| HARI | ISNIN |
| TARIKH | 05 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 06 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K5 |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
| KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 07 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K7 |
| MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
| KBKK | Membuat Kajian |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 08 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
| MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
| KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
| KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
| HARI | KHAMIS |
| TARIKH | 09 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 - Latihan |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
| KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
| KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
| HARI | JUMAAT |
| TARIKH | 10 JULAI 2010 |
| KELAS | 4K5 - Latihan |
| TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
| TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
| HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
| KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
| KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
| KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
| REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan