MINGGU 5
26 JANUARI hingga 30 JANUARI 2015
ISNIN – 26
JANUARI 2015
KELAS
|
4K5
dan 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815
– 0925 / 1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
20
orang / 26 orang
|
AKTIVITI
|
Sesi
Pengenalan
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.4 BERTANGGUNGJAWAB – Nota dan latihan
|
TAJUK
|
MASA
TIDAK MENUNGGU KITA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
masa adalah emas dan tidak boleh dibazirkan dengan perkara-perkara yang tidak
berfaedah.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan menguruskan masa
dengan bertanggungjawab.
b) meramal kesan pengurusan masa yang tidak
bijaksana dan bertanggungjawab.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menepati masa
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Lembaran kerja
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p para
pelajar dapat menyenaraikan
tanggungjawab mereka terhadap diri, keluarga, sekolah dan Negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K7
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
30
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.4 BERTANGGUNGJAWAB
|
TAJUK
|
PERANCANGAN
TELITI MENJAMIN KEJAYAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab untuk merancang kehidupan dan kerjaya di masa depan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) merancang masa depan dengan penuh
tanggungjawab
b) merancang perbelanjaan semasa dan
perbelanjaan yang tidak penting untuk membolehkan amalan menabung dilakukan
dengan sempurna
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
perancangan yang dibuat
|
TEKNIK
|
Bersoal jawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 23
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat merancang masa depan
dengan penuh tanggungjawab
|
CATATAN
|
|
SELASA – 27
JANUARI 2015
KELAS
|
4K10
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
AKTIVITI
|
Sesi
Pengenalan
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.4 BERTANGGUNGJAWAB – Nota dan latihan
|
TAJUK
|
MASA
TIDAK MENUNGGU KITA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar mengetahui
masa adalah emas dan tidak boleh dibazirkan dengan perkara-perkara yang tidak
berfaedah.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan menguruskan masa
dengan bertanggungjawab.
b) meramal kesan pengurusan masa yang tidak
bijaksana dan bertanggungjawab.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Menepati masa
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Lembaran kerja
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p para
pelajar dapat menyenaraikan tanggungjawab
mereka terhadap diri, keluarga, sekolah dan Negara.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.4 BERTANGGUNGJAWAB
|
TAJUK
|
PERANCANGAN
TELITI MENJAMIN KEJAYAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab untuk merancang kehidupan dan kerjaya di masa depan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) merancang masa depan dengan penuh
tanggungjawab
b) merancang perbelanjaan semasa dan
perbelanjaan yang tidak penting untuk membolehkan amalan menabung dilakukan
dengan sempurna
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
perancangan yang dibuat
|
TEKNIK
|
Bersoal jawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 23
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat merancang masa depan
dengan penuh tanggungjawab
|
CATATAN
|
|
RABU – 28 JANUARI 2015
KELAS
|
4K5
dan 4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705
- 0815 / 0815 - 0925
|
JUM. PELAJAR
|
20 orang / 26
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.5 HEMAH TINGGI
|
TAJUK
|
BERHEMAH
TINGGI, TINGGI HIKMAHNYA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
berhemah tinggi dengan menjaga kesopanan dan adab semasa pergaulan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan menjaga kesopanan dan
kesusilaan apabila berinteraksi dengan seseorang.
b) menggunakan bahasa yang sopan ketika
berinteraksi dengan orang di sekitar kita.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Beradab sopan dan
bertata susila
|
TEKNIK
|
Bersoal jawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 30 - 32
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat bersopan dan
bertatasusila dalam kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
KHAMIS
– 29 JANUARI 2015
Kelas
|
5K7
|
Masa
|
0815 - 0925
|
Tema
|
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
|
Tajuk
|
Pendidikan Sepanjang Hayat (PSH) untuk Pembangunan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Mengadakan sumbang saran untuk memupuk PSH
|
BBB
|
Buku Teks m/s 8-14
|
Refleksi
|
Pelajar menghuraikan langkah-langkah untuk memupuk PSH untuk pembangunan
negara
|
KELAS
|
5K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705
- 0815
|
JUM. PELAJAR
|
32
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.4 BERTANGGUNGJAWAB - Soalan Esei
|
TAJUK
|
PERANCANGAN
TELITI MENJAMIN KEJAYAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab untuk merancang kehidupan dan kerjaya di masa depan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) merancang masa depan dengan penuh
tanggungjawab
b) merancang perbelanjaan semasa dan
perbelanjaan yang tidak penting untuk membolehkan amalan menabung dilakukan
dengan sempurna
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
perancangan yang dibuat
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Aktiviti
Pendidikan Moral
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menjawab soalan Esei
yang diberikan mengikut format SPM sebenar.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT
– 30 JANUARI 2015
KELAS
|
4K10
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
24
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.5 HEMAH TINGGI
|
TAJUK
|
BERHEMAH
TINGGI, TINGGI HIKMAHNYA
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
berhemah tinggi dengan menjaga kesopanan dan adab semasa pergaulan seharian.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyedari kepentingan menjaga kesopanan dan
kesusilaan apabila berinteraksi dengan seseorang.
b) menggunakan bahasa yang sopan ketika
berinteraksi dengan orang di sekitar kita.
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Beradab sopan dan
bertata susila
|
TEKNIK
|
Bersoal jawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 30 - 32
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat bersopan dan
bertatasusila dalam kehidupan seharian
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K7
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
18
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
NILAI
|
1.4 BERTANGGUNGJAWAB - Soalan Esei
|
TAJUK
|
PERANCANGAN
TELITI MENJAMIN KEJAYAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Pelajar sentiasa
bertanggungjawab untuk merancang kehidupan dan kerjaya di masa depan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) merancang masa depan dengan penuh
tanggungjawab
b) merancang perbelanjaan semasa dan
perbelanjaan yang tidak penting untuk membolehkan amalan menabung dilakukan
dengan sempurna
|
PENDEKATAN / PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh kepada
perancangan yang dibuat
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Aktiviti
Pendidikan Moral
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para
pelajar dapat menjawab soalan Esei
yang diberikan mengikut format SPM sebenar.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan