| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | ISNIN |
| TARIKH | 18 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESOPOTAMIA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia |
| KBKK | Membanding dan membeza |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. cuneiform 2. artisan 3. epik 4. firaun 5. pendeta 6. zigurat 7. bangsawan |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia |
SELASA 19 JANUARI 2010
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 19 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K5 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESOPOTAMIA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia |
| KBKK | Membanding dan membeza |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. cuneiform 2. artisan 3. epik 4. firaun 5. pendeta 6. zigurat 7. bangsawan |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia |
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | SELASA |
| TARIKH | 19 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K7 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESIR PURBA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut |
| KBKK | Membuat analisa |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. Ideogram / Hieroglif 2. Amun 3. Re 4. firaun 5. pendeta 6. Re-Atum 7. bangsawan |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba |
RABU (20 JANUARI 2010)
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | RABU |
| TARIKH | 20 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K5, 4K6 dan 4K8 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN MESIR PURBA i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut |
| KBKK | Membuat analisa |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. Ideogram / Hieroglif 2. Amun 3. Re 4. firaun 5. pendeta 6. Re-Atum 7. bangsawan |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba |
KHAMIS
21 JANUARI 2010
CUTI SAKIT
JUMAAT
22 JANUARI 2010
22 JANUARI 2010
CUTI SAKIT
SABTU (23 JANUARI 2010)
SEKOLAH GANTI: JADUAL HARI KHAMIS
SEKOLAH GANTI: JADUAL HARI KHAMIS
| MATA PELAJARAN | SEJARAH |
| HARI | SABTU (JADUAL HARI KHAMIS) |
| TARIKH | 23 JANUARI 2010 |
| KELAS | 4K6, 4K7 dan 4K8 |
| TAJUK | BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA a) TAMADUN INDUS i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial ii) Proses pembentukan Tamadun iiii) Sumbangan Tamadun Indus |
| OBJEKTIF | Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat: i) menyatakan ciri-ciri tamadun Indus seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Piktograf) ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Indus di zaman pemerintahannya. |
| KAEDAH/AKTIVITI | a) Kajian gambar: Status sosial zaman Indus, kemunculan bandar-bandar besar seperti Mohenjo-Daro dan Harappa, Bandar perlabuhan utama seperti Lothal dan Sutkagen Dor |
| KBKK | Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi |
| NILAI/UNSUR PATRIOTISME | Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia |
| KONSEP/ISTILAH | 1. Piktograf 2. Tu 3. Shang-Ti 4. Oracle 5. bomoh 6. upacara 7. syurga |
| REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal corak tamadun Indus |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan