http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Jumaat, 30 Mac 2012

MINGGU 13 (26/03/12-30/03/12)

MINGGU 13

26 MAC hingga 30 MAC 2012

ISNIN – 26 MAC 2012

KELAS

5K3 / 5S3

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0705-0815 / 1205-1240

JUM. PELAJAR

16 orang / 28 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 2

Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

NILAI

2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA

TAJUK

KASIH DIPUPUK SAYANG DISEMAI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa menyayangi dan mengasihi ahli keluarga masing-masing.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang

b) menjelaskan cara menunjukkan rasa kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga

c) menyedari kepentingan menghargai jaa ibu bapa dan anggota keluarga.

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Kasih sayang terhadap ahli keluarga masing-masing

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku Teks m/s 94 - 96

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang.

CATATAN

MATAPELAJARAN

PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN

KELAS

5K7

MASA

0815-0925

JUMLAH PELAJAR

32 ORANG

TAJUK

TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
b) Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan Awal
- Kesenian dan Kesusasteraan

OBJEKTIF

Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
i) Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara
ii) Menghuraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran

KAEDAH/AKTIVITI

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.

KBKK

Mengenal pasti fakta, membanding dan membezakan

NILAI/UNSUR PATRIOTISME

Keunggulan Warisan Bangsa.
Menghargai dan memelihara warisan bangsa

KONSEP/ISTILAH

Kosmos
Devaraja
Kesenian
Monumen
Candi

REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

CATATAN

SELASA – 27 MAC 2012

KELAS

5K8 dan 5MPV

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0750-0815

JUM. PELAJAR

21 orang / 18 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 2

Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

NILAI

2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA

TAJUK

KASIH DIPUPUK SAYANG DISEMAI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa menyayangi dan mengasihi ahli keluarga masing-masing.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang

b) menjelaskan cara menunjukkan rasa kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga

c) menyedari kepentingan menghargai jaa ibu bapa dan anggota keluarga.

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Kasih sayang terhadap ahli keluarga masing-masing

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku Teks m/s 94 - 96

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang.

CATATAN

KELAS

5K3

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0940-1020

JUM. PELAJAR

32 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 2

Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

NILAI

2.2 HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA

TAJUK

ASUHAN BAIK KELUARGA HARMONI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan hidup.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap saling menghormati antara anggota keluarga

b) menerima dan meneladani asuhan keluarga yang baik

c) memberi layanan yang bersopan kepada semua anggota keluarga

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 101-105

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap saling menghormati antara anggota keluarga masing-masing

CATATAN

RABU – 28 MAC 2012

KELAS

5S3

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0940-1055

JUM. PELAJAR

29 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 2

Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

NILAI

2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA

TAJUK

KASIH DIPUPUK SAYANG DISEMAI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa menyayangi dan mengasihi ahli keluarga masing-masing.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang

b) menjelaskan cara menunjukkan rasa kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga

c) menyedari kepentingan menghargai jaa ibu bapa dan anggota keluarga.

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Kasih sayang terhadap ahli keluarga masing-masing

TEKNIK

Perbincangan

BBM

Buku Teks m/s 94 - 96

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang.

CATATAN

KELAS

4K5

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0815-0925

JUM. PELAJAR

24 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.12 KEDERHANAAN

TAJUK

KESEDERHANAAN CERMINAN KEMULIAAN

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa berjimat cermat dan sederhana dalam menghadapi kehidupan seharian.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menyatakan kepentingan nilai kesederhanaan sebagai sikap yang mulia dalam kehidupan.

b) mengamalkan sikap sederhana dalam membuat keputusan.

c) Mengamalkan sikap berjimat cermat dalam perbelanjaan mengikut kemampuan diri.

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 74-76

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan bersederhana dalam kehidupan seharian.

CATATAN

KHAMIS – 29 MAC 2012

KELAS

5K8 dan 5MPV

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0705-0815

JUM. PELAJAR

21 orang / 18 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 2

Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

NILAI

2.2 HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA

TAJUK

ASUHAN BAIK KELUARGA HARMONI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan hidup.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap saling menghormati antara anggota keluarga

b) menerima dan meneladani asuhan keluarga yang baik

c) memberi layanan yang bersopan kepada semua anggota keluarga

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 101-105

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap saling menghormati antara anggota keluarga masing-masing

CATATAN

KELAS

4K6

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0940-1055

JUM. PELAJAR

24 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 1

Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

NILAI

1.12 KEDERHANAAN

TAJUK

KESEDERHANAAN CERMINAN KEMULIAAN

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa berjimat cermat dan sederhana dalam menghadapi kehidupan seharian.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) menyatakan kepentingan nilai kesederhanaan sebagai sikap yang mulia dalam kehidupan.

b) mengamalkan sikap sederhana dalam membuat keputusan.

c) Mengamalkan sikap berjimat cermat dalam perbelanjaan mengikut kemampuan diri.

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 74-76

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan bersederhana dalam kehidupan seharian.

CATATAN

JUMAAT – 30 MAC 2012

KELAS

5K3

SUBJEK

PENDIDIKAN MORAL

MASA

0940-10.40

JUM. PELAJAR

32 orang

BIDANG PEMBELAJARAN

Bidang Pembelajaran 2

Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

NILAI

2.2 HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA

TAJUK

ASUHAN BAIK KELUARGA HARMONI

PENGETAHUAN SEDIA ADA

Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan hidup.

HASIL PEMBELAJARAN

Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:

a) mengamalkan sikap saling menghormati antara anggota keluarga

b) menerima dan meneladani asuhan keluarga yang baik

c) memberi layanan yang bersopan kepada semua anggota keluarga

PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI

Bersederhana

TEKNIK

Bersoal jawab

BBM

Buku Teks m/s 101-105

REFLEKSI

Selepas p&p, para pelajar dapat mengamalkan sikap saling menghormati antara anggota keluarga masing-masing

CATATAN

MATAPELAJARAN

PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN

KELAS

5K8

MASA

0815-0925

JUMLAH PELAJAR

22 ORANG

TAJUK

TEMA: TAMADUN AWAL MANUSIA
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
b) Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan Awal
- Kesenian dan Kesusasteraan

OBJEKTIF

Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
i) Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara
ii) Menghuraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran

KAEDAH/AKTIVITI

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.

KBKK

Mengenal pasti fakta, membanding dan membezakan

NILAI/UNSUR PATRIOTISME

Keunggulan Warisan Bangsa.
Menghargai dan memelihara warisan bangsa

KONSEP/ISTILAH

Kosmos
Devaraja
Kesenian
Monumen
Candi

REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang

CATATAN