MINGGU 31
01 OGOS hingga 05 OGOS 2011
ISNIN – 01 OGOS 2011
CUTI GANTI – Larian 1M1S
SELASA – 02 OGOS 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | Memisah dan Melengkapkan Ayat |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Memisahkan ayat dalam petikan yang diberikan menjadi 6 ayat seperti yang diarahkan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dan melengkapkannya dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan 5 daripada 6 ayat yang diberikan dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap |
CATATAN |
|
RABU – 03 OGOS 2011
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05-08.15 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | Memisah dan Melengkapkan Ayat |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Memisahkan ayat dalam petikan yang diberikan menjadi 6 ayat seperti yang diarahkan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dan melengkapkan ayat dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan 5 daripada 6 ayat yang diberikan dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap |
CATATAN |
|
KHAMIS – 04 OGOS 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERDASARKAN GAMBAR |
TAJUK | KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN MALAYSIA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
BBM | Buku karangan - pelajar |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan |
CATATAN |
|
JUMAAT – 05 OGOS 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 09.40-10.40 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI |
NILAI | 6.2 KEBEBASAN BERSUARA |
TAJUK | KEBEBASAN MENGIKUT PERLEMBAGAAN |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui setiap perbuatan dan percakapan ada batas dan hadnya supaya tidak melanggar peraturan. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Memahami bahawa kebebasan bersuara seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia. b) Menggunakan saluran undang-undang yang betul untuk melahirkan perasaan ketidak puasan hati. c) Mengeluarkan pandangan atau mengeluarkan buah fikiran yang bernas serta berguna dengan batasan bersuara tertentu.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Toleransi |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat memahami konsep kebebasan bersuara yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | SAJAK – Mengintai Ruang Insaf |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca sajak dengan intonasi yang betul - Mencatat maksud dan tema sajak yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan sajak – Mengintai Ruang Insaf - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf - Berdasarkan sajak – Mengintai Ruang Insaf, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 20 |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf berdasarkan latihan yang diberikan.
|
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | KARANGAN BERDASARKAN GAMBAR
|
TAJUK | KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN MALAYSIA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
BBM | Buku karangan - pelajar |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
PENYERAPAN ILMU | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan |