MINGGU 38
17 SEPTEMBER hingga 22 SEPTEMBER 2012
ISNIN – 17 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.1 – 1.4
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5 / 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925 / 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 6: NILAI
BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
|
NILAI
|
6.4 PENGLIBATAN DIRI DLM PEMBANGUNAN NEGARA
|
TAJUK
|
BERKHIDMAT UNTUK NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya
melibatkan diri dalam pembangunan Negara unk kesejahteraan semua rakyat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Memahami peranan pertubuhan sukarela yang
terdapat di Malaysia.
b) Menjelaskan kepentingan aktiviti
perkhidmatan sosial kepada anggota sukarela dan negara.
c) Melibatkan diri dalam pertubuhan sukarela
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Berkerjasama
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan sumbangan/bakti yang telah mereka lakukan/curahkan
untuk keluarga/sekolah/masyarakat dan Negara.
|
SELASA – 18
SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.1 – 1.4
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
RABU – 19 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.5 – 1.8
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
BBM
|
Buku teks
m/s 238 - 242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 6: NILAI
BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
|
NILAI
|
6.5 SIKAP
KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP TERBUKA
YANG BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar perlu bersikap terbuka untuk
mencapai kecemerlangan dalam kehidupan masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyedari kepentingan bersikap terbuka
dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan.
b) Menerima nasihat, kritikan dan hukuman
atas kesalahan yg telah dilakukan.
c) Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang
telah dilakukan
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Sayangilah
kanak-kanak.
|
TEKNIK
|
Hormat-menghormati
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan peraturan dan
undang-undang yang perlu dipatuhi di sekolah, rumah, kampung dan negara.
|
KHAMIS – 20 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.5 – 1.8
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
c.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
d.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20
ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan grafik: Membandingkan
sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom,
melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 21 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.5 – 1.8
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
e.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
f.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 6: NILAI
BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
|
NILAI
|
6.5 SIKAP
KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP TERBUKA
YANG BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar perlu bersikap terbuka untuk
mencapai kecemerlangan dalam kehidupan masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
d) Menyedari kepentingan bersikap terbuka
dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan.
e) Menerima nasihat, kritikan dan hukuman
atas kesalahan yg telah dilakukan.
f) Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang
telah dilakukan
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Sayangilah
kanak-kanak.
|
TEKNIK
|
Hormat-menghormati
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan peraturan dan
undang-undang yang perlu dipatuhi di sekolah, rumah, kampung dan negara.
|
CATATAN
|
|
SABTU – 22 SEPTEMBER 2012 (SEKOLAH GANTI)
JADUAL HARI JUMAAT
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 6: NILAI
BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI
|
NILAI
|
6.5 SIKAP
KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP TERBUKA
YANG BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar perlu bersikap terbuka untuk
mencapai kecemerlangan dalam kehidupan masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
g) Menyedari kepentingan bersikap terbuka
dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan.
h) Menerima nasihat, kritikan dan hukuman
atas kesalahan yg telah dilakukan.
i)
Memperbaiki
kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Sayangilah
kanak-kanak.
|
TEKNIK
|
Hormat-menghormati
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan peraturan dan
undang-undang yang perlu dipatuhi di sekolah, rumah, kampung dan negara.
|
CATATAN
|
|