MINGGU 2
07 JANUARI hingga 11
JANUARI 201
ISNIN – 07 JANUARI
2013
KELAS
|
5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 - 0925
|
JUM. PELAJAR
|
29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.2
AMANAH
|
TAJUK
|
HINDARI RASUAH
RAKYAT BERTUAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b)
menyatakan ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran
negara.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 07
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
pentingnya bersikap amanah dalam kehidupan seharian agar dihormati oleh orang
lain.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205 - 1240
|
JUM. PELAJAR
|
9 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.1
KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
|
TAJUK
|
KESEJAHTERAAN ALAM TANGGUNGJAWAB
BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai kebersihan alam adalah tanggungjawab bersama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) melaksanakan tanggungjawab untuk
menguruskan alam secara bijaksana.
b) menerima hakikat bahawa manusia
dipertanggungjawabkan menjaga dan melindungi alam dan penghuninya.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Menjaga
dan menghargai alam sekitar
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 03 - 05
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
kepentingan menjaga alam sekitar .
|
CATATAN
|
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
0705 -
0815
|
Tema
|
Tema 1
: Pencapaian Kendiri
|
Tajuk
|
Pendidikan
Sepanjang Hayat (PSH) untuk Pembangunan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pengetahuan
Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Menghasilkan
peta minda tentang konsep dan ciri-ciri PSH
|
BBB
|
Buku
Teks m/s 2-5
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan konsep dan menjelaskan ciri-ciri PSH
|
KELAS
|
4K8 / 4MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815/0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
39 orang / 18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.1
KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
|
TAJUK
|
KESEJAHTERAAN ALAM TANGGUNGJAWAB
BERSAMA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai kebersihan alam adalah tanggungjawab bersama
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) melaksanakan tanggungjawab untuk
menguruskan alam secara bijaksana.
b) menerima hakikat bahawa manusia
dipertanggungjawabkan menjaga dan melindungi alam dan penghuninya.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Menjaga
dan menghargai alam sekitar
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 03 - 05
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
kepentingan menjaga alam sekitar .
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K1
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
1205-1240
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.2
AMANAH
|
TAJUK
|
HINDARI RASUAH
RAKYAT BERTUAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b)
menyatakan ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran
negara.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 07
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
pentingnya bersikap amanah dalam kehidupan seharian agar dihormati oleh orang
lain.
|
CATATAN
|
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
0705 -
0815
|
Tema
|
Tema 1
: Pencapaian Kendiri
|
Tajuk
|
Pendidikan
Sepanjang Hayat (PSH) untuk Pembangunan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pengetahuan
Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti
|
Menghasilkan
peta minda tentang konsep dan ciri-ciri PSH
|
BBB
|
Buku
Teks m/s 2-5
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan konsep dan menjelaskan ciri-ciri PSH
|
KELAS
|
4S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.2
AMANAH
|
TAJUK
|
AMANAH PEGANGAN
HIDUP KITA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b)
menyatakan ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran
negara.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 11 - 14
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
pentingnya bersikap amanah dalam kehidupan seharian agar dihormati oleh orang
lain.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4MPV / 4K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0940-1055
|
JUM. PELAJAR
|
16 orang / 39 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.2
AMANAH
|
TAJUK
|
AMANAH PEGANGAN
HIDUP KITA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b)
menyatakan ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran
negara.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 11 - 14
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
pentingnya bersikap amanah dalam kehidupan seharian agar dihormati oleh orang
lain.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K1 / 5K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815 / 0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang / 29 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 1
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri
|
NILAI
|
1.2
AMANAH – Soalan Esei
|
TAJUK
|
HINDARI RASUAH
RAKYAT BERTUAH
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
mempercayai bersikap amanah akan dihormati oleh masyarakat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam
melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala
rasuah.
b)
menyatakan ciri-ciri seorang yang amanah terutamanya dalam pentadbiran
negara.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Jujur
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku
Aktiviti Pendidikan Moral
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menjawab
soalan esei yang diberikan mengikut format SPM sebenar
|
CATATAN
|
|
MATAPELAJARAN
|
PEMULIHAN SEJARAH
|
KELAS
|
5K8
|
MASA
|
0940-1040
|
JUMLAH PELAJAR
|
22
ORANG
|
TAJUK
|
TEMA:
TAMADUN AWAL MANUSIA
TAJUK: Peningkatan Tamadun a) India dan China |
OBJEKTIF
|
Selepas
sesi pembelajaran, para pelajar dapat:
i) menganalisis peningkatan tamadun India dan China. ii) membandingkan sistem pemerintahan dan pentadbiran tamadun India dan China |
KAEDAH/AKTIVITI
|
Pengurusan
grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal melalui gambar yang
terdapat dalam buku teks sejarah.
|
KBKK
|
Menganalisis
|
NILAI/UNSUR PATRIOTISME
|
Menghargai
sistem demokrasi yang diamalkan oleh negara Malaysia untuk mengelakkan rusuhan
kaum
|
KONSEP/ISTILAH
|
1.
Dinasti
2. Demokrasi 3. Republik 4. Colosseum |
REFLEKSI
|
Pengajaran
dan pembelajaran seperti yang dirancang
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan