http://www.thecutestblogontheblock.com/free/free-backgrounds/item/950/asInline.html

Isnin, 25 Januari 2010

MINGGU 3 (18-23 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI ISNIN
TARIKH 18 JANUARI 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESOPOTAMIA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. cuneiform
2. artisan
3. epik
4. firaun
5. pendeta
6. zigurat
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia

SELASA 19 JANUARI 2010

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI SELASA
TARIKH 19 JANUARI 2010
KELAS 4K5
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESOPOTAMIA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesopotamia seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Cuneiform)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China, Kedudukan status sosial di Tamadun Mesopotamia
KBKK Membanding dan membeza
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. cuneiform
2. artisan
3. epik
4. firaun
5. pendeta
6. zigurat
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesopotamia

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI SELASA
TARIKH 19 JANUARI 2010
KELAS 4K7
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESIR PURBA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut
KBKK Membuat analisa
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Ideogram / Hieroglif
2. Amun
3. Re
4. firaun
5. pendeta
6. Re-Atum
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba

RABU (20 JANUARI 2010)

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI RABU
TARIKH 20 JANUARI 2010
KELAS 4K5, 4K6 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN MESIR PURBA
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Mesir Purba seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Ideogram / Hieroglif)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Mesir Purba, sistem pengairan dan pertanian, terusan, Firaun Hatshepsut
KBKK Membuat analisa
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Ideogram / Hieroglif
2. Amun
3. Re
4. firaun
5. pendeta
6. Re-Atum
7. bangsawan
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Mesir Purba

KHAMIS
21 JANUARI 2010

CUTI SAKIT

JUMAAT
22 JANUARI 2010

CUTI SAKIT

SABTU (23 JANUARI 2010)
SEKOLAH GANTI: JADUAL HARI KHAMIS

MATA PELAJARAN SEJARAH
HARI SABTU (JADUAL HARI KHAMIS)
TARIKH 23 JANUARI 2010
KELAS 4K6, 4K7 dan 4K8
TAJUK BAB 1: TAMADUN AWAL DUNIA
a) TAMADUN INDUS
i) Lokasi, Masa, Ciri-ciri Tamadun, Organisasi Sosial
ii) Proses pembentukan Tamadun
iiii) Sumbangan Tamadun Indus

OBJEKTIF Selepas sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menyatakan ciri-ciri tamadun Indus seperti ciri-ciri kota, lokasi/kedudukan tamadun, organisasi sosial, pengkhususan pekerjaan, sistem pemerintahan dan jenis tulisan (Piktograf)
ii) menyenaraikan sumbangan Tamadun Indus di zaman pemerintahannya.
KAEDAH/AKTIVITI a) Kajian gambar: Status sosial zaman Indus, kemunculan bandar-bandar besar seperti Mohenjo-Daro dan Harappa, Bandar perlabuhan utama seperti Lothal dan Sutkagen Dor
KBKK Membuat kesimpulan setelah maklumat diperolehi
NILAI/UNSUR PATRIOTISME Menghargai kepesatan pembangunan di negara kita, Malaysia
KONSEP/ISTILAH 1. Piktograf
2. Tu
3. Shang-Ti
4. Oracle
5. bomoh
6. upacara
7. syurga
REFLEKSI Pelajar dapat mengenal corak tamadun Indus


Tiada ulasan:

Catat Ulasan