HARI | ISNIN |
TARIKH | 26 JULAI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya e) Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di Dunia - Cara pertembungan - Kesan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam. b) Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia c) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia. |
KEMAHIRAN KBKK | Membanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Uthmaniyah mengikut susunan yang betul |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Sosial Urbanisasi Mozarab diplomatik sarwajagat geografi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 27 JULAI 2010 |
KELAS | 4K5 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya e) Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di Dunia - Cara pertembungan - Kesan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam. b) Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia c) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia |
KEMAHIRAN KBKK | Membanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Dunia - pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia. |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Sosial Urbanisasi Mozarab diplomatik sarwajagat geografi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA - Nota & Latihan |
TARIKH | 27 JULAI 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya e) Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di Dunia - Cara pertembungan - Kesan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam. b) Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia c) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Dunia - pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia. |
KBKK | Membuat Kajian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Sosial Urbanisasi Mozarab diplomatik sarwajagat geografi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU - Nota & Latihan |
TARIKH | 28 JULAI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya e) Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di Dunia - Cara pertembungan - Kesan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam. b) Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia c) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Dunia - pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia. |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Sosial Urbanisasi Mozarab diplomatik sarwajagat geografi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 29 JULAI 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
AKTIVITI | UJIAN TOPIKAL |
TAJUK/BAB | BAB 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan sumbangannya |
BENTUK SOALAN | a) Soalan Objektif - 20 soalan b) Soalan Struktur - 2 soalan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas menduduki ujian, para pelajar dapat: a. mengingati semulla fakta pelajaran yang telah dipelajari b. menjawab soalan ujian mengikut format skema jawapan SPM sebenar. |
BBM | Kertas Ujian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Jujur pada diri sendiri dan jangan menipu |
REFLEKSI | Sesi Ujian berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 30 JULAI 2010 |
KELAS | 4K5 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
AKTIVITI | UJIAN TOPIKAL |
TAJUK/BAB | BAB 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya |
BENTUK SOALAN | a) Soalan Objektif - 20 soalan b) Soalan Struktur - 2 soalan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas menduduki ujian, para pelajar dapat: a. mengingati semulla fakta pelajaran yang telah dipelajari b. menjawab soalan ujian mengikut format skema jawapan SPM sebenar. |
BBM | Kertas Ujian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Jujur pada diri sendiri dan jangan menipu |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |