HARI | ISNIN |
TARIKH | 05 JULAI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | SELASA |
TARIKH | 06 JULAI 2010 |
KELAS | 4K5 |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
KEMAHIRAN KBKK | Membuat Kajian |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | SELASA |
TARIKH | 07 JULAI 2010 |
KELAS | 4K7 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
KBKK | Membuat Kajian |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan |
HARI | RABU |
TARIKH | 08 JULAI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K5 dan 4K8 |
MATAPELAJARAN | SEJARAH - Nota |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Mencontohi kepimpinan secara Islam - sifat-sifat mulia Rasulullah |
KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | KHAMIS |
TARIKH | 09 JULAI 2010 |
KELAS | 4K8, 4K7 dan 4K8 - Latihan |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
KONSEP/ISTILAH | Al-Amin Wahyu Dakwah Nabi Rasul |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
HARI | JUMAAT |
TARIKH | 10 JULAI 2010 |
KELAS | 4K5 - Latihan |
TEMA | TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA |
TAJUK/BAB | 8.3 Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya Memahami Sistem Pemerintaha Khalifah al-Rasyidin a. Zaman Khalifah al-Rasyidin i) Konsep Khalifah ii) Syarat dan cara pemilihan Khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Selepas mempelajari tajuk ini, para pelajar dapat a. menyatakan maksud khalifah b. menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin c. mewajarkan kepentingan musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini |
KEMAHIRAN KBKK | Menyatakan ciri-ciri |
KAEDAH/AKTIVITI | Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronologi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara |
KONSEP/ISTILAH | Khalifah al-Rasyidin, Baiah, Murtad, Syura, Wali, Gabenor |
REFLEKSI | Pengajaran dan pembelajaran seperti yang dirancang |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan