MINGGU 26
23 JUN hingga 27 JUN 2014
ISNIN – 23 JUN 2014
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.1 CINTA AKAN NEGARA
|
TAJUK
|
KEPELBAGAIAN BUDAYA MEMUPUK
KEHARMONIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya memiliki semangat cintakan Negara Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kepelbagaian agama dan budaya
dalam masyarakat Malaysia.
b. menghormati kepelbagian agama, budaya
dan bahasa masyarakat Malaysia
c. prihatin terhadap kepelbagaianagama,
budaya dan bahasa masyarakat Malaysia
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks m/s 158 – 160, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menerima
kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat Malaysia.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 24 JUN 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.1 CINTA AKAN NEGARA
|
TAJUK
|
PERASAAN SAYANG
DAN BANGGA KEPADA
NEGARA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya memiliki semangat cintakan Negara Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. Menyatakan
ciri-ciri rakyat yang cintakan Negara.
2. Menyenaraikan
nama anak-anak watan yang memperjuangkan kemerdekaan Negara Malaysia
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih
sayang sesama insan.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menyatakan kepentingan mencintai negara kita, Malaysia.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
41 orang
|
Masa
|
0815 - 0925
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Kepekaan
dan Tindakan Terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam Masyarakat
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
Kemahiran Sivik
Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
Nilai Sivik
Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang isu dan masalah sosial dalam
masyarakat
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang isu dan masalah
sosial dalam masyarakat
|
RABU – 25 JUN 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
7.05 – 8.15
|
JUM. PELAJAR
|
26
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.2 TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA
|
TAJUK
|
SEJARAH
NEGARA PEMANGKIN SEMANGAT PATRIOTIK
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya
mempunyai sikap taat setia kepada raja dan Negara yang termaktub dalam Rukun
Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. Menyatakan kepentingan taat setia kepada
Raja dan Negara seperti yang termaktub dalam Rukun Negara.
2. Menanam semangat kesetiaan rakyat dalam
memperjuangkan kemerdekaan dan kedaulatan Negara menjadi teladan generasi
kini.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Taat setia kepada raja dan Negara.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menjelaskan tanggungjawab sebagai masyarakat yang prihatin
terhadap kualiti alam sekitar.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.1 CINTA AKAN NEGARA
|
TAJUK
|
KEPELBAGAIAN BUDAYA MEMUPUK
KEHARMONIAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua
pelajar mengetahui perlunya memiliki semangat cintakan Negara Malaysia.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. menerima kepelbagaian agama dan budaya
dalam masyarakat Malaysia.
b. menghormati kepelbagian agama, budaya
dan bahasa masyarakat Malaysia
c. prihatin terhadap kepelbagaianagama,
budaya dan bahasa masyarakat Malaysia
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks m/s 158 – 160, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menerima
kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat Malaysia.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 27 JUN 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.2 TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA
|
TAJUK
|
SEJARAH
NEGARA PEMANGKIN SEMANGAT PATRIOTIK
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya
mempunyai sikap taat setia kepada raja dan Negara yang termaktub dalam Rukun
Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
3. Menyatakan kepentingan taat setia kepada
Raja dan Negara seperti yang termaktub dalam Rukun Negara.
4. Menanam semangat kesetiaan rakyat dalam
memperjuangkan kemerdekaan dan kedaulatan Negara menjadi teladan generasi
kini.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Taat setia kepada raja dan Negara.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menjelaskan tanggungjawab sebagai masyarakat yang prihatin
terhadap kualiti alam sekitar.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
37 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.2 TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA
|
TAJUK
|
RAKYAT SETIA NEGARA JAYA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Semua
pelajar.taat setia kepada raja dan negara
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengelakkan diri daripada terlibat
dengan anasir-anasir subversif
b. menabur jasa kepada negara
c. menyatakan cara untuk menumbang bakti
kepada negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Taat
setia kepada raja dan negara (Rukun Negara).
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks m/s 163 – 165, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat mengelakkan
diri daripada terlibat dengan anasir-anasir luar.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 28 JUN 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.2 TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA
|
TAJUK
|
SEJARAH
NEGARA PEMANGKIN SEMANGAT PATRIOTIK
|
PENGETAHUAN SEDIA
|
Semua pelajar mengetahui perlunya
mempunyai sikap taat setia kepada raja dan Negara yang termaktub dalam Rukun
Negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
5. Menyatakan kepentingan taat setia kepada
Raja dan Negara seperti yang termaktub dalam Rukun Negara.
6. Menanam semangat kesetiaan rakyat dalam
memperjuangkan kemerdekaan dan kedaulatan Negara menjadi teladan generasi
kini.
|
PENDEKATAN/
PEMUPUKAN NILAI
|
Taat setia kepada raja dan Negara.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat menjelaskan tanggungjawab sebagai masyarakat yang prihatin
terhadap kualiti alam sekitar.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Nilai
Berkaitan Dengan Semangat Patriotisme
|
NILAI
|
4.2 TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA
|
TAJUK
|
RAKYAT SETIA NEGARA JAYA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Semua
pelajar.taat setia kepada raja dan negara
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a. mengelakkan diri daripada terlibat
dengan anasir-anasir subversif
b. menabur jasa kepada negara
c. menyatakan cara untuk menumbang bakti
kepada negara
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Taat
setia kepada raja dan negara (Rukun Negara).
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
teks m/s 163 – 165, gambar situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para
pelajar dapat mengelakkan
diri daripada terlibat dengan anasir-anasir luar.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan