MINGGU 35
27 OGOS hingga
31 OGOS 2012
KELAS |
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b. memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan pendidikan
c. menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan negara.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Saling bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
KELAS
|
4K5 / 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925 / 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang / 28 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan Kerja Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3 Perlaksanaan Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja kursus, para pelajar dapat;
1. Memupuk semangat kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja amal yang telah dilakukan.
2. Menjelaskan secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus masing-masing.
|
BBM
|
Soalan Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan dengan lengkap dan terperinci
|
SELASA – 28 OGOS 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.5 SIKAP KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP KETERBUKAAN PENYELESAIAN MASALAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para pelajar mengetahui sikap terbuka dalam menghadapi sesuatu masalah membolehkan semuanya dapat diselesaikan dengan cara yang baik.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima bahawa setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul.
b. menyatakan kepentingan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
c. menghargai sikap keterbukaan yang dipraktikkan oleh pihak berkuasa, agensi kerajaan, agensi swasta dan pertubuhan antarabangsa.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Rasional
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 233 - 235, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 kepentingan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
|
CATATAN
|
RABU – 29 OGOS 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.1 HIDUP BERSAMA SECARA AMAN
|
TAJUK
|
PERSEFAHAMAN TERAS KEDAMAIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para pelajar mengetahui pentingnya hidup bersama secara aman untuk menjamin kesejahteraan sejagat seluruh rakyat Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
b. menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat.
c. menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Permuafakatan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 238 - 242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat
|
CATATAN
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan
Kerja Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3
Perlaksanaan Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja
amal yang telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8 dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para pelajar
mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk menjamin
kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa
demi mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20
ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan grafik: Membandingkan
sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom,
melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|