HARI | ISNIN |
TARIKH | 19 JULAI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya d) Kerajaan Turki Uthmaniyah - Latar belakang - Sumbangan - Faktor penyebaran Islam ke Eropah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Uthmaniyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Uthmaniyah c. Menghuraikan faktor-faktor yang membolehkan pemerintahan Bani Uthmaniyah menyebarkan Islam Ke Eropah. |
KEMAHIRAN KBKK | Mengumpul maklumat |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Uthmaniyah mengikut susunan yang betul |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Gabenor Diwanul Jundi Ilmuwan Hijabah Sistem Wazarah |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 20 JULAI 2010 |
KELAS | 4K5 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya d) Kerajaan Turki Uthmaniyah - Latar belakang - Sumbangan - Faktor penyebaran Islam ke Eropah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Uthmaniyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Uthmaniyah c. Menghuraikan faktor-faktor yang membolehkan pemerintahan Bani Uthmaniyah menyebarkan Islam Ke Eropah. |
KEMAHIRAN KBKK | Mengumpul maklumat |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Uthmaniyah mengikut susunan yang betul |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Gabenor Diwanul Jundi Ilmuwan Hijabah Sistem Wazarah |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA - Nota & Latihan |
TARIKH | 20 JULAI 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TAJUK | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya d) Kerajaan Turki Uthmaniyah - Latar belakang - Sumbangan - Faktor penyebaran Islam ke Eropah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Uthmaniyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Uthmaniyah c. Menghuraikan faktor-faktor yang membolehkan pemerintahan Bani Uthmaniyah menyebarkan Islam Ke Eropah. |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Uthmaniyah mengikut susunan yang betul |
KBKK | Membuat Kajian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Syiah Khawarij Perang Siffin Golong Mawali Ilmu Sirah Baitul Hikmah |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU - Nota & Latihan |
TARIKH | 21 JULAI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya d) Kerajaan Turki Uthmaniyah - Latar belakang - Sumbangan - Faktor penyebaran Islam ke Eropah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Uthmaniyah b. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Uthmaniyah c. Menghuraikan faktor-faktor yang membolehkan pemerintahan Bani Uthmaniyah menyebarkan Islam Ke Eropah. |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina jadual pemerintahan Bani Uthmaniyah mengikut susunan yang betul |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Syiah Khawarij Perang Siffin Golong Mawali Ilmu Sirah Baitul Hikmah |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 22 JULAI 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota dan Latihan |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya e) Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di Dunia - Cara pertembungan - Kesan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam. b) Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia c) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia |
KEMAHIRAN KBKK | Membanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Dunia - pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia. |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
KONSEP/ISTILAH | Sosial Urbanisasi Mozarab diplomatik sarwajagat geografi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 23 JULAI 2010 |
KELAS | 4K5 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya e) Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di Dunia - Cara pertembungan - Kesan |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam. b) Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia c) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di Dunia |
KEMAHIRAN KBKK | Membanding dan membezakan |
KAEDAH/AKTIVITI | Peta Dunia - pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia. |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
KONSEP/ISTILAH | Sosial Urbanisasi Mozarab diplomatik sarwajagat geografi |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan