MINGGU 31
01 OGOS hingga 05 OGOS 2011
ISNIN – 01 OGOS 2011
CUTI GANTI – Larian 1M1S
SELASA – 02 OGOS 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | Memisah dan Melengkapkan Ayat |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Memisahkan ayat dalam petikan yang diberikan menjadi 6 ayat seperti yang diarahkan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dan melengkapkannya dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan 5 daripada 6 ayat yang diberikan dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap |
CATATAN |
|
RABU – 03 OGOS 2011
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05-08.15 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | Memisah dan Melengkapkan Ayat |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Memisahkan ayat dalam petikan yang diberikan menjadi 6 ayat seperti yang diarahkan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dan melengkapkan ayat dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan 5 daripada 6 ayat yang diberikan dengan perkataan-perkataan yang sesuai supaya menjadi ayat yang lengkap |
CATATAN |
|
KHAMIS – 04 OGOS 2011
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERDASARKAN GAMBAR |
TAJUK | KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN MALAYSIA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
BBM | Buku karangan - pelajar |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan |
CATATAN |
|
JUMAAT – 05 OGOS 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 09.40-10.40 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 6: NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI |
NILAI | 6.2 KEBEBASAN BERSUARA |
TAJUK | KEBEBASAN MENGIKUT PERLEMBAGAAN |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui setiap perbuatan dan percakapan ada batas dan hadnya supaya tidak melanggar peraturan. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Memahami bahawa kebebasan bersuara seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia. b) Menggunakan saluran undang-undang yang betul untuk melahirkan perasaan ketidak puasan hati. c) Mengeluarkan pandangan atau mengeluarkan buah fikiran yang bernas serta berguna dengan batasan bersuara tertentu.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Toleransi |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat memahami konsep kebebasan bersuara yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia. |
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | SAJAK – Mengintai Ruang Insaf |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca sajak dengan intonasi yang betul - Mencatat maksud dan tema sajak yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan sajak – Mengintai Ruang Insaf - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf - Berdasarkan sajak – Mengintai Ruang Insaf, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 20 |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam sajak – Mengintai Ruang Insaf berdasarkan latihan yang diberikan.
|
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | KARANGAN BERDASARKAN GAMBAR
|
TAJUK | KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN MALAYSIA |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir sesi P&P para pelajar dapat : - Membincangkan tajuk karangan yang diberikan oleh guru. - Merangka pendahuluan karangan - Mencatat isi-isi penting berdasarkan gambar yang diberikan |
AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar tentang gambar yang diberikan di dalam lembaran kerja untuk merangsang isi-isi yang berkatan - Pelajar menyatakan pendahuluan untuk karangan berdasarkan gambar yang diberikan dengan bimbingan guru. - Mencatatkan 5 isi penting - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk merangka penutup karangan
|
BBM | Buku karangan - pelajar |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana |
PENYERAPAN ILMU | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan sebanyak lebih kurang 250 patah perkataan |
RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu supaya tetap cekap.
BalasPadamTerima kasih.
htchong
Aslkm Puan Besar,
BalasPadamSaya terbaca dan tersemak RPH Minggu 30 Puan. Didapati Puan telah menyediakan RPH dengan amat baik sekali. teruskan usaha murni lagi direstui ini. Have a great day ahead!
Puan,
BalasPadamsekali lagi berterima kasih patek ucapkan kerana sudi menjemput saya, patek yang hina ( tapi hensem), mencemar rph Puan besar yang diadun sedemikian kacak bak umpama kaca dikatakan permata ( sik juak). Iya ajak bah!