http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 26 Ogos 2011

MINGGU 34 (22/08/11-26/08/11)

MINGGU 34

22 OGOS hingga 26 OGOS 2011

ISNIN – 22 OGOS 2011

KELAS

4K5

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

9.40 - 10.55 pagi

JUM. PELAJAR

32 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian

NILAI

7.1 Hidup Bersama Secara Aman

TAJUK

MALAYSIA YANG BERSATU

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar mengetahui perlunya hidup secara aman untuk menjamin kesejahteraan dan keharmonian dalam kehidupan

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) Menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat.

b) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat.

c) Melibatkan diri dalam usaha-usaha menyatupadukan masyarakat.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI

Saling Bekerjasama

TEKNIK

Berkerjasama

BBM

Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.

REFLEKSI

Para pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan untuk menggalakkan perpaduan antara sesama kaum.

SELASA – 23 OGOS 2011

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

09.40 – 10.20 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

TATABAHASA

TAJUK

KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA

FOKUS UTAMA

Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat.

FOKUS SAMPINGAN

Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

OBJEKTIF

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan.

2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

1. Tatabahasa – Susunan ayat.

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Pendidikan Moral

Nilai – Kerajinan

KB – Menjana idea

KP - Verbal Linguistik

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan tatabahasa yang betul dalam ayat yang diberikan.

CATATAN

RABU – 24 OGOS 2011

KELAS

5K7

SUBJEK

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

MASA

07.05-08.15 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

TATABAHASA

TAJUK

KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA

FOKUS UTAMA

Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat.

FOKUS SAMPINGAN

Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

OBJEKTIF

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

3. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan.

4. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

1. Tatabahasa – Susunan ayat.

PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu – Pendidikan Moral

Nilai – Kerajinan

KB – Menjana idea

KP - Verbal Linguistik

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan tatabahasa yang betul dalam ayat yang diberikan.

CATATAN

KHAMIS – 25 OGOS 2011

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

8.15 – 9.25 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

RUMUSAN KARANGAN

TAJUK

ISU: BAHANA LAPORAN PALSU MEDIA SIBER

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut.

- Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan

- Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.

AKTIVITI

-Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan bahana laporan palsu media siber

-Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu bahana laporan palsu media siber

-Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan.

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat .

-Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan.

CATATAN

JUMAAT – 26 OGOS 2011

KELAS

4K5

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

09.40-10.40 pagi

JUMLAH PELAJAR

28 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian

NILAI

7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama

TAJUK

WAWASAN 2020, KITA JAYAKAN BERSAMA

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Semua pelajar mengetahui perlunya saling membantu dan bekerjasama sesama masyarakat untuk menjamin kemakmuran Negara.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) Mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.

b) Memberikan contoh kerjasama antara Negara dalam bidang social, ekonomi dan pendidikan.

c) Menjelaskan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI

Sayangilah kanak-kanak.

TEKNIK

Tolong-menolong

BBM

Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.

REFLEKSI

Para pelajar dapat berusaha merealisasikan matlamat dan wawasan 2020 dengan penuh semangat

KELAS

4S4

SUBJEK

BAHASA MELAYU

MASA

8.50 – 9.25 pagi

JUM. PELAJAR

38 orang

KEMAHIRAN

KOMSAS

TAJUK

CERPEN – BIARKAN SAMUDERA

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Biarkan Samudera

- Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca

- Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Biarkan Samudera

-

AKTIVITI

- Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Biarkan Samudera

- Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Biarkan Samudera

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Biarkan Samudera

- Berdasarkan Cerpen Biarkan Samudera, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 173-192

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.

CATATAN

KELAS

5K7

SUBJEK

PEMULIHAN BAHASA MELAYU

MASA

07.05 – 07.40 pagi

JUM. PELAJAR

33 orang

TEMA

RUMUSAN KARANGAN

TAJUK

ISU: BAHANA LAPORAN PALSU MEDIA SIBER

FOKUS UTAMA

8.0

FOKUS SAMPINGAN

8.2

OBJEKTIF

Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt :

- membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut.

- Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan

- Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan.

AKTIVITI

-Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan bahana laporan palsu media siber

-Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu bahana laporan palsu media siber

-Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan.

- Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat .

-Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru.

BBM

Lembaran Kerja (bercetak)

SISTEM BAHASA

Penanda Wacana

PENYERAPAN

Ilmu : P.Moral

Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama

KBT: a) Menjana idea

b)Belajar cara belajar

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan.

CATATAN