MINGGU 30
22 JULAI hingga 26
JULAI 2013
ISNIN – 22 JULAI 2013
KELAS
|
5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG MENJAMIN KEAMANAN
SEJAGAT
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui mematuhi peraturan dan undang-undang di sekolah adalah
wajib untuk semua pelajar.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai undang-undang antarabangsa yang bertujuan menjamin
keamanan sejagat
b. mematuhi
segala peruntukan yang terdapat dalam undang-undang antarabangsa.
c.
menyedari kesan negatif sekiranya undang-undang antarabangsa tidak dipatuhi.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Disiplin
dan kepatuhan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks
m/s 207 - 210, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peraturan
dan undang-undang yang terdapat di sekolah.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
9 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan
Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8
Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari
isi-isi esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 23 JULAI 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan
Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8
Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari
isi-isi esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K1
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
|
TAJUK
|
UNDANG-UNDANG MENJAMIN KEAMANAN
SEJAGAT
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui mematuhi peraturan dan undang-undang di sekolah adalah
wajib untuk semua pelajar.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai undang-undang antarabangsa yang bertujuan menjamin
keamanan sejagat
b. mematuhi
segala peruntukan yang terdapat dalam undang-undang antarabangsa.
c.
menyedari kesan negatif sekiranya undang-undang antarabangsa tidak dipatuhi.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Disiplin
dan kepatuhan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks
m/s 207 - 210, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peraturan
dan undang-undang yang terdapat di sekolah.
|
CATATAN
|
|
RABU – 24 JULAI 2013
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Unit
6: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama
a) Pengenalan Kepada Agama
b) Prinsip-prinsip Penting Dalam Ajaran Agama
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam ajaran pelbagai
agama.
Kemahiran Sivik
Mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam
kehidupan
Nilai Sivik
Menghormati nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber nilai murni dan amalan ajaran pelbagai
agama lain.
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber nilai murni dan amalan ajaran
pelbagai agama lain.
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan
Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8
Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari
isi-isi esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 25 JULAI 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Tugasan
Harian
|
JUMLAH TUGASAN
|
8
Tugasan Harian
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam mendapatkan maklumat untuk mencari
isi-isi esei yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar,
keratan akhbar dan kajian pelajar sendiri tentang tajuk tugasan yang diberi.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan tugasan harian yang diberi mengikut tertib
soalan yang diberikan.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 26
JULAI 2013
KELAS
|
5K1 / 5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang / 29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.2
KEBEBASAN BERSUARA
|
TAJUK
|
MEDIA MASSA PENYALUR IDEA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Para
pelajar mengetahui.sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, kita mempunyai
kebebasan untuk bersuara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan
untuk pencambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
b.
menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan penuh
bertanggungjawab.
c.
menyokong pendirian pelbagai pihak yang tidak menyalahgunakan media massa
untuk tujuan negatif
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Keprihatinan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
m/s 214 - 217, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 peranan
yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk pencambahan
idea atau pendapat dalam meluahkan perasaan melalui medium yang betul.
|
CATATAN
|
|