MINGGU 28
09 JULAI hingga 13 JULAI 2012
ISNIN – 09 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK
|
TAJUK
|
MELINDUNGI
KANAK-KANAK TANGGUNGJAWAB BERSAMA
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Semua pelajar.mengetahui
menyayangi kanak-kanak adalah tanggungjawab semua lapisan masyarakat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menyatakan peranan
pelbagai pihak dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
b. menjelaskan sebab
perlunya memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
c. memberi
perlindungan kepada kanak-kanak untuk menjamin kehidupan yang mereka yang
sempurna
|
PENDEKATAN/ PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih sayang
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 177 – 179,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan peranan diri mereka
sebagai anggota masyarakat untuk menyayangi dan menjaga kebajikan kanak-kanak
(adik mereka)
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
BIDANG 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak
Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK
|
TAJUK
|
MELINDUNGI KANAK-KANAK TANGGUNGJAWAB
BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya melindungi hak kanak-kanak untuk menjamin
kesinambungan generasi akan datang.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1.
Menyatakan peranan pelbagai pihak dalam memberi
perlindungan kepada kanak-kanak.
2.
Menjelaskan sebab perlunya memberi perlindungan kepada
kanak-kanak.
3.
Menyokong segala usaha untuk melindungi hak
kanak-kanak.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Sayangilah
kanak-kanak.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
muka surat 157 – 159, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan hak
kanak-kanak yang perlu untuk setiap kanak-kanak untuk menjamin kesejahteraan
hidup mereka.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 10 JULAI 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK
|
TAJUK
|
MELINDUNGI
KANAK-KANAK TANGGUNGJAWAB BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua pelajar.mengetahui
menyayangi kanak-kanak adalah tanggungjawab semua lapisan masyarakat
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menyatakan peranan
pelbagai pihak dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
b. menjelaskan sebab
perlunya memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
c. memberi
perlindungan kepada kanak-kanak untuk menjamin kehidupan yang mereka yang
sempurna
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih sayang
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 177 –
179, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan peranan diri mereka
sebagai anggota masyarakat untuk menyayangi dan menjaga kebajikan kanak-kanak
(adik mereka)
|
CATATAN
|
|
RABU – 11 JULAI 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
|
TAJUK
|
WANITA
PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Setiap wanita perlu
dihormati dan dihargai kerana mereka banyak berjasa pada keluarga, masyarakat
dan negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menyedari
penglibatan wanita dalam pelbagai bidang untuk memajukan negara.
b. mengiktiraf
sumbangan wanita dalam pembangunan negara
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan dan jasa tokoh wanita negara
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 183–
185, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 kategori yang
menunjukkan penglibatan wanita dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
|
TAJUK
|
WANITA
PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya menghormati hak dan sumbangan wanita dalam
pembangunan Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1.
Menyedari penglibatan wanita dalam pelbagai bidang utk
memajukan neg.
2.
Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pembangunan negara
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Menghormati
wanita dalam kehidupan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan dengan
jelas Dasar Wanita Negara yang diamalkan di Malaysia.
|
KHAMIS
– 12 JULAI 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
|
TAJUK
|
WANITA
PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Setiap wanita perlu
dihormati dan dihargai kerana mereka banyak berjasa pada keluarga, masyarakat
dan negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menyedari
penglibatan wanita dalam pelbagai bidang untuk memajukan negara.
b. mengiktiraf
sumbangan wanita dalam pembangunan negara
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan dan jasa tokoh wanita negara
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 183–
185, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 kategori yang
menunjukkan penglibatan wanita dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 13 JULAI 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi
Manusia
|
NILAI
|
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
|
TAJUK
|
WANITA
PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Setiap wanita perlu
dihormati dan dihargai kerana mereka banyak berjasa pada keluarga, masyarakat
dan negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menyedari
penglibatan wanita dalam pelbagai bidang untuk memajukan negara.
b. mengiktiraf
sumbangan wanita dalam pembangunan negara
c. menyatakan cara
menghargai sumbangan dan jasa tokoh wanita negara
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks m/s 183–
185, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3 kategori yang
menunjukkan penglibatan wanita dalam pembangunan negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
|
TAJUK
|
WANITA
PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya menghormati hak dan sumbangan wanita dalam
pembangunan Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
3.
Menyedari penglibatan wanita dalam pelbagai bidang utk
memajukan neg.
4.
Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pembangunan negara
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Menghormati
wanita dalam kehidupan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks,
gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan dengan
jelas Dasar Wanita Negara yang diamalkan di Malaysia.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan