MINGGU 19
05 MEI hingga 09 MEI 2014
ISNIN – 05 MEI 2014
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam
Sekitar
|
NILAI
|
3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
MANUSIA PENYELAMAT ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa menyayangi dan
menghargai alam sekitar untuk kepentingan bersama.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran,
para pelajar dapat:
a) menyedari kewujudan pelbagai
agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang bertanggungjawab untuk mencegah
eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
b) menyokong usaha-usaha murni
yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam
yang berlebihan.
c) menyedari peranan sebagai
penyelamat bumi.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Penghargaan
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks m/s 123 - 127
|
REFLEKSI
|
Selepas p&p, para pelajar
dapat menyokong usaha-usaha murni yang dijalankan
oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 06 MEI 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
AKTIVITI
|
PERLAKSANAAN KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL
|
BIDANG
|
BIDANG 1 – BIDANG 7
|
TAJUK
|
TUGASAN HARIAN
·
8 tugasan harian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir perlaksanaan
kerja kursus, para pelajar dapat:
a)
menyiapkan 8 tugasan harian yang berlandaskan nilai pendidikan moral untuk
peperiksaan SPM 2015.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
Folio,
buku rujukan, akhbar dll
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat melaksanakan
kerja kursus bertulis SPM 2015
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
RABU – 07 MEI 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
AKTIVITI
|
PERLAKSANAAN KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL
|
BIDANG
|
BIDANG 1 – BIDANG 7
|
TAJUK
|
TUGASAN HARIAN
·
8 tugasan harian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir perlaksanaan
kerja kursus, para pelajar dapat:
a)
menyiapkan 8 tugasan harian yang berlandaskan nilai pendidikan moral untuk peperiksaan
SPM 2015.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
Folio,
buku rujukan, akhbar dll
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat melaksanakan
kerja kursus bertulis SPM 2015
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2
KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 132 -135
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar menyedari
kesan buruk sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 08 MEI 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
AKTIVITI
|
PERLAKSANAAN KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL
|
BIDANG
|
BIDANG 1 – BIDANG 7
|
TAJUK
|
TUGASAN HARIAN
·
8 tugasan harian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir perlaksanaan
kerja kursus, para pelajar dapat:
a)
menyiapkan 8 tugasan harian yang berlandaskan nilai pendidikan moral untuk
peperiksaan SPM 2015.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
Folio,
buku rujukan, akhbar dll
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat melaksanakan
kerja kursus bertulis SPM 2015
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
38 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4
TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 09 MEI 2013
KELAS
|
5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 3
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
|
NILAI
|
3.2
KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR
|
TAJUK
|
BIJAKSANA MENGURUS ALAM
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menjaga keharmonian bersama dengan alam sekitar untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyokong usaha mengurus alam sekitar
secara bijak
b) menerima hakikat bahawa sumber alam yang
tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam
c) menyedari kesan buruk sekiranya alam
sekitar tidak diurus dengan baik
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Sikap
bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 132 -135
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar menyedari
kesan buruk sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
AKTIVITI
|
PERLAKSANAAN KERJA KURSUS
PENDIDIKAN MORAL
|
BIDANG
|
BIDANG 1 – BIDANG 7
|
TAJUK
|
TUGASAN HARIAN
·
8 tugasan harian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir perlaksanaan
kerja kursus, para pelajar dapat:
a)
menyiapkan 8 tugasan harian yang berlandaskan nilai pendidikan moral untuk
peperiksaan SPM 2015.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
Folio,
buku rujukan, akhbar dll
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat melaksanakan
kerja kursus bertulis SPM 2015
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan