MINGGU 29
16 JULAI hingga 20JULAI 2012
ISNIN – 16 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.3 MELINDUNGI HAK PEKERJA
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG
MELINDUNGI KEBAJIKAN PEKERJA
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Setiap pekerja
mempunyai hak masing-masing dan perlu dilindungi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
undang-undang yang melindungi hak pekerja
b. mematuhi
undang-undang yang melindungi hak pekerja
c. menjelaskan
prosedur membuat aduan untuk menuntut hak pekerja
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Keadilan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 189 – 191,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 undang-undang yang
berkaitan dengan melindungi hak
pekerja.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak
Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.3 Melindungi Hak Pekerja
|
TAJUK
|
Undang-Undang Melindungi Kebajikan
Pekerja
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya kebajikan pekerja dijaga untuk memastikan
kelicinan sesebuah organisasi.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)
Menerima undang-undang yang melindungi hak pekerja.
b)
Mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja
c)
Menjelaskan prosedur membuat aduan untuk menuntut hak
pekerja.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan kepentingan mematuhi
undang-undang yang melindungi hak pekerja
|
CATATAN
|
|
SELASA – 17 JULAI 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.3 MELINDUNGI HAK PEKERJA
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG
MELINDUNGI KEBAJIKAN PEKERJA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Setiap pekerja
mempunyai hak masing-masing dan perlu dilindungi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
undang-undang yang melindungi hak pekerja
b. mematuhi
undang-undang yang melindungi hak pekerja
c. menjelaskan
prosedur membuat aduan untuk menuntut hak pekerja
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Keadilan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 189 –
191, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 undang-undang yang
berkaitan dengan melindungi hak
pekerja.
|
CATATAN
|
|
RABU – 18 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN
KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Golongan kurang
berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan
bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara.
b. menyokong pelbagai
usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Toleransi
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 194 -
196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan
kurang berupaya dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI
HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN KURANG
UPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati hak golongan
kurang upaya yang turut memberi sumbangan kepada negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1.
Menunjukkan cara utk mengiktiraf sumbangan
golongan yg kurang berupaya.
2.
Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan
penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Menyayangi dan menghormati sesama manusia
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan beberapa
golongan kurang upaya yang berjaya di negara ini.
|
KHAMIS
– 19 JULAI 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN
KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Golongan kurang
berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan
bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara.
b. menyokong pelbagai
usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Toleransi
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 194 -
196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan
kurang berupaya dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 20 JULAI 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN
KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Golongan kurang
berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan
bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara.
b. menyokong pelbagai
usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Toleransi
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 194 -
196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan
kurang berupaya dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.4 MENGHORMATI
HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN KURANG
UPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati hak golongan
kurang upaya yang turut memberi sumbangan kepada negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
3.
Menunjukkan cara utk mengiktiraf sumbangan
golongan yg kurang berupaya.
4.
Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan
penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Menyayangi dan menghormati sesama manusia
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan beberapa
golongan kurang upaya yang berjaya di negara ini.
|
CATATAN
|
|