MATA PELAJARAN | SEJARAH |
HARI | ISNIN |
TARIKH | 18 JANUARI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESOPOTAMIA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya. |
KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia |
KBKK | Membanding dan membeza |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | 1. cuneiform 2. artisan 3. epik 4. firaun 5. pendeta 6. zigurat 7. bangsawan |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia |
SELASA 19 JANUARI 2010
MATA PELAJARAN | SEJARAH |
HARI | SELASA |
TARIKH | 19 JANUARI 2010 |
KELAS | 4K5 |
TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESOPOTAMIA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya. |
KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia |
KBKK | Membanding dan membeza |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | 1. cuneiform 2. artisan 3. epik 4. firaun 5. pendeta 6. zigurat 7. bangsawan |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia |
MATA PELAJARAN | SEJARAH |
HARI | SELASA |
TARIKH | 19 JANUARI 2010 |
KELAS | 4K7 |
TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESIR PURBA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya. |
KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut |
KBKK | Membuat analisa |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | 1. Ideogram / Hieroglif 2. Amun 3. Re 4. firaun 5. pendeta 6. Re-Atum 7. bangsawan |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba |
RABU (20 JANUARI 2010)
MATA PELAJARAN | SEJARAH |
HARI | RABU |
TARIKH | 20 JANUARI 2010 |
KELAS | 4K5, 4K6 dan 4K8 |
TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESIR PURBA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya. |
KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut |
KBKK | Membuat analisa |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | 1. Ideogram / Hieroglif 2. Amun 3. Re 4. firaun 5. pendeta 6. Re-Atum 7. bangsawan |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba |
KHAMIS
21 JANUARI 2010
CUTI SAKIT
JUMAAT
22 JANUARI 2010
22 JANUARI 2010
CUTI SAKIT
SABTU (23 JANUARI 2010)
SEKOLAH GANTI: JADUAL HARI KHAMIS
SEKOLAH GANTI: JADUAL HARI KHAMIS
MATA PELAJARAN | SEJARAH |
HARI | SABTU (JADUAL HARI KHAMIS) |
TARIKH | 23 JANUARI 2010 |
KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN INDUS i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun Indus |
OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Indus seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Piktograf) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Indus di zaman pemerintahannya. |
KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Indus, kemunculan bandar-bandar besar seperti Mohenjo-Daro dan Harappa, Bandar perlabuhan utama seperti Lothal dan Sutkagen Dor |
KBKK | Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi |
NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
KONSEP/ISTILAH | 1. Piktograf 2. Tu 3. Shang-Ti 4. Oracle 5. bomoh 6. upacara 7. syurga |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Indus |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan