Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang