MINGGU 18
30 APRIL hingga 04 MEI 2012
ISNIN – 30 APRIL 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM
SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA
MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 132
-135
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar menyedari kesan buruk
sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA
DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FIKIR
DAHULU SEBELUM BUANG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui wujudnya keharmonian antara manusia
dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menguruskan sisa buangan secara bijaksana secara kitar semula.
b) menyedari kepentingan
mengurangkan penggunaan bahan sumber, mengguna semula dan mengitar semula
bahan terbuang.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Penerapan nilai tanggungjawab – terhadap alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 115 - 117
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan
cara-cara menguruskan sisa-sisa buangan secara kitar semula.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 01 MEI 2012
CUTI
UMUM - HARI
PEKERJA
RABU – 02 MEI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM
SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA
MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 132
-135
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar menyedari kesan buruk
sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA
DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FIKIR
DAHULU SEBELUM BUANG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui wujudnya keharmonian antara manusia
dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menguruskan sisa buangan secara bijaksana secara kitar semula.
b) menyedari kepentingan
mengurangkan penggunaan bahan sumber, mengguna semula dan mengitar semula
bahan terbuang.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Penerapan nilai tanggungjawab – terhadap alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 115 - 117
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan
cara-cara menguruskan sisa-sisa buangan secara kitar semula.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 03 MEI 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM
SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA
MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 132
-135
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar menyedari kesan buruk
sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA
DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
FIKIR
DAHULU SEBELUM BUANG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui wujudnya keharmonian antara manusia
dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menguruskan sisa buangan secara bijaksana secara kitar semula.
b) menyedari kepentingan
mengurangkan penggunaan bahan sumber, mengguna semula dan mengitar semula
bahan terbuang.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Penerapan nilai tanggungjawab – terhadap alam sekitar
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks m/s 115 - 117
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan
cara-cara menguruskan sisa-sisa buangan secara kitar semula.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 04 MEI 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM
SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA
MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 132
-135
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar menyedari kesan buruk
sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0815-0925
|
JUMLAH PELAJAR
|
22 ORANG
|
TAJUK
|
TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA TAJUK/BAB 8.2 Kerjaan
Islam di Madinah
c. Piagam Madinah - Kandungan - Kepentingan |
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN Selepas mempelajari tajuk ini, para
pelajar dapat
a. Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah. b. Menyatakan kepentingan Piagam Madinah. c. Menghuraikan prinsip-prinsip umum kandungan Paiagam Madinah |
KAEDAH/AKTIVITI
|
KEMAHIRAN KBKK Membuat rumusan
|
KBKK
|
KAEDAH/AKTIVITI Kajian Teks: Kandungan
Piagam Madinah
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Keluhuran Perlembagaan negara
kita: Mendaulatkan perlembagaan negara kita
|
KONSEP/ISTILAH
|
KONSEP/ISTILAH Piagam /
sahifah Perlembagaan / Undang-undang |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|