http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 5 Ogos 2011

MINGGU 31 (01/08/11-05/08/11)

MINGGU 31

01 OGOS hingga 05 OGOS 2011

ISNIN – 01 OGOS 2011

CUTI GANTI – Larian 1M1S

SELASA – 02 OGOS 2011

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

09.40 – 10.20 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

TATABAHASA

TAJUK

Memisah dan Melengkapkan Ayat

FOKUS UTAMA

Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat.

FOKUS SAMPINGAN

Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

OBJEKTIF

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

1. Memisahkan ayat dalam petikan yang diberikan menjadi 6 ayat seperti yang diarahkan.

2. Menyalin semula ayat yang diberikan dan melengkapkannya dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

1. Tatabahasa – Susunan ayat.

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Pendidikan Moral

Nilai – Kerajinan

KB – Menjana idea

KP - Verbal Linguistik

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan 5 daripada 6 ayat yang diberikan dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap

CATATAN

RABU – 03 OGOS 2011

KELAS

5K7

SUBJEK

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

MASA

07.05-08.15 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

TATABAHASA

TAJUK

Memisah dan Melengkapkan Ayat

FOKUS UTAMA

Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat.

FOKUS SAMPINGAN

Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

OBJEKTIF

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

1. Memisahkan ayat dalam petikan yang diberikan menjadi 6 ayat seperti yang diarahkan.

2. Menyalin semula ayat yang diberikan dan melengkapkan ayat dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

1. Tatabahasa – Susunan ayat.

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Pendidikan Moral

Nilai – Kerajinan

KB – Menjana idea

KP - Verbal Linguistik

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan 5 daripada 6 ayat yang diberikan dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap

CATATAN

KHAMIS – 04 OGOS 2011

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

8.15 – 9.25 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

KARANGAN BERDASARKAN GAMBAR

TAJUK

KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN MALAYSIA

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :

- Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru.

- Merangka pendahuluan karangan

- Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan

- Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru.

- Mencatatkan 5 isi penting

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan

BBM

Buku karangan - pelajar

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan

CATATAN

JUMAAT – 05 OGOS 2011

KELAS

4K5

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

09.40-10.40 pagi

JUMLAH PELAJAR

28 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI

NILAI

6.2 KEBEBASAN BERSUARA

TAJUK

KEBEBASAN MENGIKUT PERLEMBAGAAN

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Semua pelajar mengetahui setiap perbuatan dan percakapan ada batas dan hadnya supaya tidak melanggar peraturan.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) Memahami bahawa kebebasan bersuara seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.

b) Menggunakan saluran undang-undang yang betul untuk melahirkan perasaan ketidak puasan hati.

c) Mengeluarkan pandangan atau mengeluarkan buah fikiran yang bernas serta berguna dengan batasan bersuara tertentu.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI

Toleransi

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.

REFLEKSI

Para pelajar dapat memahami konsep kebebasan bersuara yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

8.50 – 9.25 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

KOMSAS

TAJUK

SAJAK – Mengintai Ruang Insaf

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- membaca sajak dengan intonasi yang betul

- Mencatat maksud dan tema sajak yang telah dibaca

- Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf

- Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan sajak – Mengintai Ruang Insaf

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf

- Berdasarkan sajak – Mengintai Ruang Insaf, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 20

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf berdasarkan latihan yang diberikan.

CATATAN

KELAS

5K7

SUBJEK

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

MASA

07.05 – 07.40 pagi

JUM. PELAJAR

33 orang

TEMA

KARANGAN BERDASARKAN GAMBAR

TAJUK

KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN MALAYSIA

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

HASIL PEMBELAJARAN

Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat :

- Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru.

- Merangka pendahuluan karangan

- Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan

- Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru.

- Mencatatkan 5 isi penting

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan

BBM

Buku karangan - pelajar

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN ILMU

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan