MINGGU 12
18 MAC hingga 22 MAC
2013
ISNIN – 18 MAC 2013
KELAS
|
5K6 / 4K2 / 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
PERTIMBANGAN RASIONAL PENYELESAIAN
TERBAIK
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikir secara rasional agar dapat berdaya maju dalam menghadapi
dunia globalisasi.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan sikap rasional dalam setiap
tindakan
b) mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu
masalah yang dihadapi dengan bijaksana dan konsisten
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Rasional –
berfikir mengikut pertimbangan yang wajar
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 78 - 81
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap rasional dalam setiap tindakan
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K2
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan Membina Keluarga ke Arah Pembentukan
Masyarakat Mapan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan
sesebuah keluarga bahagia
|
BBB
|
Alat tulis, Kertas, Pensel warna
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan peta minda berkaitan
kepentingan sesebuah keluarga bahagia
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
9 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
BERFIKIR MATANG, BERTINDAK BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikiran rasional semasa menjalani kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)
mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan
b)
mengetahui kesan bertindak terburu-buru yang merugikan diri sendiri,
keluarga, masyarakat dan Negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berfikiran
matang
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 67 - 69
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 keburukan sikap terburu-buru semasa membuat sesuatu keputusan yang
berkaitan dengan masa depan.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 19 MAC 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
BERFIKIR MATANG, BERTINDAK BERHIKMAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikiran rasional semasa menjalani kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a)
mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan
b)
mengetahui kesan bertindak terburu-buru yang merugikan diri sendiri,
keluarga, masyarakat dan Negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berfikiran
matang
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 67 - 69
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 keburukan sikap terburu-buru semasa membuat sesuatu keputusan yang
berkaitan dengan masa depan.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K1
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.11 RASIONAL
|
TAJUK
|
PERTIMBANGAN RASIONAL PENYELESAIAN
TERBAIK
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa berfikir secara rasional agar dapat berdaya maju dalam menghadapi
dunia globalisasi.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan sikap rasional dalam setiap
tindakan
b) mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu
masalah yang dihadapi dengan bijaksana dan konsisten
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Rasional –
berfikir mengikut pertimbangan yang wajar
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 78 - 81
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap rasional dalam setiap tindakan
|
CATATAN
|
|
RABU – 20 MAC 2013
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
4K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan Membina Keluarga ke Arah Pembentukan
Masyarakat Mapan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan
sesebuah keluarga bahagia
|
BBB
|
Alat tulis, Kertas, Pensel warna
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan peta minda berkaitan
kepentingan sesebuah keluarga bahagia
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.12 KESEDERHANAAN
|
TAJUK
|
KESEDERHANAAN CERMINAN
KEMULIAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan seharian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan
sikap sederhana dalam membuat keputusan.
b) menerapkan
nilai kesederhanaan dalam tingkah laku, pertuturan dan pemikiran seperti yang
dituntut oleh agama
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berjimat
cermat
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 74 - 76
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 sikap positf dalam menjalani kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 21 MAC 2013
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.12 KESEDERHANAAN
|
TAJUK
|
KESEDERHANAAN CERMINAN
KEMULIAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan seharian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan
sikap sederhana dalam membuat keputusan.
b) menerapkan
nilai kesederhanaan dalam tingkah laku, pertuturan dan pemikiran seperti yang
dituntut oleh agama
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Berjimat
cermat
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 74 - 76
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 sikap positf dalam menjalani kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 22 MAC 2013
KELAS
|
5K1 / 5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang / 29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.12 KESEDERHANAAN
|
TAJUK
|
DUDUK SAMA RENDAH, BERDIRI SAMA
TINGGI
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa hidup dalam keadaan kesederhanaan, agar tidak membazir.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha kerajaan untuk
menyeimbangkan pembangunan insane dan pembangunan fizikal.
b) menghargai usaha yang dijalankan oleh
kerjaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara
c) menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan
kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN
NILAI
|
Bersederhana
|
TEKNIK
|
Bersoal
jawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 86 - 89
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap bersederhana dalam menjalani kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|