MINGGU 16
14 APRIL hingga 18 APRIL 2014
ISNIN – 14 APRIL 2014
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
KASIH DIPUPUK SAYANG DISEMAI
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menyayangi dan mengasihi ahli keluarga masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menjaga ibu bapa dan anggota keluarga yang
memerlukan perhatian dengan penuh kasih sayang
b)
menjelaskan cara menunjukkan rasa kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota
keluarga
c) menyedari kepentingan menghargai jaa ibu
bapa dan anggota keluarga.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih
sayang terhadap ahli keluarga masing-masing
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 94 - 96
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menjaga
ibu bapa dan anggota keluarga yang memerlukan perhatian dengan penuh kasih
sayang.
|
CATATAN
|
|
SELASA – 15 APRIL 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
MEREKA MENGASIHI, KITA MENYAYANGI
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menyayangi dan mengasihi ahli keluarga masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghargai jasa ibu bapa yang telah
membesarkan kita
b) menunjukkan perasaan kasih sayang terhadap
keluarga
c) meramal kesan sikap golongan muda tidak
menghormati golongan tua terhadap sesebuah keluarga,
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih
sayang terhadap ahli keluarga masing-masing
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 83 - 85
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menghargai
jasa ibu bapa yang telah membesarkan kita
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
RABU – 16 APRIL 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
MEREKA MENGASIHI, KITA MENYAYANGI
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menyayangi dan mengasihi ahli keluarga masing-masing.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghargai jasa ibu bapa yang telah
membesarkan kita
b) menunjukkan perasaan kasih sayang terhadap
keluarga
c) meramal kesan sikap golongan muda tidak
menghormati golongan tua terhadap sesebuah keluarga,
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih
sayang terhadap ahli keluarga masing-masing
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 83 - 85
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menghargai
jasa ibu bapa yang telah membesarkan kita
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.2
HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA
|
TAJUK
|
ASUHAN BAIKI KELUARGA HARMONI
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menghormati dan taat setiap anggota keluarga mereka.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan sikap saling menghormati antara
anggota keluarga.
b) menerima asuhan keluarga
c) memberi layanan yang bersopan kepada semua
anggota keluarga.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 101 - 105
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap saling menghormati antara anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 17 APRIL 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.2 Hormat dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
TAJUK
|
Amalan
Hormat Menghormati Menghindari Konflik
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar sentiasa hormat dan taat
kepada anggota keluarga untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan
keluarga.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran dan
pembelajaran, para pelajar dapat:
a) Menyatakan dengan jelas konsep hormat dan
taat kepada anggota keluarga terutamanya kepada ibu bapa.
b) Saling memahami antara anggota keluarga
dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Mengamalkan sikap hormat-menghormati
sesama anggota keluarga.
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku teks, gambar
situasi dan lembaran kerja.
|
REFLEKSI
|
Para pelajar dapat menjelaskan
konsep hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
38 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.2
HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA
|
TAJUK
|
ASUHAN BAIKI KELUARGA HARMONI
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menghormati dan taat setiap anggota keluarga mereka.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) mengamalkan sikap saling menghormati antara
anggota keluarga.
b) menerima asuhan keluarga
c) memberi layanan yang bersopan kepada semua
anggota keluarga.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Hormat-menghormati
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 101 - 105
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat mengamalkan
sikap saling menghormati antara anggota keluarga.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 18 APRIL 2013
CUTI
GOOD FRIDAY
Tiada ulasan:
Catat Ulasan