HARI | ISNIN |
TARIKH | 26 APRIL 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah b. Hijrah - Konsep - Sebab - Kepentingan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam b. Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah c. Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat rumusan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Minda: sebab penghijrahan Nabi Muhammad s.aw. ke Madinah |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Penyatuan Ummah mengukuhkan kemakmuran Negara dengan hidup bersatu padu |
KONSEP/ISTILAH | Hijrah Muhajirin Ansar Orientalis Perpindahan Migrasi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 27 APRIL 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah b. Hijrah - Konsep - Sebab - Kepentingan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam b. Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah c. Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Minda: sebab penghijrahan Nabi Muhammad s.aw. ke Madinah |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Penyatuan Ummah mengukuhkan kemakmuran Negara dengan hidup bersatu padut |
KONSEP/ISTILAH | Hijrah Muhajirin Ansar Orientalis Perpindahan Migrasi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA - latihan dan nota |
TARIKH | 27 APRIL 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah b. Hijrah - Konsep - Sebab - Kepentingan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah ke Madinah b. Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam c. Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan diri d. Merasionalkan konsep Hijrah dalam kehidupan masa kini |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan Grafik: Mengklasifikasikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam |
KBKK | Membuat Klasifikasi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang iaitu saling menghormati. |
KONSEP/ISTILAH | Hijrah Muhajirin Ansar Orientalis Perpindahan Migrasi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU - latihan dan nota |
TARIKH | 28 APRIL 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerjaan Islam di Madinah b. Hijrah - Konsep - Sebab - Kepentingan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah ke Madinah b. Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam c. Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan diri d. Merasionalkan konsep Hijrah dalam kehidupan masa kini |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Klasifikasi |
KAEDAH/AKTIVITI | Pengurusan Grafik: Mengklasifikasikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam Sejarah Islam |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang iaitu saling menghormati. |
KONSEP/ISTILAH | Hijrah Muhajirin Ansar Orientalis Perpindahan Migrasi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
KHAMIS
29 APRIL 2010
CUTI CRK
JUMAAT
30 APRIL 2010
CUTI CRK