MINGGU 31
30 JULAI hingga 03 OGOS 2012
ISNIN – 30 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG
MENJAMIN KEAMANAN SEJAGAT
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui mematuhi peraturan dan undang-undang di sekolah adalah wajib untuk
semua pelajar.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui pelbagai
undang-undang antarabangsa yang bertujuan menjamin keamanan sejagat
b. mematuhi segala
peruntukan yang terdapat dalam undang-undang antarabangsa.
c. menyedari kesan
negatif sekiranya undang-undang antarabangsa tidak dipatuhi.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Disiplin dan kepatuhan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 207 -
210, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peraturan dan
undang-undang yang terdapat di sekolah.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
SELASA – 31 JULAI 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG
MENJAMIN KEAMANAN SEJAGAT
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui mematuhi peraturan dan undang-undang di sekolah adalah wajib untuk
semua pelajar.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui pelbagai
undang-undang antarabangsa yang bertujuan menjamin keamanan sejagat
b. mematuhi segala
peruntukan yang terdapat dalam undang-undang antarabangsa.
c. menyedari kesan
negatif sekiranya undang-undang antarabangsa tidak dipatuhi.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Disiplin dan kepatuhan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 207 -
210, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peraturan dan
undang-undang yang terdapat di sekolah.
|
CATATAN
|
|
RABU – 01
OGOS 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA
MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai kebebasan
untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b. menyedari
kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh bertanggungjawab.
c. menyokong pendirian
pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 214 -
217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan yang
dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan idea
atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 02 OGOS 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA
MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai kebebasan
untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b. menyedari
kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh bertanggungjawab.
c. menyokong pendirian
pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 214 -
217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan yang
dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan idea
atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 03 OGOS 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA
MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai kebebasan
untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b. menyedari
kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh bertanggungjawab.
c. menyokong pendirian
pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 214 -
217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan yang
dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan idea
atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan secara
terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, keratan
akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|