MINGGU 16
16 APRIL hingga 21 APRIL 2012
ISNIN – 16 APRIL 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.3 MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN
|
TAJUK
|
TRADISI
DIAMAL WARISAN DIKEKAL
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menghormati warisan dan tradisi keluarga masing-masing
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. menghargai tradisi keluarga sebagai
khazanah budaya bangsa.
2. mengamalkan kepercayaan dan tradisi
keluarga sendiri dalam kehidupan seharian
3. menyatakan kepentingan mengekalkan tradisi
kekeluargaan pelbagai kaum
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih sayang terhadap
ahli keluarga masing-masing
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 109-111
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan kepentingan
mengekalkan tradisi kekeluargaan pelbagai kaum
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
/ 4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
/ 1020-1130
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang / 28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
KASIH
SAYANG KELUARGA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
keluarga yang bahagia akan mewujudkan masyarakat yang penyayang sekaligus
negara yang aman.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengenal pasti faktor-faktor yang
menyumbang kepaa pembentukan keluarga yang bahagia
b) menerangkan
pentingnya sikap kasih sayang dalam keluarga
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sayang-menyayang
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 52
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan pentingnya
sikap kasih sayang dalam keluarga.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 17 APRIL 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV dan 5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0750-0815
dan 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang dan 32 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.3 MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN
|
TAJUK
|
TRADISI
DIAMAL WARISAN DIKEKAL
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
menghormati warisan dan tradisi keluarga masing-masing
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. menghargai tradisi keluarga sebagai
khazanah budaya bangsa.
2. mengamalkan kepercayaan dan tradisi
keluarga sendiri dalam kehidupan seharian
3. menyatakan kepentingan mengekalkan tradisi
kekeluargaan pelbagai kaum
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih sayang terhadap
ahli keluarga masing-masing
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 109-111
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan kepentingan
mengekalkan tradisi kekeluargaan pelbagai kaum
|
CATATAN
|
|
RABU – 18 APRIL 2012
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
29
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K5
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
TAJUK
|
Amalan Hormat Menghormati
Menghindari Konflik
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga
untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyatakan dengan jelas
konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b) Saling memahami antara
anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan
perlakuan.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota
keluarga.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat
menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 19 APRIL 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
TAJUK
|
Amalan Hormat
Menghormati Menghindari Konflik
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga
untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyatakan dengan jelas
konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b) Saling memahami antara
anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan
perlakuan.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota
keluarga.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat
menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 20 APRIL 2012
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-10.40
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH -
SAMBUNGAN
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0815-0925
|
JUMLAH PELAJAR
|
22 ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara b) Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan Awal - Kesenian dan Kesusasteraan |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
i) Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara ii) Menghuraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal dengan peningkatan Tamadun
Yunani dan Rom, melalui gambar yang terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Mengenal pasti fakta, membanding dan membezakan
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Keunggulan Warisan Bangsa.
Menghargai dan memelihara warisan bangsa |
KONSEP/ISTILAH
|
Kosmos
Devaraja Kesenian Monumen Candi |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
CATATAN
|
|
SEKOLAH GANTI - Jadual Hari Khamis
SABTU
21 APRIL 2012
KELAS
|
5K8
dan 5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL – sambungan nota dan latihan
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
21
orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI
DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin kesejahteraan
hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL - sambungan nota dan
latihan
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
TAJUK
|
Amalan Hormat
Menghormati Menghindari Konflik
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa hormat dan taat kepada anggota keluarga
untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyatakan dengan jelas
konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b) Saling memahami antara
anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan
perlakuan.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama anggota
keluarga.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat
menjelaskan konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan