MINGGU 39
24 SEPTEMBER hingga 28 SEPTEMBER 2012
ISNIN – 24 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.9 – 1.12
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5 / 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925 / 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.1 Hidup
Bersama Secara Aman
|
TAJUK
|
MALAYSIA YANG
BERSATU
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Pelajar mengetahui perlunya hidup secara aman untuk
menjamin kesejahteraan dan keharmonian dalam kehidupan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menerima peranan yang dimainkan oleh
pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat.
b) Menyokong peranan yang dimainkan oleh
pertubuhan antarabangsa untuk menjamin kesejahteraan sejagat.
c) Melibatkan diri dalam usaha-usaha
menyatupadukan masyarakat.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling Bekerjasama
|
TEKNIK
|
Berkerjasama
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat melibatkan diri dalam aktiviti
kemasyarakatan untuk menggalakkan perpaduan antara sesama kaum.
|
SELASA – 25
SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 1
NILAI:
1.9 – 1.12
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN STRUKTUR
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
RABU – 26 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 2
NILAI:
2.1 – 2.4
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN ESEI
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
BBM
|
Buku teks
m/s 238 - 242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 Saling
Membantu dan Bekerjasama
|
TAJUK
|
WAWASAN 2020, KITA JAYAKAN
BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya saling
membantu dan bekerjasama sesama masyarakat untuk menjamin kemakmuran Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama
yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b) Memberikan contoh kerjasama antara Negara
dalam bidang social, ekonomi dan pendidikan.
c) Menjelaskan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Sayangilah
kanak-kanak.
|
TEKNIK
|
Tolong-menolong
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat berusaha merealisasikan matlamat dan
wawasan 2020 dengan penuh semangat
|
KHAMIS – 27 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 2
NILAI:
2.1 – 2.4
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN ESEI
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20
ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan grafik: Membandingkan
sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom,
melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 28 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32 orang
|
AKTIVITI
|
ULANGKAJI
|
NILAI
|
BIDANG
PEMBELAJARAN 2
NILAI:
2.1 – 2.4
|
BENTUK SOALAN
|
2 SOALAN ESEI
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
menjawab
soalan mengikut skema jawaban yang betul semasa SPM nanti.
b.
Mengulangkaji
pelajaran bersama-sama guru untuk SPM nanti.
|
BBM
|
Lembaran
kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengulangkaji
pelajaran untuk SPM 2012
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 7: Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 Saling
Membantu dan Bekerjasama
|
TAJUK
|
WAWASAN 2020, KITA JAYAKAN
BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya saling
membantu dan bekerjasama sesama masyarakat untuk menjamin kemakmuran Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
d) Mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama
yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
e) Memberikan contoh kerjasama antara Negara
dalam bidang social, ekonomi dan pendidikan.
f) Menjelaskan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Sayangilah
kanak-kanak.
|
TEKNIK
|
Tolong-menolong
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat berusaha merealisasikan matlamat dan
wawasan 2020 dengan penuh semangat
|
CATATAN
|
|