MINGGU 32
06
OGOS hingga 10 OGOS 2012
ISNIN – 06
OGOS 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2 KEBEBASAN
BERAGAMA
|
TAJUK
|
KEBEBASAN
BERAGAMA MEMUPUK KEHARMONIAN
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui setiap individu adalah bebas untuk menganut agama masing-masing
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima bahawa
setiap individu bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
b. menghormati
kebebasan yang diberikan kepada setiap penganut untuk mempraktikkan amalan
agama masing-masing.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 221 -
224, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima bahawa setiap individu
bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
SELASA – 07
OGOS 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2 KEBEBASAN
BERAGAMA
|
TAJUK
|
KEBEBASAN
BERAGAMA MEMUPUK KEHARMONIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui setiap individu adalah bebas untuk menganut agama masing-masing
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima bahawa
setiap individu bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
b. menghormati
kebebasan yang diberikan kepada setiap penganut untuk mempraktikkan amalan
agama masing-masing.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 221 -
224, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima bahawa setiap individu
bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
|
CATATAN
|
|
RABU – 08
OGOS 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.4 PENGLIBATAN DIRI DALAM PEMBANGUNAN NEGARA
|
TAJUK
|
MASYARAKAT
BERTANGGUNGJAWAB NEGARA MEMBANGUN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar mengetahui
perlunya menglibatkan diri dalam pembangunan negara sama ada secara langsung
atau secara tidak langsung.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. melibatkan diri
dalam aktiviti badan sukarela untuk membangunkan negara.
b. menceritakan cara
menjayakan program pembangunan negara
c. menyokong projek
dan program pembangunan negara secara berkumpulan atau individu.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 227 -
230, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela (unit beruniform
– di sekolah) untuk terlibat dalam program pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 09 OGOS 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.4 PENGLIBATAN DIRI DALAM PEMBANGUNAN NEGARA
|
TAJUK
|
MASYARAKAT
BERTANGGUNGJAWAB NEGARA MEMBANGUN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui perlunya menglibatkan diri dalam pembangunan negara sama ada
secara langsung atau secara tidak langsung.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. melibatkan diri
dalam aktiviti badan sukarela untuk membangunkan negara.
b. menceritakan cara
menjayakan program pembangunan negara
c. menyokong projek
dan program pembangunan negara secara berkumpulan atau individu.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 227 -
230, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela (unit beruniform
– di sekolah) untuk terlibat dalam program pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 10 OGOS 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.4 PENGLIBATAN DIRI DALAM PEMBANGUNAN NEGARA
|
TAJUK
|
MASYARAKAT
BERTANGGUNGJAWAB NEGARA MEMBANGUN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui perlunya menglibatkan diri dalam pembangunan negara sama ada
secara langsung atau secara tidak langsung.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. melibatkan diri dalam
aktiviti badan sukarela untuk membangunkan negara.
b. menceritakan cara
menjayakan program pembangunan negara
c. menyokong projek
dan program pembangunan negara secara berkumpulan atau individu.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 227 -
230, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela (unit beruniform
– di sekolah) untuk terlibat dalam program pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan