MINGGU 17
21 APRIL hingga 25 APRIL 2014
ISNIN – 21 APRIL 2014
KELAS
|
5MPV, 5K8 & 5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815 – 0925, 0940-1055 & 1205 -
1240
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang / 37 orang dan 10
orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.3
MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN
|
TAJUK
|
TRADISI DIAMAL WARISAN DIKEKAL
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menghormati warisan dan tradisi keluarga masing-masing
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
1. menghargai tradisi keluarga sebagai
khazanah budaya bangsa.
2. mengamalkan kepercayaan dan tradisi
keluarga sendiri dalam kehidupan seharian
3. menyatakan kepentingan mengekalkan tradisi
kekeluargaan pelbagai kaum
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Kasih
sayang terhadap ahli keluarga masing-masing
|
TEKNIK
|
Bersoaljawab
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 109-111
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
kepentingan mengekalkan tradisi kekeluargaan pelbagai kaum
|
CATATAN
|
|
SELASA – 22 APRIL 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.3
MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN
|
TAJUK
|
KUKUHKAN INSTITUSI
KEKELUARGAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa mengamalkan tradisi kekeluargaan masing-masing supaya tak pupus
ditelan zaman.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menerima amalan yang menjadi tradisi
kekeluargaan masing-masing.
b) mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam
kehidupan seharian.
c) menjelaskan tanggungjawab diri dan anggota
keluarga yang lain untuk meneruskan tradisi kekeluargaan.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 95 - 97
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyenaraikan
tiga amalan tradisi kekeluargaan yang
diamalkan oleh keluarga / kaum masing-masing.
|
CATATAN
|
|
Mata
Pelajaran
|
PSK
|
Kelas
|
5K4
|
Bilangan
Pelajar
|
31 orang
|
Masa
|
0705 - 0815
|
Tema
|
Tema
3 : Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Sumbangan
terhadap Pembangunan Masyarakat melalui Penglibatan Aktif dalam Aktiviti
Kemasyarakatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pengetahuan Sivik
Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada
masyarakat
Kemahiran Sivik
Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi
kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti
|
Mencari
maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan NGO
|
BBB
|
Internet,
akhbar, majalah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi
kerajaan dan NGO
|
RABU – 23 APRIL 2014
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.3
MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN
|
TAJUK
|
KUKUHKAN INSTITUSI
KEKELUARGAAN
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa mengamalkan tradisi kekeluargaan masing-masing supaya tak pupus
ditelan zaman.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menerima amalan yang menjadi tradisi
kekeluargaan masing-masing.
b) mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam
kehidupan seharian.
c) menjelaskan tanggungjawab diri dan anggota
keluarga yang lain untuk meneruskan tradisi kekeluargaan.
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Patuh
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 95 - 97
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyenaraikan
tiga amalan tradisi kekeluargaan yang
diamalkan oleh keluarga / kaum masing-masing.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5S3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
10 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4
TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KHAMIS – 24 APRIL 2014
KELAS
|
4K6
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
28 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4
TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
HUBUNGAN MESRA, KELUARGA BAHAGIA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menjalankan tugas masing-masing dalam keluarga mereka.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pengajaran
dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyatakan kepentingan mengeratkan hubungan
kekeluargaan.
b) mengambil berat dan saling membantu sesama
anggota keluarga.
c) memahami kepentingan suasana kehidupan
keluarga yang berkualiti
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 101 - 103
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 tanggungjawab penting sebagai seorang anak dalam keluarga mereka.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
5K8
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
38 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4
TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
JUMAAT – 25 APRIL 2013
KELAS
|
5MPV
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0815-0925
|
JUM. PELAJAR
|
18 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4
TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
BUDI DIKENANG JASA DISANJUNG
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa bertanggungjawab terhadap keluarga masing-masing untuk menjamin
kesejahteraan hidup.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai
pemimpin keluarga.
b) melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota
keluarga demi menjamin keharmonian keluarga
c) menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu
dihargai
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 115-118
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
|
CATATAN
|
|
KELAS
|
4K3
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN MORAL
|
MASA
|
0705-0815
|
JUM. PELAJAR
|
26 orang
|
BIDANG PEMBELAJARAN
|
Bidang Pembelajaran 2
Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
|
NILAI
|
2.4
TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
|
TAJUK
|
HUBUNGAN MESRA, KELUARGA BAHAGIA
|
PENGETAHUAN SEDIA
ADA
|
Pelajar
sentiasa menjalankan tugas masing-masing dalam keluarga mereka.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, para pelajar dapat:
a) menyatakan kepentingan mengeratkan hubungan
kekeluargaan.
b) mengambil berat dan saling membantu sesama
anggota keluarga.
c) memahami kepentingan suasana kehidupan
keluarga yang berkualiti
|
PENDEKATAN /
PEMUPUKAN NILAI
|
Bertanggungjawab
|
TEKNIK
|
Perbincangan
|
BBM
|
Buku Teks
m/s 101 - 103
|
REFLEKSI
|
Selepas
p&p, para pelajar dapat menyatakan
5 tanggungjawab penting sebagai seorang anak dalam keluarga mereka.
|
CATATAN
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan