MINGGU 34
22 OGOS hingga 26 OGOS 2011
ISNIN – 22 OGOS 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
| JUM. PELAJAR | 32 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
| NILAI | 7.1 Hidup Bersama Secara Aman |
| TAJUK | MALAYSIA YANG BERSATU |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar mengetahui perlunya hidup secara aman untuk menjamin kesejahteraan dan keharmonian dalam kehidupan
|
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat. b) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat. c) Melibatkan diri dalam usaha-usaha menyatupadukan masyarakat.
|
| PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Saling Bekerjasama
|
| TEKNIK | Berkerjasama |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan untuk menggalakkan perpaduan antara sesama kaum. |
SELASA – 23 OGOS 2011
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 09.40 – 10.20 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 2. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan tatabahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
RABU – 24 OGOS 2011
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 07.05-08.15 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | TATABAHASA |
| TAJUK | KESALAHAN EJAAN DAN TATABAHASA |
| FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
| FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
| OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 3. Membuat pembetulan ejaan dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan. 4. Menyalin semula ayat yang diberikan dengan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul.
|
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
| PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan ejaan dan tatabahasa yang betul dalam ayat yang diberikan. |
| CATATAN |
|
KHAMIS – 25 OGOS 2011
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | RUMUSAN KARANGAN |
| TAJUK | ISU: BAHANA LAPORAN PALSU MEDIA SIBER |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut. - Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan - Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. |
| AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan bahana laporan palsu media siber -Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu bahana laporan palsu media siber -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat . -Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
| CATATAN |
|
JUMAAT – 26 OGOS 2011
| KELAS | 4K5 |
| SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
| MASA | 09.40-10.40 pagi |
| JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
| BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
| NILAI | 7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama |
| TAJUK | WAWASAN 2020, KITA JAYAKAN BERSAMA |
| PENGETAHUAN SEDIA ADA | Semua pelajar mengetahui perlunya saling membantu dan bekerjasama sesama masyarakat untuk menjamin kemakmuran Negara. |
| HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat. b) Memberikan contoh kerjasama antara Negara dalam bidang social, ekonomi dan pendidikan. c) Menjelaskan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. |
| PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI | Sayangilah kanak-kanak. |
| TEKNIK | Tolong-menolong |
| BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
| REFLEKSI | Para pelajar dapat berusaha merealisasikan matlamat dan wawasan 2020 dengan penuh semangat |
| KELAS | 4S4 |
| SUBJEK | BAHASA MELAYU |
| MASA | 8.50 – 9.25 pagi |
| JUM. PELAJAR | 38 orang |
| KEMAHIRAN | KOMSAS |
| TAJUK | CERPEN – BIARKAN SAMUDERA |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca cerpen dan menyatakan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Biarkan Samudera - Mencatat sinopsis di dalam cerpen yang telah dibaca - Menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen - Biarkan Samudera - |
| AKTIVITI | - Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan tema, persoalan, watak yang terdapat di dalam Cerpen Biarkan Samudera - Pelajar diberikan lembaran latihan yang berkaitan dengan Biarkan Samudera - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti pengajaran yang terdapat dalam Cerpen Biarkan Samudera - Berdasarkan Cerpen Biarkan Samudera, pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja m/s 173-192 |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat menyatakan pengajaran dan persoalan yang terdapat di dalam cerpen berdasarkan latihan yang dierikan.
|
| CATATAN |
|
| KELAS | 5K7 |
| SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
| MASA | 07.05 – 07.40 pagi |
| JUM. PELAJAR | 33 orang |
| TEMA | RUMUSAN KARANGAN |
| TAJUK | ISU: BAHANA LAPORAN PALSU MEDIA SIBER |
| FOKUS UTAMA | 8.0
|
| FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
| OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti kedudukan isi tersurat dalam petikan tersebut. - Mencatat 6 isi tersurat yang terdapat dalam petikan - Menulis 2 isi tersirat berdasarkan arahan soalan. |
| AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan bahana laporan palsu media siber -Pelajar diberi petikan yang memaparkan isu bahana laporan palsu media siber -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti kedudukan isi tersurat dlm petikan. - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti 2 isi tersirat . -Berdasarkan rangka rumusan yang disediakan pelajar akan menulis rumusan lengkap dengan bimbingan guru. |
| BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
| SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
| PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
| CATATAN |
|