MINGGU 29
14 JULAI hingga 18
JULAI 2014
ISNIN – 14 JULAI 2013
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
TAJUK
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
GOLONGAN KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Golongan
kurang berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
kenyataan bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan
negara.
b.
menyokong pelbagai usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang
berupaya.
c.
menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
TEKNIK
|
Toleransi
|
BBM
|
Perbincangan
|
REFLEKSI
|
Buku teks
m/s 194 - 196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 15 JULAI 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.4
MENGHORMATI HAK
GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
TAJUK
|
GOLONGAN KURANG
UPAYA ASET NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya menghormati
hak golongan kurang upaya yang turut memberi sumbangan kepada negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. Menunjukkan cara utk mengiktiraf sumbangan golongan yg kurang
berupaya.
2. Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya
dan menjadi terkenal.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Menyayangi dan menghormati sesama manusia
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menunjukkan cara untuk mengiktiraf
sumbangan beberapa golongan kurang upaya yang berjaya di negara ini.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
41 orang
|
Masa
|
0815-0925
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Peraturan
dan Undang-undang dalam Masyarakat
b) Peraturan dan Undang-undang
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Menyenaraikan peraturan dan undang-undang dalam masyarakat
Kemahiran Sivik
Mengamalkan peraturan dan undang-undang negara dalam kehidupan bermasyarakat.
Nilai Sivik
Mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber peraturan dan undang-undang dalam
masyarakat
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peraturan dan
undang-undang dalam masyarakat
|
RABU – 16 JULAI 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
7.05 – 8.15
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.5
MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
PENGGUNA BIJAK,
MASYARAKAT SEJAHTERA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya mengetahui hak sebagai seorang pengguna untuk
memudahkan kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. Mengetahui
hak-hak sebagai pengguna dalam bidang perkhidmatan dan pembelian barangan
yang berkualiti sebagai keperluan seharian.
2. Menunaikan
tanggungjawab sebagai pengguna yang berhemah.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan hak sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan dan
barangan yang berkualiti.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
TAJUK
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
GOLONGAN KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Golongan
kurang berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
kenyataan bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan
negara.
b.
menyokong pelbagai usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang
berupaya.
c.
menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
TEKNIK
|
Toleransi
|
BBM
|
Perbincangan
|
REFLEKSI
|
Buku teks
m/s 194 - 196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 17
JULAI 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.5
MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
PENGGUNA BIJAK,
MASYARAKAT SEJAHTERA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya mengetahui hak sebagai seorang pengguna untuk
memudahkan kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
3. Mengetahui
hak-hak sebagai pengguna dalam bidang perkhidmatan dan pembelian barangan
yang berkualiti sebagai keperluan seharian.
4. Menunaikan
tanggungjawab sebagai pengguna yang berhemah.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan hak sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan dan
barangan yang berkualiti.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
37 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
TAJUK
|
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
GOLONGAN KURANG BERUPAYA ASET NEGARA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Golongan
kurang berupaya (OKU) berhak menikmati hidup seperti orang biasa jugak
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima
kenyataan bahawa golongan kurang berupaya dapat menyumbang dalam pembangunan
negara.
b.
menyokong pelbagai usaha untuk meningkatkan sumbangan golongan kurang
berupaya.
c.
menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya
|
TEKNIK
|
Toleransi
|
BBM
|
Perbincangan
|
REFLEKSI
|
Buku teks
m/s 194 - 196, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 18
JULAI 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0710-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang
Pembelajaran 5:
Nilai
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.5
MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
PENGGUNA BIJAK,
MASYARAKAT SEJAHTERA
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya mengetahui hak sebagai seorang pengguna untuk
memudahkan kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
5. Mengetahui
hak-hak sebagai pengguna dalam bidang perkhidmatan dan pembelian barangan
yang berkualiti sebagai keperluan seharian.
6. Menunaikan
tanggungjawab sebagai pengguna yang berhemah.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan hak sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan dan
barangan yang berkualiti.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai Berkaitan
Dengan Hak Asasi Manusia
|
NILAI
|
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
|
TAJUK
|
HAK PENGGUNA DILINDUNGI BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Para
pelajar mengetahui sebagai pengguna, mereka mempunyai hak masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a.
mengetahui agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang melindungi dan
menjamin hak pengguna.
b.
menyatakan peranan yang dimainkan oleh agensi kerajaan dan badan bukan
kerajaan yang melindungi dan menjamin hak pengguna.
c.
menyokong segala usaha yang dijalankan untuk menjamin hak pengguna
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Keadilan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku teks
m/s 199 - 202, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menyatakan 2 peranan
yang dimainkan oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan ntuk melindungi
dan menjamin hak pengguna.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan