MINGGU 36
03 SEPTEMBER hingga 07 SEPTEMBER 2012
ISNIN – 03 SEPTEMBER
2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat
antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5 / 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925 / 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang / 28 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan
Kerja Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3
Perlaksanaan Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja
amal yang telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci
|
SELASA – 04
SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0750-0815 dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang dan 32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Demokrasi
|
NILAI
|
6.5 SIKAP
KETERBUKAAN
|
TAJUK
|
SIKAP KETERBUKAAN PENYELESAIAN
MASALAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui sikap terbuka dalam menghadapi sesuatu masalah membolehkan
semuanya dapat diselesaikan dengan cara yang baik.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
bahawa setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul.
b.
menyatakan kepentingan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
c.
menghargai sikap keterbukaan yang dipraktikkan oleh pihak berkuasa, agensi
kerajaan, agensi swasta dan pertubuhan antarabangsa.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Rasional
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks
m/s 233 - 235, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 3-5 kepentingan
sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah.
|
CATATAN
|
|
RABU – 05 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.1 HIDUP
BERSAMA SECARA AMAN
|
TAJUK
|
PERSEFAHAMAN TERAS KEDAMAIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya hidup bersama secara aman untuk menjamin
kesejahteraan sejagat seluruh rakyat Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin
kesejahteraan sejagat.
b.
menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa untuk menjamin
kesejahteraan sejagat.
c.
menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin
keharmonian global.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Permuafakatan
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks
m/s 238 - 242, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menerima peranan
yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan
sejagat
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan
Kerja Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3
Perlaksanaan Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja
amal yang telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 06 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K8 dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21 orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat
antarabangsa demi mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH - SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0705-0815
|
JUMLAH PELAJAR
|
20
ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan dan Sumbangan Tamadun a) Yunani dan Rom |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
a) Menyenaraikan sumbangan Tamadun Yunani dan Rom kepada masyarakat Tamadun masa kini. b) Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun-Yunani dan Rom c) Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini. |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan grafik: Membandingkan
sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun Yunani dan Rom,
melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengklasifikasikan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Bersyukur
kerana amalan sistem demokrasi negara Malaysia membawa kebaikan kepada
seluruh masyarakat
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 07 SEPTEMBER 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Keamanan dan Keharmonian
|
NILAI
|
7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
|
TAJUK
|
BEKERJASAMA TONGGAK KEMAKMURAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Para
pelajar mengetahui pentingnya sikap saling membantu dan bekerjasama untuk
menjamin kesejahteraan sejagat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat.
b.
memberikan contoh kerjasama antara negara dalam bidang sosial, ekonomi dan
pendidikan
c.
menyatakan kepentingan kerjasama antara negara untuk menjamin kesejahteraan
negara.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Saling
bekerjasama
|
TEKNIK
|
Sumbangsaran
|
BBM
|
Buku teks
m/s 245 - 248, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat mengetahui
pelbagai usaha dan kerjasama yang dijalankan di peringkat antarabangsa demi
mengeratkan hubungan sejagat
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24 orang
|
AKTIVITI
|
KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL SPM
|
BAHAGIAN A
|
Laporan
Kerja Amal
|
JUMLAH TUGASAN
|
3
Perlaksanaan Kerja Amal
|
BENTUK SOALAN
|
ESEI
|
OBJEKTIF
|
Semasa menjalankan kerja
kursus, para pelajar dapat;
1.
Memupuk
semangat kerja sama dan perkongsian dalam menghasilkan satu laporan kerja
amal yang telah dilakukan.
2. Menjelaskan
secara terperinci dengan menampilkan bukti-bukti nyata dalam bentuk gambar, surat
akuan dan perakuan dari agensi/badan/perseorangan yang terlibat.
3. Menghasilkan
tugasan yang diberi dengan usaha sendiri, berdikari membuat kerja kursus
masing-masing.
|
BBM
|
Soalan
Kerja Kursus, folio, keratan akhbar dan sebagainya.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menghasilkan 3 Laporan Kerja Amal yang telah dilakukan
dengan lengkap dan terperinci.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan