MINGGU 33
13 OGOS hingga
17 OGOS 2012
ISNIN – 13
OGOS 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.5 SIKAP
KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP
KETERBUKAAN PENYELESAIAN MASALAH
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui sikap terbuka dalam menghadapi sesuatu masalah membolehkan
semuanya dapat diselesaikan dengan cara yang baik.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima bahawa
setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul.
b. menyatakan
kepentingan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
c. menghargai sikap
keterbukaan yang dipraktikkan oleh pihak berkuasa, agensi kerajaan, agensi
swasta dan pertubuhan antarabangsa.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Rasional
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 233 -
235, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 kepentingan sikap
keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
|
CATATAN
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan Kerja
Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3 Perlaksanaan
Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja amal yang
telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci
|
SELASA – 14
OGOS 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.5 SIKAP
KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP
KETERBUKAAN PENYELESAIAN MASALAH
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui sikap terbuka dalam menghadapi sesuatu masalah membolehkan
semuanya dapat diselesaikan dengan cara yang baik.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima bahawa
setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul.
b. menyatakan
kepentingan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
c. menghargai sikap
keterbukaan yang dipraktikkan oleh pihak berkuasa, agensi kerajaan, agensi
swasta dan pertubuhan antarabangsa.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Rasional
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 233 -
235, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 kepentingan sikap
keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
|
CATATAN
|
RABU – 15
OGOS 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan
Keharmonian
|
NILAI
|
7.1 HIDUP
BERSAMA SECARA AMAN
|
TAJUK
|
PERSEFAHAMAN
TERAS KEDAMAIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar mengetahui
pentingnya hidup bersama secara aman untuk menjamin kesejahteraan sejagat seluruh
rakyat Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat.
b. menyokong peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan
sejagat.
c. menyatakan
kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Permuafakatan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 238 -
242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa
dalam menjamin kesejahteraan sejagat
|
CATATAN
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan Kerja
Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3 Perlaksanaan
Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja amal yang
telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci.
|
CATATAN
|
KHAMIS
– 16 OGOS 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan
Keharmonian
|
NILAI
|
7.1 HIDUP
BERSAMA SECARA AMAN
|
TAJUK
|
PERSEFAHAMAN
TERAS KEDAMAIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui pentingnya hidup bersama secara aman untuk menjamin kesejahteraan
sejagat seluruh rakyat Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat.
b. menyokong peranan yang
dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat.
c. menyatakan
kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Permuafakatan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 238 -
242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa
dalam menjamin kesejahteraan sejagat
|
CATATAN
|
CUTI GANTI - HARI RAYA
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
CUTI GANTI - HARI RAYA
|
JUMAAT
– 17 OGOS 2012
KELAS
|
5K3
|
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
|
MASA
|
0940-10.40
|
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan
Keharmonian
|
|
NILAI
|
7.1 HIDUP
BERSAMA SECARA AMAN
|
|
TAJUK
|
PERSEFAHAMAN
TERAS KEDAMAIAN
|
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui pentingnya hidup bersama secara aman untuk menjamin kesejahteraan
sejagat seluruh rakyat Malaysia.
|
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat.
b. menyokong peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan
sejagat.
c. menyatakan
kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
|
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Permuafakatan
|
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
|
BBM
|
Buku teks m/s 238 -
242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa
dalam menjamin kesejahteraan sejagat
|
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan Kerja
Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3 Perlaksanaan
Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja amal yang
telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci.
|
CATATAN
|
CUTI GANTI - HARI RAYA
|