http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Sabtu, 16 Januari 2010

SEJARAH TINGKATAN 4

MINGGU 2 (11 - 15 JANUARI 2010)

ISNIN (11 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIISNIN
TARIKH11 JANUARI 2010
KELAS4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
b) Konsep dan Pengertian
- Bahasa Arab / Bahasa Inggeris / Pandangan Barat
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
ii) merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal
KAEDAH/AKTIVITIa) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSIPelajar dapat mengenal corak tamadun zaman prasejarah

SELASA (12 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARISELASA
TARIKH12 JANUARI 2010
KELAS4K7 dan 4K5
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
b) Konsep dan Pengertian
- Bahasa Arab / Bahasa Inggeris / Pandangan Barat
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
ii) merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal
KAEDAH/AKTIVITIa) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSI* Ditunda: Pengagihan Buku Teks oleh guru tingkatan

RABU (13 JANUARI 2010)

CUTI SAKIT

KHAMIS (14 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIKHAMIS
TARIKH14 JANUARI 2010
KELAS4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
b) Konsep dan Pengertian
- Bahasa Arab / Bahasa Inggeris / Pandangan Barat
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
ii) merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal
KAEDAH/AKTIVITIa) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSIPelajar dapat mengenal corak tamadun zaman prasejarah

JUMAAT (15 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIJUMAAT
TARIKH15 JANUARI 2010
KELAS4K5
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
b) Konsep dan Pengertian
- Bahasa Arab / Bahasa Inggeris / Pandangan Barat
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
ii) merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal
KAEDAH/AKTIVITIa) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSIPelajar dapat mengenal corak tamadun zaman prasejarah



SEJARAH TINGKATAN 4

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIISNIN
TARIKH4 JANUARI 2010
KELAS4K6, 4K7 dan 4K8
AKTIVITIPROGRAM ORIENTASI PELAJAR TINGKATAN 4
TEMPATDEWAN SRI SAADONG
CATATANSEMUA PELAJAR TINGKATAN 4 TERLIBAT

SELASA (5 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARISELASA
TARIKH5 JANUARI 2010
KELAS4K5 dan 4K7
TAJUK1. Pengenalan Kertas Sejarah peringkat SPM
- Bentuk Soalan / objektif / subjektif / esei
- Jumlah Kertas
- Penekanan Tajuk Tingkatan 4
OBJEKTIFMembanding dan membeza corak soalan yang pernah mereka ambil semasa PMR dengan soalan peringkat SPM
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMESemangat Cintakan Tanah air
KONSEP/ISTILAH1. subjektif
2. esei
REFLEKSIPelajar dapat mengenali corak soalan peringkat SPM

RABU (6 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIRABU
TARIKH6 JANUARI 2010
KELAS4K6 dan 4K8
TAJUK1. Pengenalan Kertas Sejarah peringkat SPM
- Bentuk Soalan / objektif / subjektif / esei
- Jumlah Kertas
- Penekanan Tajuk Tingkatan 4
OBJEKTIFMembanding dan membeza corak soalan yang pernah mereka ambil semasa PMR dengan soalan peringkat SPM
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMESemangat Cintakan Tanah air
KONSEP/ISTILAH1. subjektif
2. esei
REFLEKSIPelajar dapat mengenali corak soalan peringkat SPM

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIRABU
TARIKH6 JANUARI 2010
KELAS4K5
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) Proses Pembentukan Tamadun
- Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memahami pembentukan tamadun awal manusia
ii) menerangkan konsep tamadun dan menyatakan ciri-ciri tamadun
KAEDAH/AKTIVITIMembina garis masa
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSIPelajar dapat mengenali corak soalan peringkat SPM

KHAMIS (7 JANUARI 2010)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIKHAMIS
TARIKH7 JANUARI 2010
KELAS4K8 dan 4K6
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) Proses Pembentukan Tamadun
- Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memahami pembentukan tamadun awal manusia
ii) menerangkan konsep tamadun dan menyatakan ciri-ciri tamadun
KAEDAH/AKTIVITIMembina garis masa
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSIPelajar dapat mengenali corak soalan peringkat SPM

JUMAAT (8 JANUARI 2009)

MATA PELAJARANSEJARAH
HARIJUMAAT
TARIKH8 JANUARI 2010
KELAS4K5
TAJUKBAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) Proses Pembentukan Tamadun
- Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho
OBJEKTIFSelepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) Memahami pembentukan tamadun awal manusia
ii) menerangkan konsep tamadun dan menyatakan ciri-ciri tamadun
KAEDAH/AKTIVITIMembina garis masa
KBKKMembanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISMEMenghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH1. tamadun
2. nomad
3. prasejarah
4. arkeologi
5. polythistic / paleolitik
6. Monarki
7. Teokrasi
REFLEKSIPelajar dapat mengenali corak soalan peringkat SPM