MINGGU 7
09 FEBRUARI hingga 13 FEBRUARI 2015
ISNIN – 09 FEBRUARI 2015
KELAS
|
4K5
dan 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815
– 0925 / 1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
20
orang / 26 orang
|
AKTIVITI
|
Sesi
Pengenalan
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6
TOLERANSI
|
TAJUK
|
RAKYAT
BERTOLERANSI, NEGARA HARMONI
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
sikap toleransi / tolak ansur boleh membantu mewujudkan negara yang harmoni.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
b) menyedari kepentingan toleransi sebagai
pemangkin perpaduan.
c) bertolak ansur terhadap amalan hidup
pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menepati masa
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 37
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan kesan buruk
jika tidak mahu bertolak ansur dalam kehidupan
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K7
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
30
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6 TOLERANSI – Nota / Latihan
|
TAJUK
|
TOLERANSI
MENJAMIN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
mengamalkan sikap toleransi dalam menghadapi kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Bertolak ansur dan menerima dasar negara
yang dilaksanakan demi keharmonian negara.
b) menyatakan kepentingan mengamalkan nilai
toleransi dalam kehidupan bermasyarakat.
c) menunjukkan sikap bertolak ansur dalam
menerima dasar yang dijalankan oleh kerajaan
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap bertolak ansur
dalam kehidupan seharian satu amalan yang mulia.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 40 - 43
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menunjukkan sikap
bertolak ansur dalam menerima dasar yang dijalankan oleh kerajaan
|
CATATAN
|
|
SELASA – 10 FEBRUARI 2015
KELAS
|
4K10
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
Sesi
Pengenalan
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6
TOLERANSI
|
TAJUK
|
RAKYAT
BERTOLERANSI, NEGARA HARMONI
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
sikap toleransi / tolak ansur boleh membantu mewujudkan negara yang harmoni.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
b) menyedari kepentingan toleransi sebagai
pemangkin perpaduan.
c) bertolak ansur terhadap amalan hidup
pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menepati masa
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 37
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan kesan buruk
jika tidak mahu bertolak ansur dalam kehidupan
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6 TOLERANSI – Nota / Latihan
|
TAJUK
|
TOLERANSI
MENJAMIN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
mengamalkan sikap toleransi dalam menghadapi kehidupan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Bertolak ansur dan menerima dasar negara
yang dilaksanakan demi keharmonian negara.
b) menyatakan kepentingan mengamalkan nilai
toleransi dalam kehidupan bermasyarakat.
c) menunjukkan sikap bertolak ansur dalam
menerima dasar yang dijalankan oleh kerajaan
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap bertolak ansur
dalam kehidupan seharian satu amalan yang mulia.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks m/s 40 - 43
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menunjukkan sikap
bertolak ansur dalam menerima dasar yang dijalankan oleh kerajaan
|
CATATAN
|
|
RABU – 11 FEBRUARI 2015
KELAS
|
4K5
dan 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705
- 0815 / 0815 - 0925
|
JUM. PELAJAR
|
20 orang / 26
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6
TOLERANSI – Nota
dan latihan
|
TAJUK
|
RAKYAT
BERTOLERANSI, NEGARA HARMONI
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
sikap toleransi / tolak ansur boleh membantu mewujudkan negara yang harmoni.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
b) menyedari kepentingan toleransi sebagai
pemangkin perpaduan.
c) bertolak ansur terhadap amalan hidup
pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menepati masa
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Lembaran Kerja
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan kesan buruk
jika tidak mahu bertolak ansur dalam kehidupan
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 12 FEBRUARI 2015
Kelas
|
5K7
|
Masa
|
0815 - 0925
|
Tema
|
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
|
Tajuk
|
Pendidikan Sepanjang Hayat (PSH) untuk Pembangunan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Mengadakan sumbang saran untuk memupuk PSH
|
BBB
|
Buku Teks m/s 8-14
|
Refleksi
|
Pelajar menghuraikan langkah-langkah untuk memupuk PSH untuk
pembangunan negara
|
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705
- 0815
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6 TOLERANSI – Nota dan Latihan
|
TAJUK
|
TOLERANSI
MENJAMIN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertolak ansur untuk menjamin kesejahteraan dalam kehidupan seharian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyatakan kepentingan mengamalkan nilai
toleransi dalam kehidupan bermasyarakat
b) menunjukkan sikap bertolak ansur dalam
menerima dasar yang dijalankan oleh kerajaan.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
perancangan yang dibuat
|
TEKNIK
|
Bersoal jawab
|
BBM
|
Lembaran Kerja
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyenaraikan sikap
tolak ansur yang perlu ada pada sesuatu situasi kehidupan
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 13 FEBRUARI 2015
KELAS
|
4K10
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.6
TOLERANSI – Nota
dan latihan
|
TAJUK
|
RAKYAT
BERTOLERANSI, NEGARA HARMONI
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
sikap toleransi / tolak ansur boleh membantu mewujudkan negara yang harmoni.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
b) menyedari kepentingan toleransi sebagai
pemangkin perpaduan.
c) bertolak ansur terhadap amalan hidup
pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menepati masa
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Lembaran Kerja
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menyatakan kesan buruk
jika tidak mahu bertolak ansur dalam kehidupan
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K7
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
18
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.5 HEMAH
TINGGI –
Nota dan Latihan struktur & Esei
|
TAJUK
|
HARIMAU
MATI MENINGGALKAN BELANG, MANUSIA MATI MENINGGALKAN NAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
berhemah tinggi untuk menjaga nama baik diri dan keluarga di mata masyarakat
sekeliling
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana
tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
b) menyedari kepentingan bersopan santun
ketika berinteraksi dengan orang lain.
c) mencontohi amalan hemah tinggi yang ditunjukkan
oleh tokoh ahli fikir dan tokoh pemimpin terkenal.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Bersopan santun,
berbudi pekerti mulia
|
TEKNIK
|
Bersoal jawab
|
BBM
|
Lembaran Kerja
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat mencontohi amalan
hemah tinggi yang ditunjukkan oleh tokoh ahli fikir dan tokoh pemimpin
terkenal
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan