HARI | ISNIN |
TARIKH | 19 APRIL 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah - Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah - Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan: Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kecekalan menegakkan kebenaran, berpegang teguh kepada nilai sejagat |
KONSEP/ISTILAH | Kaabah Quraisy sejagat taksub murtad |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 20 APRIL 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah - Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah - Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kesimpulan |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan: Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kecekalan menegakkan kebenaran, berpegang teguh kepada nilai sejagat |
KONSEP/ISTILAH | Kaabah Quraisy sejagat taksub murtad |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA - latihan dan nota |
TARIKH | 20 APRIL 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah - Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah - Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah |
KAEDAH/AKTIVITI | Membincangkan soalan latihan yang diberikan dalam kumpulan |
KBKK | Membuat Kajian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kecekalan menegakkan kebenaran, berpegang teguh kepada nilai sejagat |
KONSEP/ISTILAH | Kaabah Quraisy sejagat taksub murtad |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU - latihan dan nota |
TARIKH | 21 APRIL 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.1 Islam dan Perkembangannya di Makkah c. Reaksi Masyarakat Arab di Mekah - Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab Makkah - Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah b. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam c. Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Membincangkan soalan latihan yang diberikan dalam kumpulan |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Kaabah Quraisy sejagat taksub murtad |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 22 APRIL 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerajaan Islam di Madinah a. Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua - Kepentingannya |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua b. Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua |
KEMAHIRAN KBKK | Menbanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Minda - perbezaan dan persamaan perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mengkagumi keperibadian Nabi Muhammad s.a.w yang dapat menyebarkan ajaran Agama Islam secara damai tanpa pertumpahan darah |
KONSEP/ISTILAH | Perjanjian Bani Muhajirin Aqabah Ukhwah |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 23 APRIL 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.2 Kerajaan Islam di Madinah a. Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua - Kepentingannya |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua b. Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua |
KEMAHIRAN KBKK | Menbanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Minda - perbezaan dan persamaan perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mengkagumi keperibadian Nabi Muhammad s.a.w yang dapat menyebarkan ajaran Agama Islam secara damai tanpa pertumpahan darah |
KONSEP/ISTILAH | Perjanjian Bani Muhajirin Aqabah Ukhwah |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan