MINGGU 30
23 JULAI hingga 27 JULAI 2012
ISNIN – 23 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN KURANG
BERUPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Setiap pekerja harus
menghormati semua lapisan masyarakat tidak kira yang sihat atau pun yang
kurang berupaya
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan
bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara
b. menyokong pelbagai
usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Toleransi
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 194 -
196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan
kurang berupaya dalam pembangunan negara
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak
Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
PENGGUNA BIJAK,
MASYARAKAT SEJAHTERA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya mengetahui hak sebagai seorang pengguna untuk
memudahkan kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1.
Mengetahui hak-hak sebagai pengguna dalam bidang
perkhidmatan dan pembelian barangan yang berkualiti sebagai keperluan
seharian.
2.
Menunaikan tanggungjawab sebagai pengguna yang
berhemah.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan hak sebagai pengguna untuk
mendapatkan perkhidmatan dan barangan
yang berkualiti.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 24 JULAI 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN KURANG
BERUPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Setiap pekerja harus
menghormati semua lapisan masyarakat tidak kira yang sihat atau pun yang
kurang berupaya
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan
bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara
b. menyokong pelbagai
usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Toleransi
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 194 -
196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan
kurang berupaya dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
RABU – 25 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
HAK
PENGGUNA DILINDUNGI BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui sebagai pengguna, mereka mempunyai hak masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui agensi
kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi dan menjamin hak pengguna.
b. menyatakan peranan
yang dimainkan oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi
dan menjamin hak pengguna.
c. menyokong segala
usaha yang dijalankan untuk menjamin hak pengguna
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keadilan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 199 -
202, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 2 peranan yang dimainkan
oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan ntuk melindungi dan menjamin
hak pengguna.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 26 JULAI 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
HAK
PENGGUNA DILINDUNGI BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui sebagai pengguna, mereka mempunyai hak masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui agensi
kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi dan menjamin hak pengguna.
b. menyatakan peranan
yang dimainkan oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi
dan menjamin hak pengguna.
c. menyokong segala
usaha yang dijalankan untuk menjamin hak pengguna
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keadilan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 199 -
202, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 2 peranan yang dimainkan
oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan ntuk melindungi dan menjamin
hak pengguna.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 27 JULAI 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
HAK
PENGGUNA DILINDUNGI BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Para pelajar
mengetahui sebagai pengguna, mereka mempunyai hak masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui agensi
kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi dan menjamin hak pengguna.
b. menyatakan peranan
yang dimainkan oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi
dan menjamin hak pengguna.
c. menyokong segala
usaha yang dijalankan untuk menjamin hak pengguna
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keadilan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 199 -
202, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 2 peranan yang dimainkan
oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan ntuk melindungi dan menjamin
hak pengguna.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8 Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa
menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk semangat
kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari isi-isi
esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan