MINGGU 37
13 SEPTEMBER - 17 SEPTEMBER 2010
ISNIN 13/9/10
CUTI PERISTIWA HARI RAYA
SELASA 14/9/10
CUTI GANTI HARI RAYA
RABU 15/9/10
CUTI GANTI HARI RAYA
KHAMIS 16/9/10
CUTI HARI MALAYSIA
JUMAAT 17/9/10
CUTI GANTI HARI RAYA
MINGGU 38
20 SEPTEMBER - 25 SEPTEMBER 2010
SABTU (25 SEPTEMBER 20100
Jadual Hari Selasa
13 SEPTEMBER - 17 SEPTEMBER 2010
ISNIN 13/9/10
CUTI PERISTIWA HARI RAYA
SELASA 14/9/10
CUTI GANTI HARI RAYA
RABU 15/9/10
CUTI GANTI HARI RAYA
KHAMIS 16/9/10
CUTI HARI MALAYSIA
JUMAAT 17/9/10
CUTI GANTI HARI RAYA
MINGGU 38
20 SEPTEMBER - 25 SEPTEMBER 2010
HARI | ISNIN |
TARIKH | 20 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT a) Pemerintahan dan Pentadbiran * Institusi Kesultanan * Perundangan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran b. Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek perundangan. c. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran. |
KEMAHIRAN KBKK | Mengumpul dan mengelaskan maklumat |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan dalam kumpulan - membina carta perbandingan Adat Perpatih dan Adat Temenggung |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam |
KONSEP/ISTILAH | Mata wang Khalifatul Mukminin Tulisan Jawi/rumi Adat Perpatih Adat Temenggung |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 21 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K5 - Nota dan Latihan |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT a) Pemerintahan dan Pentadbiran * Institusi Kesultanan * Perundangan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran b. Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek perundangan. c. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran. |
KEMAHIRAN KBKK | Mengumpul dan mengelaskan maklumat |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan dalam kumpulan - membina carta perbandingan Adat Perpatih dan Adat Temenggung |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam |
KONSEP/ISTILAH | Mata wang Khalifatul Mukminin Tulisan Jawi/rumi Adat Perpatih Adat Temenggung |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA |
TARIKH | 21 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT b) Sosiobudaya * Pendidikan * Kesenian * Bahasa dan kesusasteraan * Gaya Hidup |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mengulangkaji tajuk ini, para pelajar dapat a) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya b) Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya |
KAEDAH/AKTIVITI | Mengumpul dan mengelaskan |
KBKK | Perbincangan tentang sosiobudaya masyarakat Melayu |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mengkagumi aspek sosiobudaya pelbagai masyarakat di Malaysia |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU |
TARIKH | 22 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
CATATAN | CUTI SAKIT |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 23 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT b) Sosiobudaya * Pendidikan * Kesenian * Bahasa dan kesusasteraan * Gaya Hidup |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mengulangkaji tajuk ini, para pelajar dapat a) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya b) Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya |
KBKK | Mengumpul dan mengelaskan |
AKTIVITI/KAEDAH | Perbincangan tentang sosiobudaya masyarakat Melayu |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mengkagumi aspek sosiobudaya pelbagai masyarakat di Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | sosiobudaya daulat matrilineal mazhab |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 24 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K5 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK/BAB | BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT b) Sosiobudaya * Pendidikan * Kesenian * Bahasa dan kesusasteraan * Gaya Hidup |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mengulangkaji tajuk ini, para pelajar dapat a) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya b) Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya |
KEMAHIRAN KBKK | Mengumpul fakta dan maklumat |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan tentang sosiobudaya masyarakat Melayu |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mengkagumi aspek sosiobudaya pelbagai masyarakat di Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | sosiobudaya daulat matrilineal mazhab |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
SABTU (25 SEPTEMBER 20100
Jadual Hari Selasa
HARI | SABTU (Jadual Hari Selasa) |
TARIKH | 25 SEPTEMBER 2010 |
KELAS | 4K7 & 4K5 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota dan Latihan Bertulis |
TAJUK/BAB | BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT b) Sosiobudaya * Pendidikan * Kesenian * Bahasa dan kesusasteraan * Gaya Hidup |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mengulangkaji tajuk ini, para pelajar dapat a) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya b) Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya |
KEMAHIRAN KBKK | Mengumpul fakta dan maklumat |
KAEDAH/AKTIVITI | Perbincangan tentang sosiobudaya masyarakat Melayu |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mengkagumi aspek sosiobudaya pelbagai masyarakat di Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | sosiobudaya daulat matrilineal mazhab |
BBM | Buku teks m/s 198-200 |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancang |