http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 20 Julai 2012

MINGGU 29 (16 JULAI - 20 JULAI 2012)


MINGGU 29
16 JULAI hingga 20JULAI 2012

ISNIN – 16 JULAI 2012

KELAS
5S3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
1205-1240
JUM. PELAJAR
29 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI
5.3  MELINDUNGI HAK PEKERJA
TAJUK
UNDANG-UNDANG MELINDUNGI KEBAJIKAN PEKERJA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Setiap pekerja mempunyai hak masing-masing dan perlu dilindungi

HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima undang-undang yang melindungi hak pekerja
b. mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja
c. menjelaskan prosedur membuat aduan untuk menuntut hak pekerja
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Keadilan
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks m/s 189 – 191, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyatakan 3 undang-undang yang berkaitan dengan  melindungi hak pekerja.
CATATAN


KELAS
4K5 / 4K6
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0815-0925 / 1020-1130
JUM. PELAJAR
26 orang  / 28 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI
5.3  Melindungi Hak Pekerja
TAJUK
Undang-Undang Melindungi Kebajikan Pekerja
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Semua pelajar mengetahui perlunya kebajikan pekerja dijaga untuk memastikan kelicinan sesebuah organisasi.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)    Menerima undang-undang yang melindungi hak pekerja.
b)    Mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja
c)    Menjelaskan prosedur membuat aduan untuk menuntut hak pekerja.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Hormat-menghormati.
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyatakan kepentingan mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja

CATATAN


SELASA – 17 JULAI 2012

KELAS
5K8 dan 5MPV dan 5K3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0750-0815  dan 0940-1055
JUM. PELAJAR
21 orang / 18 orang  dan 32 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI
5.3  MELINDUNGI HAK PEKERJA
TAJUK
UNDANG-UNDANG MELINDUNGI KEBAJIKAN PEKERJA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Setiap pekerja mempunyai hak masing-masing dan perlu dilindungi
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima undang-undang yang melindungi hak pekerja
b. mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja
c. menjelaskan prosedur membuat aduan untuk menuntut hak pekerja
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Keadilan
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks m/s 189 – 191, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyatakan 3 undang-undang yang berkaitan dengan  melindungi hak pekerja.
CATATAN



RABU – 18 JULAI 2012

KELAS
5S3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0815-0925
JUM. PELAJAR
29 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI
5.4  MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
TAJUK
GOLONGAN KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Golongan kurang berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak

HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara.
b. menyokong pelbagai usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Toleransi
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks m/s 194 - 196, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan kurang berupaya dalam pembangunan negara.
CATATAN


KELAS
4K5
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0815-0925
JUM. PELAJAR
24 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 5:
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

NILAI
5.4  MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
TAJUK
GOLONGAN  KURANG  UPAYA  ASET  NEGARA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati hak golongan kurang upaya yang turut memberi sumbangan kepada negara.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1.   Menunjukkan cara utk mengiktiraf sumbangan golongan yg kurang berupaya.
2.   Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Menyayangi dan menghormati sesama manusia
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan beberapa golongan kurang upaya yang berjaya di negara ini.

KHAMIS  – 19 JULAI 2012

KELAS
5K8 dan 5MPV
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0705-0815
JUM. PELAJAR
21 orang / 18 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI
5.4  MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
TAJUK
GOLONGAN KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Golongan kurang berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak

HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara.
b. menyokong pelbagai usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Toleransi
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks m/s 194 - 196, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan kurang berupaya dalam pembangunan negara.
CATATAN


MATAPELAJARAN
PEMULIHAN  SEJARAH - SAMBUNGAN
KELAS
5K8
MASA
0705-0815
JUMLAH PELAJAR
20 ORANG
TAJUK
TEMA:  TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK:  Peningkatan dan Sumbangan Tamadun
a)  Yunani dan Rom
OBJEKTIF
Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a)  Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini.
b)  Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom
c)  Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.
KAEDAH/AKTIVITI
Pengurusan grafik:  Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
KBKK
Mengklasifikasikan
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
Bersyukur kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada seluruh masyarakat
KONSEP/ISTILAH
1.  Dinasti
2.  Demokrasi
3.  Republik
4.  Colosseum
REFLEKSI
Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang
CATATAN


JUMAAT  – 20 JULAI 2012

KELAS
5K3
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0940-10.40
JUM. PELAJAR
32 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
NILAI
5.4  MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
TAJUK
GOLONGAN KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Golongan kurang berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak

HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kenyataan bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan negara.
b. menyokong pelbagai usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang berupaya.
c. menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Toleransi
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks m/s 194 - 196, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menyatakan 3 sumbangan golongan kurang berupaya dalam pembangunan negara.
CATATAN


KELAS
4K6
SUBJEK
PENDIDIKAN MORAL
MASA
0940-1055
JUM. PELAJAR
24 orang
BIDANG PEMBELAJARAN
Bidang Pembelajaran 5:
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

NILAI
5.4  MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
TAJUK
GOLONGAN  KURANG  UPAYA  ASET  NEGARA
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati hak golongan kurang upaya yang turut memberi sumbangan kepada negara.
HASIL PEMBELAJARAN
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
3.   Menunjukkan cara utk mengiktiraf sumbangan golongan yg kurang berupaya.
4.   Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal.

PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
Menyayangi dan menghormati sesama manusia
TEKNIK
Perbincangan
BBM
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
REFLEKSI
Para pelajar dapat menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan beberapa golongan kurang upaya yang berjaya di negara ini.
CATATAN