MINGGU 14
04 APRIL hingga 08 APRIL 2011
ISNIN – 04 APRIL 2011
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40 - 10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 32 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga |
TAJUK | Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa. b) Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | MEMBINA AYAT - Rangkaikata |
FOKUS UTAMA | Membincangkan maksud rangkaikata dan membina ayat. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Mencatat idea utama dalam ayat dengan menggunakan teknik P,Q,R,S,T 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membetulkan kesilapan ejaan dan imbuhan yang terdapat di dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 10.55-11.30 petang |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | TATABAHASA |
TAJUK | AYAT AKTIF DAN AYAT PASIF |
FOKUS UTAMA | Membincangkan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang dibaca. |
FOKUS SAMPINGAN | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
OBJEKTIF | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: 1. Mencatat idea utama dalam ayat dengan menggunakan teknik P,Q,R,S,T 2. Membina ayat dengan menggunakan ejaan dan imbuhan yang betul.
|
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | 1. Tatabahasa – Susunan ayat.
|
PENGISIAN KURIKULUM | Ilmu – Pendidikan Moral Nilai – Kerajinan KB – Menjana idea KP - Verbal Linguistik |
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membetulkan kesilapan ejaan dan imbuhan yang terdapat di dalam ayat yang diberikan. |
CATATAN |
|
SELASA – 05 APRIL 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga |
TAJUK | Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa. b) Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
CATATAN |
|
RABU – 06 APRIL 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 8.15-9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
BIDANG PEMBELAJARAN | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga |
TAJUK | Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa. b) Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
|
|
KELAS | 4K5 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 9.40-10.55 pagi |
JUM. PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga – NOTA & LATIHAN |
TAJUK | Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa. b) Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
CATATAN |
|
KHAMIS – 07 APRIL 2011
KELAS | 4K3 |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga – NOTA & LATIHAN |
TAJUK | Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa. b) Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 8.15 – 9.25 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KARANGAN BERDASARKAN GRAFIK - GAMBAR |
TAJUK | Pembuangan Sampah di Merata-rata Tempat |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Merangka cerita berdasarkan gambar yang diberikan. - Mencatat isi-isi penting yang terdapat dalam gambar - Menulis karangan berdasarkan gambar yang diberikan. |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan pembuangan sampah merata-rata. -Pelajar diberi gambar berkaitan dengan pembuangan sampah di merata-rata tempat -Selesai melihat gambar, pelajar dapat bercerita tentang peristiwa yang berlaku berkaitan dengan gambar tersebut - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk melengkapkan karangan berkaitan dengan gambar yang diberikan -Berdasarkan perbincangan dengan guru, para pelajar dapat melengkapkan karangan bergambar yang diberikan. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat melengkapkan karangan bergambar yang diberikan |
CATATAN |
|
KELAS | 5K7 |
SUBJEK | PEMULIHAN BAHASA MELAYU |
MASA | 11.30 – 12.40 petang |
JUM. PELAJAR | 33 orang |
TEMA | TATABAHASA |
TAJUK | PERIBAHASA |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | 8.0
|
HASIL PEMBELAJARAN | 8.2 |
PEMUPUKAN NILAI | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - Menyatakan peribahasa yang terdapat dalam ayat di lembaran kerja yang diberikan. - Menyenaraikan peribahasa yang berkaitan dengan petikan yang diberikan. |
PENDEKATAN | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan peribahasa yang bersesuaian dengan ayat/petikan yang diberikan - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti peribahasa yang betul/tepat dengan ayat/petikan -Berdasarkan perbincangan, pelajar dapat menyatakan peribahasa tersebut |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak) |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
CATATAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
| Selepas p&p, para pelajar dapat membuat draf rumusan berdasarkan pendahuluan, isi-isi tersurat & isi tersirat dalam petikan yang diberikan. |
|
|
JUMAAT – 08 ARIL 2011
KELAS | 4MPV |
SUBJEK | PENDIDIKAN MORAL |
MASA | 10.20-11.30 pagi |
JUMLAH PELAJAR | 28 orang |
TEMA | Bidang Pembelajaran 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
NILAI | 2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga – NOTA & LATIHAN |
TAJUK | Amalan Hormat Menghormati Menghindari Konflik |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat: a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa. b) Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. |
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI | Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
TEKNIK | Perbincangan |
BBM | Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja. |
REFLEKSI | Para pelajar dapat menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
CATATAN |
|
KELAS | 4S4 |
SUBJEK | BAHASA MELAYU |
MASA | 9.40 – 10.40 pagi |
JUM. PELAJAR | 38 orang |
KEMAHIRAN | KOMSAS |
TAJUK | CERPEN - Israk |
FOKUS UTAMA | 8.0
|
FOKUS SAMPINGAN | 8.2 |
OBJEKTIF | Pada akhir sesi P&P para pelajar dpt : - membaca petikan dan mengenal pasti plot cerita dan watak yang terdapat di dalam cerpen - Mencatat latar masa, waktu dan tempat - Menyatakan pengajaran yang terdapat di dalam cerpen |
AKTIVITI | -Guru bersoal jawab dgn pelajar berkaitan dengan sinopsis cerpen Israk yang diberikan. -Pelajar diberi petikan yang memaparkan petikan cerpen Israk. -Selesai membaca petikan pelajar diminta mengenalpasti plot, jalan cerita dan watak yang terdapat di dalam cerpen Israk - Guru seterusnya membimbing pelajar untuk mengenalpasti watak dan jalan cerita cerpen Israk -Berdasarkan petikan cerpen , pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang berkaitan dengan bimbingan guru. |
BBM | Lembaran Kerja (bercetak), Teks – Harga Remaja |
SISTEM BAHASA | Penanda Wacana
|
PENYERAPAN | Ilmu : P.Moral Nilai : Kegigihan, bertanggungjawab, bekerjasama KBT: a) Menjana idea b)Belajar cara belajar
|
REFLEKSI | Selepas p&p, para pelajar dapat membuat rumusan berdasarkan petikan yang diberikan. |
CATATAN |
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan